هیئت‌های مذهبی فرهنگ‌ساز شیراز مکان ثابتی ندارند
کد خبر: 4209905
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

هیئت‌های مذهبی فرهنگ‌ساز شیراز مکان ثابتی ندارند

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه هیئت‌های فاخر مذهبی فرهنگ‌ساز دینی هستند، گفت: متأسفانه این هیئت‌ها در شیراز مکان ثابتی ندارند در صورتی که می‌توان مکان ثابتی اعم از بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه‌ها را به آنان اختصاص داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارسحجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فرهنگی، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، گفت: در جهان‌بینی اسلامی، فرهنگ به معنای اخص آن مشتمل بر نظام اعتقادات، ارزش‌ها، اخلاقیات و رفتارها بوده و منبعث از وحی و جهت‌دهنده و محتوابخش نظام‌ها و بخش‌های جامعه است.

وی افزود: باورها و اعتقادات و ارزش‌های اسلامی، شاکله نهادها و سازمان جامعه اسلامی را ایجاد و در تار و پود اندیشه و تفکر و کردار و رفتار فردی و اجتماعی فرد مسلمان تنیده شده است. چنین یکپارچگی و در هم تنیدگی کل نمای اعتقادات و باورها، ارزش‌ها و رفتارها، دین اسلام را به یک فرهنگ (فرهنگ اسلامی) مبدل کرده است.

فرهنگی با ذکر این نکته که نقش هیئت‌های مذهبی و جایگاه مردمی آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: شاید بزرگ‌ترین پایگاه دینی ـ ملی در جامعه اسلامی ما هیئت‌ها و محافل مذهبی باشد. هر چقدر، قدر و ارزش یک هیئت در میان مردم شناخته شده و والا باشد، میزان تأثیرگذاری آن بر مردم نیز بیشتر خواهد بود.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: با توجه به این نقش ارزشمند، بسیاری از ضعف‌ها و قوت‌های فرهنگی را که در میان هیئتی‌ها و جوانان علاقه‌مند و محب اهل بیت(ع) دیده می‌شود، به نوعی می‌توان با هیئت‌های مذهبی و برنامه‌های آن مرتبط دانست.

وی تأکید کرد: اگر عقیده ‌ما بر این است‌ که از ضروریت‌های هیئت مذهبی فرهنگ‌سازی است و این فرصت بی‌بدیل که محور اصلی آن مردم هستند، چرا هیئت‌های ما در کلان‌شهر شیراز مکان‌های ثابتی ندارند.

فرهنگی یادآور شد: مقام‌ معظم رهبری تأکید به جهاد تبیین کردند، جهاد تبیین در تمام عرصه‌هاست چه سیاسی چه دینی و اعتقادی، اما این‌ها کجا باید پی‌ریزی و شروع شود.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: وقتی هیئت‌ها از مساجد و بقاع بیرون شدند و بیرون رفتند، جوان ما سرگردان می‌شود. فاصله بین هیئت و مسجد می‌افتد و ‌اگر این فاصله افتاد چه بسا در لباس دین انحراف هم شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در شیراز چند هیئت خوب و فاخر  وجود دارد که حقیقتاً در عرصه‌های فرهنگی فعال هستند اما متأسفانه مکان ثابتی ندارند، گفت: با توجه به‌ تأکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز در تقویت و اهمیت‌ دادن به هیئت‌ها، فرهنگ‌سازی این مهم ضرورتاً باید انجام شود.

فرهنگی بیان کرد: سیل حضور چشمگیر  جوانان در شب‌های قدر در مساجد و اعتاب مقدسه بسیار مورد‌ توجه بود، اما نبود جایگاه ثابت برای هیئت‌های خاص صدمه خواهد بود و باید از صدمات فرهنگی و ‌مذهبی جلوگیری شود.

معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: اینکه هیئت‌های بزرگ شیراز که متکفل فرهنگ‌سازی دینی هستند، جایگاه ثابتی ندارند، جای تأسف است و باید اماکنی مانند بقاع متبرکه و مساجد و حسینیه‌ها و... در اختیار چنین هیئت‌هایی قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha