نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت در یک نگاه
کد خبر: 4209396
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
در قم برگزار شد

نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت در یک نگاه

نخستین نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت با حضور جمعی از مسئولان استانی قم در پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامتبه گزارش ایکنا از قم، نخستین نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت با حضور آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس بانوی کرامت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم و جمعی از مدیران و مسئولان استان قم و حرم مطهر بانوی کرامت شامگاه 19 فروردین‌ماه در پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم با انتقاد از برنامه‌های کلیشه‌ای در دهه کرامت که هر سال تکرار می‌شود، گفت: باید از خود سؤال کنیم که چه تغییرات و حرکت رو به جلویی در ارتباط با دهه کرامت انجام داده‌ایم و نسبت به این کار دغدغه‌مند باشیم.

آذین‌بندی شهر برای بزرگداشت دهه کرامت کافی نیست

وی با بیان اینکه برگزاری نشست و همایش در نزدیکی مناسبت بزرگی مانند دهه کرامت در شأن این دهه نیست، افزود: ما در شهرداری مانند سال‌های قبل شهر را آذین‌بندی می‌کنیم؛ ولی این کافی نیست؛ بلکه باید در طول سال برنامه‌ریزی شود تا چند حرکت جدید و در خور که در شأن کرامت اهل‌ بیت(ع) باشد در شهر مقدس قم صورت گیرد.

شهردار قم با اشاره به افتتاح چند کلان پروژه در شهر قم در دهه کرامت گفت: این افتتاح‌ها بسترسازی است برای تولید محتوا در جهت ترویج معارف اهل‌ بیت(ع) و باید مسئولان فرهنگی شهر از ماه‌ها قبل برای تولید محتوای فرهنگی و فرهنگ‌سازی چاره‌اندیشی کنند.

ظرفیت‌های اهل‌ بیت(ع) برای الگوسازی مغفول مانده است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اجاق‌نژاد، تولیت مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: باید افرادی فرهنگ‌شناس، اهل‌ بیت‌ شناس و جامعه‌شناس انتخاب شوند و در طول سال راجع به ابعاد شخصیت اهل‌ بیت(ع) تحقیق کنند و الگوهای مناسب را به جامعه تزریق کنند.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی و الگوپردازی در جامعه گفت: کشورهای خارجی شخصیت‌هایی که ظرفیت محدودی دارند را برای جامعه الگوسازی می‌کنند تا نسل جوانشان داشته‌های خود را بشناسند و نگاهشان به بیرون نباشد؛ ولی ما با وجود اینکه ظرفیت‌های عظیمی مانند اهل‌ بیت‌(ع) و خاندان با برکتشان را داریم از الگوسازی و فرهنگ‌سازی غافل هستیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: اگر یک گروه علمی پیشنهادهایی که مطرح می‌شود را بررسی کنند و با مراجع تقلید و صاحب‌نظران مشورت کنند مطمئناً خروجی‌های بهتری را ارائه خواهند کرد که می‌تواند برای فرهنگ‌سازی و معرفی شخصیت اهل‌ بیت(ع) به مردم مؤثر باشد.

لزوم هم‌افزایی در برپایی جشن‌های دهه کرامت

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد مشرف، معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: جشن‌های دهه کرامت با جشن شب و روز میلاد آغاز می‌شود و در اواسط دهه کرامت حرم مطهر قم میزبان تولیت‌های اعتاب مقدس جهان اسلام خواهد بود.

وی با اشاره به شعاری دهه کرامت سال گذشته که «حضرت معصومه(س) بهترین دختر دنیا» بود، گفت: با توجه به لزوم ارائه الگویی مناسب و شایسته برای دختران این شعار انتخاب شد؛ ولی این شعار نیاز به اقداماتی عملی و گسترده دارد تا شاهد تحول فرهنگی در سطح جامعه به‌ویژه جامعه دختران باشیم.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت با اشاره به برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی با محوریت شخصیت‌شناسی حضرت معصومه(س) در ایام دهه کرامت بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که باید رقم بخورد ترویج و گسترش فرهنگ زیارت است که می‌تواند موجب تحول فرهنگی در جامعه شود.

مشرف با اشاره به حضور هم‌افزا و همیار دستگاه‌های استانی، کشوری و بین‌المللی برای تحقق برنامه‌های شایسته در ایام دهه کرامت گفت: جشن میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) باید به‌صورتی که شایسته مقام اهل‌ بیت(ع) باشد رقم بخورد و این با حضور و هم‌افزایی همه ظرفیت‌های موجود رقم خواهد خورد.

رویکرد شعار دهه کرامت با محوریت دختران غزه باشد

حجت‌الاسلام ذاکری، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم، راهپیمایی روز قدس را پرشورترین راهپیمایی سال‌های اخیر دانست و اظهار کرد: حضور بهنگام مردم که صحنه را خوب می‌شناسند، برگ زرین جدیدی در تاریخ معاصر ثبت کرد و شور و اشتیاق مردم در اطاعت از اوامر ولی‌ فقیه مثال‌زدنی بود و خدا را از این بابت شاکریم.

وی با بیان اینکه چندین سال است که دهه کرامت به ابتکار قم برگزار می‌شود و شورای هماهنگی تبلیغات هم ستاد ملی دهه کرامت را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: سال گذشته حضور مؤثر معاونت فرهنگی حرم در جلسات تهران باعث شد که روز میلاد حضرت معصومه(س) در کشور حرکت گسترده و کم‌سابقه‌ای صورت گیرد و تحرک خوبی در گستره شهر‌ها تا دل روستا‌ها صورت گرفت.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم لازمه تداوم این حرکت را تزریق محتوای خوب از قم به ستاد دهه کرامت کشوری دانست و اظهار کرد: استان قم در هم‌افزایی مسئولان و نهاد‌های فرهنگی در عملیات میدانی و مراسم‌ نمونه است و باعث شده مراسم ما مثال‌زدنی باشد و در رتبه‌های اول و دوم کشور باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در غزه و فلسطین می‌گذرد خوب است که رویکرد شعار دهه کرامت را به سمت دختران غزه ببریم تا بتوانیم جهان اسلام را تحت‌تأثیر قرار دهیم، گفت: علاقه به حضرت معصومه(س) در کشور‌های منطقه خاص است و انس خوبی با ایشان دارند؛ بنابراین باید یک حرکت و جنبش دخترانه از قم در سطح بین‌المللی ایجاد کنیم.

ذاکری افزود: اگر آستان مقدس بانوی کرامت بتواند بنیان‌گذار جایزه دختر برتر مسلمان باشد و حرکتی را در برابر حرکتی که غرب در برجسته‌سازی بُعد مادی دختران قرار می‌دهد انجام دهد خیلی مؤثر خواهد بود و ما می‌توانیم دختر شایسته مسلمان را در ابعاد مختلف معرفی کنیم و شایسته است که قم پرچم‌دار این کار شود.

وی با بیان اینکه باید شعار نویی را متناسب با زمان برای دهه کرامت امسال تعیین کنیم، تصریح کرد: باید ظرفیت‌هایی که در حوزه دختران در کشور وجود دارد به قم متصل شود؛ زیرا در استان‌های مختلف گروه‌هایی را داریم که تخصصی در حوزه دختران کار می‌کنند و باید این گروه‌ها به قم متصل شوند تا در طول سال این چشمه ساری و جاری باشد و از برکاتش استفاده کنیم.

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم اضافه کرد: باید جشنواره‌های دخترانه هنری، ورزشی، قرآنی و سایر عرصه‌ها تعریف شود و از ظرفیت رسانه ملی نیز برای ترویج آن استفاده کنیم.

دهه کرامت؛ فرصتی برای ایجاد نشاط اجتماعی

در ادامه ابوالقاسم مقیمی، معاون استاندار قم با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع عفاف و حجاب و الگوسازی از حضرت معصومه(س) برای دختران، گفت: دهه کرامت از دهه‌های ویژه ما در حوزه نشاط اجتماعی است و باید در این دهه شادمانه‌هایی که می‌شود برای دختران داشت فراگیر شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف باید در تعریف برنامه‌های خود شادی، نشاط و شور اجتماعی برای دختران را در دستور کار خود بگذارند؛ زیرا این ایام بهانه‌ای برای ترویج شادی اسلامی و درست است و با توجه به اینکه این دهه از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت است و با اوقات فراغت تابستانه پیوستگی دارد خوب است که محوریت برنامه‌ها در حوزه مساجد باشد.

معاون استاندار قم با بیان اینکه امسال هم مانند سال قبل کانون‌های مساجد محور فعالیت‌های اجتماعی برای قشر نوجوان هستند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای برای قشر نوجوان داشتند و دولت هم برنامه‌های ویژه‌ای برای نوجوانان دارد؛ حرکت درستی که در سپاه با محوریت مساجد شکل گرفته باید در دهه کرامت تقویت شود.

وی با بیان اینکه تولیدات محتوایی قم کمتر چند زبانه تولید شده و کلیپ، فیلم و تبلیغات شهری ما می‌تواند به‌صورت چند زبانه باشد، افزود: با توجه به عظمت شخصیت امام رضا(ع) برنامه‌های دهه کرامت مخصوصاً در صدا و سیما بعد از دو روز کاملاً به مشهد منتقل می‌شود و قم از برنامه‌های ملی حذف می‌شود؛ بنابراین باید از چند روز قبل از میلاد حضرت معصومه(س) برنامه‌های دهه کرامت در قم آغاز شود.

مقیمی با اشاره به وجود امامزادگان متعدد در قم بر استفاده از این ظرفیت تأکید و تصریح کرد: اداره اوقاف برنامه‌های خوبی را در امامزاده‌ها برگزار می‌کند و خوب است که این امامزادگان نیز به مردم معرفی شوند.

گره‌های ذهنی جوانان را با گفتگو پاسخ دهیم

سپس محمدرضا موحد، فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) قم اظهار کرد: باید هماهنگی و هم‌افزایی بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و از اعتبارها، ظرفیت‌ها، نیروی انسانی و امکاناتی که هست استفاده حداکثری ببریم.

وی با تأکید بر اینکه باید برای دانش‌آموزان دختر برنامه خاصی داشته باشیم، گفت: دشمن برای ترویج فرهنگ خود برنامه‌ریزی و هزینه می‌کند؛ بنابراین ما هم باید برنامه داشته باشیم و هزینه کنیم و در کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) قم بر لزوم باز کردن گره‌های ذهنی جوانان با گفتگو و پاسخ به شبهاتشان تأکید و تصریح کرد: ایام میلاد حضرت معصومه(س) فرصت مناسبی برای گفتگو با جوانان است و باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شور و نشاط خوب است ولی کافی نیست، بنابراین باید جهاد تبیینی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است را در این ایام با موضوعاتی که مربوط به دختران است فعال کنیم و زمینه ارتباط جوانان و نوجوانان را با مساجد و مراکز فرهنگی فراهم کنیم.

موحد عفاف و حجاب را از موضوعات مهم جامعه دانست و گفت: دختران شهدا برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ظرفیت بالایی دارند و باید این ظرفیت را به کار بگیریم. در این زمینه باید بحث‌های تخصصی شکل بگیرد و کار هماهنگ و جبهه‌ای انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

آمادگی جامعة‌الزهرا(س) برای اعزام مبلغ به سراسر کشور در دهه کرامت

در ادامه معصومه شریفی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا(س) با اعلام آمادگی این مرکز در خصوص اعزام مبلغ به سراسر کشور و خارج از کشور بیان کرد: کانون‌های فرهنگی و تبلیغی وابسته به جامعة‌الزهرا(س) و کمیته بانوان مسجدمحور را در سراسر کشور داریم و علاوه بر آن طلاب مبلغ در فضای مجازی ما در سراسر کشور فعال هستند و تأثیر فراوانی را می‌توانند داشته باشند.

