«سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» شعار هفته سلامت است
کد خبر: 4210984
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸

«سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» شعار هفته سلامت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شعار محوری ما در هفته سلامت، «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است، گفت: براساس مطالعات انجام شده اگر اساس هر برنامه‌ای برای سلامت خانواده باشد موفق‌تر است.

بهرام دلفان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، بهرام دلفان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، روز گذشته، 29 فروردین ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته سلامت برگزار شد، اظهار کرد: شعار محوری ما در این هفته سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت است، که می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شعار ما مشارکت مردم در حوزه سلامت تا واگذاری برخی از خدمات سلامت به خود مردم است افزود: براساس مطالعات انجام شده اگر اساس هر برنامه‌ای برای سلامت خانواده باشد موفق‌تر است، مانند جوانی جمعیت و خانواده، واکسیناسیون، بهداشت فردی و ... در خانواده شروع می‌شود پس باید نقش خانواده را در سلامت پررنگ کنیم.

دلفان با اشاره به اینکه اساس و هسته سلامت را خانواده می‌گذاریم که از لحاظ دینی، شرعی و اجتماعی و  ... می‌تواند مهم باشد، بیان کرد: روز اول این هفته سلامت خانواده و مسئولیت همگانی نامگذاری شده که همه در قبال سلامت خود و دیگران مسئول هستند و هرکدام از ما باید مسئولیت خود را در این زمینه انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: روز دوم سلامت خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی است، سطح سواد سلامت از دوران مهد کودک تا سطوح بالاتر شروع می‌شود، روز سوم سلامت خانواده و سلامت زمین نامگذاری شده، اگر سلامت خود ‌و خانواده را می‌خواهیم باید به سلامت زمین هم توجه کنیم، که این موضوع خود مفاهیم زیادی دارد.

وی افزود: روز چهارم سلامت خانواده و سلامت روانی و اجتماعی خانواده نامگذاری شده است، برخی از مشکلات ما روحی و روانی است که در تنگناهای معیشتی امروز جامعه بیشتر شده و حدود ۳۰ درصد جامعه دچار این مشکلات هستند.

دلفان تصریح کرد: سلامت خانواده و فرهنگ و سواد سلامت که باید جز دانستنی‌های ما باشد روز پنجم نامگذاری شده، خیلی از چیزها را در رابطه با سلامت نمی‌دانیم و باید در این زمینه فعالیت کرد و فرهنگ و سواد و دانش سلامت را باید یاد بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: سلامت خانواده و جوانی جمعیت که یکی از مشکلات جامعه ماست و در حوزه سلامت باید به این موضوع بپردازیم و دارای بیش از ۱۰۰ مصوبه است، روز ششم این هفته  و روز هفتم نیز تحت عنوان سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی نامگذاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید توجه مسئولان را به بیماران و سلامت مردم جلب کنیم، همکاری بین بخشی در بخش سلامت خیلی مهم است، افزود: ۷۰ درصد مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، تصادفات و سرطان‌ها بوده است، سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد همواره کمک حال حوزه سلامت هستند، هلیکوپتر اورژانس خرم‌آباد در فرودگاه شهدای خرم‌آباد مستقر شده و در حال ساخت آشیانه آن در کنار بیمارستان نیایش هستیم.

دلفان ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در لرستان ۷۱ پروژه با ۴۰ هزار مترمربع و ۳۱۸ میلیارد تومان هزینه انجام شده است و ۵۰ پروژه عمرانی با متراژ ۱۶۷ هزار مترمربع در دست اقدام داریم، ۳ بیمارستان با مجموع ۱۱۰۰ تخت در دست اقدام داریم، مانند بیمارستان نیایش ۶۰.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز داریم و الان ۳۰۰ میلیارد تومان در دست داریم، پیشرفت خوبی داشته تعداد تخت‌ها بیشتر شده است، اگه اعتبار داشته باشیم سال ۱۴۰۴ تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha