مصداق عالی روزه‌دار تسلط بر خویشتن و توجه به جنبه‌های انسانی است
کد خبر: 4209312
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸
حجت‌الاسلام منتظری بیان کرد:

مصداق عالی روزه‌دار تسلط بر خویشتن و توجه به جنبه‌های انسانی است

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه ماه رمضان تمرینی است تا عادت کنیم بر جنبه‌های دیگر انسانی خود توجه و جمیع جوارح خود را روزه‌دار کنیم، گفت: فرد روزه‌دار باید آنچنان بر خود مسلط باشد تا حتی فکر گناه هم به ذهنش نرسد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محفل انس با قرآن کریم قوه قضائیه، شب گذشته، یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه همزمان با بیست‌و‌هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی، دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی، دادستان انتظامی قضات، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب استان تهران، علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، حجت‌الاسلام محمد تقیان، فرمانده مرکز مقاومت بسیج قوه قضائیه، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از مدیران، قاریان و فعالان قرآنی دستگاه قضا در مجتمع حضرت امام خمینی(ره) دادگستری استان تهران برگزار شد.


گزارش تصویری دومین محفل انس با قرآن کریم قوه قضائیه


منتظری ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این محفل قرآنی گفت: ما دو بخش روح و جسم داریم. جسمی که برای ما ملموس و آنقدر پیچیده است که هنوز با پیشرفت‌های علم و صنعت، بشر نتوانسته همه زوایای این بخش مادی را بشناسد. بخش دیگر جانی است که این کالبد خاکی را به حرکت در می‌آورد و او را فهیم می‌کند و به انسان امتیاز ویژه‌ای از سایر موجودات می‌دهد.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: وقتی که بشر در شناخت جسم خودش عاجز است چگونه می‌خواهد روح را بشناسد؟ اینجاست که خدای متعال در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید:‌ ای پیامبر، عده‌ای برای پرسش از حقیقت روح نزد تو می‌آیند، در پاسخ به آنها بگو شما نمی‌توانید حقیقت آن را درک کنید و درک آن برای شما ممکن نیست؛ اما آیا همیشه اینگونه است؟ پاسخ این است که در این عالم خاکی همیشه اینچنین است و حقیقت معلوم نخواهد بود و ترکیب جسم و جان من و شما ناشناخته خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه امروز ماه رمضانی را پشت سر می‌گذاریم که حقیقت آن را مانند حقیقت روح خود نتوانسته‌ایم، بشناسیم، تصریح کرد: وقتی پیامبر(ص) در عظمت ماه مبارک رمضان بیان می‌کند که این ماه وقتی می‌آید شما در میهمانی خدا دعوت شده‌اید؛ ماهی که شب‌ها و روزهایش بهترین زمان‌ها است و نفس کشیدن و خواب شما عبادت محسوب می‌شود. عمل صالح شما در این ماه چند برابر و مضاعف محاسبه می‌شود و حال این ماه با ارزش و با عظمت در حال پایان است درحالی که تنها دو روز بیشتر از این ماه با عظمت باقی نمانده است. حال ببینید چه سرمایه گرانبهایی را از دست می‌دهیم؟ در حالی این ماه به اتمام می‌رسد که پایان آن به عید سعید فطر ختم می‌شود؛ عیدی که آن هم برای ما ناشناخته است.

منتظری با بیان اینکه رمضان مقدمه و تمرینی برای این است که انسان از سرکشی امیال خود جلوگیری کند، گفت: این ماه تمرینی است تا عادت کنیم بر جنبه‌های دیگر انسانی خودمان توجه کنیم و علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن جمیع جوارح خود را روزه‌دار کنیم. به فرموده حضرت علی(ع) برترین نوع روزه «القلب عن الفکر فی الآثام افضل من صیام البطن عن الطعام‏» است، یعنی روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است؛ لذا مصداق عالی فرد روزه‌دار این است که روزه‌دار آنچنان بر خود مسلط باشد که جان و قلب خود را به روزه وادار کند تا حتی فکر گناه هم به ذهنش نرسد. اگر اینگونه عمل کنیم می‌بینیم که چه گوهر‌های گرانبهایی از این ماه خارج می‌شوند.

منتظری ضمن اشاره به روایتی در خصوص جایگاه ماه مبارک رمضان گفت: شب‌ها و روز‌های این ماه تمام برکت و فضیلت برای مردم ما است که در احیای شب‌های قدر، حضور در نماز جمعه و راهپیمایی روز قدس بسیار درخشیدند و بنا به گفته بسیاری، روز قدس امسال به یادگارماندنی‌ترین و پرجمعیت‌ترین روز قدس در طول سال‌های گذشته بوده است؛ لذا باید از حضور، حمایت و وفاداری مردم و همچنین حمایت از ارزش‌های دینی آنها قدردانی کرد.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش به سند تحول قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در راستای آنچه که مقام معظم رهبری به‌عنوان سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی تبیین می‌کنند، وظیفه داریم حرکت‌مان را بر این اساس تنظیم کنیم؛ لذا در ابتدای سال جاری برنامه سند تحول قوه قضاییه ابلاغ شد و هر بخشی برنامه خود را تعیین، تنظیم و ابلاغ کرد و بر همین اساس در دیوان عالی کشور برنامه یک ساله ۱۴۰۳ را مبتنی بر سند تحول تنظیم کردیم.

وی همچنین به حادثه تروریستی سوریه و شهادت فرماندهان کشورمان اشاره کرد و گفت: ۷ نفر از کسانی که در دفاع از امنیت کشور در سوریه مستقر شده بودند به دست صهیونیست خون‌خوار به شهادت رسیدند و همچنین عزیزان مرزبان امنیت‌آفرین کشور در استان سیستان و بلوچستان در دفاع از امنیت کشور جان خود را از دست دادند. این نظام با این هزینه‌ها در دست من و شما قرار دارد، پس باید دین خود را نسبت به این نظام بدانیم. نظام جمهوری اسلامی امروز کشور را به مرحله‌ای از درخشندگی رسانده است که مانند آن را نمی‌توانید در هیچ کجای جهان پیدا کنید.

مصداق عالی فرد روزه‌دار تسلط برخویشتن و توجه به جنبه‌های انسانی است

به گزارش خبرنگار ایکنا، در ابتدای این محفل قرآنی گروه تواشیح و مدیحه‌سرایی طوبی استان تهران، آیاتی از سوره مبارکه انسان را همخوانی کردند و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین داوری، به تفسیر آیات تلاوت شده پرداخت. بعد از آن نیز گروه طوبی دو اجرای دیگر داشت که حاضران در محفل قرآنی را محظوظ کرد. پایان‌بخش این محفل قرآنی تلاوت مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشومان بود.

یادآور می‌شود، این محفل قرآنی از سوی انجمن اسلامی کارکنان دادگستری، مرکز بسیج قوه قضائیه و وزارت دادگستری، هیئت رزمندگان قوه قضائیه و با مشارکت دادگستری کل استان تهران برپا شد.

انتهای پیام
captcha