وی بر تهیه برنامه‌هایی مانند حسینیه معلی و محفل در دهه کرامت تأکید و اظهار کرد: جنگ امروز جنگ زنان است و این زنان هستند که آماج حملات دشمن هستند؛ بنابراین در دهه کرامت باید نقش زنان در جامعه پررنگ شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة‌الزهرا(س) بیان کرد: یکی از کار‌هایی که می‌شود انجام داد اجرای طرح خادمیاران دانشجویی و طلاب در حرم مطهر حضرت معصومه(س) است که تعدادی از طلاب و دانشجویان بتوانند به‌عنوان خادمیار در کنار خادمان در حرم مطهر خدمت کنند و یک مراسم غبارروبی هم در این ایام با حضور اساتید و طلاب و حتی دانش‌آموزان دختر انجام شود.

وی با بیان اینکه با برپایی موکب‌های فرهنگی در کنار موکب‌های پذیرایی می‌توان به ارائه مشاوره و پاسخ به شبهات پرداخت، ادامه داد: حضور بانوان محجبه در سطح شهر با راه‌اندازی پیاده‌روی بانوان و رزمایش تذکر لسانی در برخی مناطق شهر می‌تواند مؤثر باشد.

شریفی با بیان اینکه در صورت آمادگی صدا‌وسیما اساتید جامعة‌الزهرا(س) می‌توانند به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیونی به سؤالات و شبهات پاسخ دهند، افزود: پیشنهاد ما این است که یک جشن سراسری و بین‌المللی در روز دختر برگزار شود و در یک ساعت مشخص در این جشن‌ها همه با حرم مطهر حضرت معصومه(س) ارتباط تصویری برقرار کنند.

همچنین حجت‌الاسلام قنبری، معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه تجربه ما نشان می‌دهد که حتی امام رضا(ع) نیز برای اهل سنت و سایر ادیان شناخته شده نیستند، گفت: ما باید فکری کنیم که مهمان‌های خارجی که وارد ایران می‌شوند حتماً تدارک دیده شود که یک ساعتی را در حرم حضور یابند تا با شخصیت حضرت معصومه(س) آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: سفیران کریمه که به کشور‌های دیگر اعزام می‌شوند باید از بزرگان دینی ما باشند و وقتی برنامه تولید و یا خبر تهیه می‌کنیم حتماً به چند زبان مختلف نیز ترجمه و منتشر شود.

تجلیل ۷۰۰ بانوی قهرمان قمی در دهه کرامت

در ادامه ابراهیم سانی‌خانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ استان قم یک هزار و 500 قهرمان داشته که ۷۰۰ نفر از آنها بانو هستند، گفت: همه این بانوان ورزشکار از بانوان محجبه هستند و امسال در دهه کرامت از این ۷۰۰ بانو در حرم مطهر بانوی کرامت تجلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دهه کرامت امسال استان قم میزبان هزار نفر از مسئولان ورزش بانوان کشور خواهد بود، یادآور شد: همچنین جشنواره ورزشی دختران فاطمی را در دهه کرامت با همکاری حوزه علمیه خواهران خواهیم داشت.

همچنین حجت‌الاسلام شعبان‌زاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه قله فعالیت‌های ما در زمینه زیارت و شخصیت‌شناسی حضرت معصومه(س) باید در دهه کرامت باشد، اظهار کرد: ترویج محتوای تولید شده در زمینه سهم زیارت در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه، روایت پیشرفت بانوان بعد از انقلاب، احیای جشن تکلیف بانوان با محوریت حرم حضرت معصومه(س) و تقدیر از بانوان کنشگر فعال اجتماعی می‌تواند نقش مؤثری در دهه کرامت داشته باشد.

انتهای پیام
captcha