عمل به احکام نماز واجب است
کد خبر: 4209090
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی:

عمل به احکام نماز واجب است

حجت‌الاسلام محمدرضا زینلی با بیان اینکه در اسلام و روایات از نماز به‌عنوان پایه و ستون دین یاد شده است، گفت: هر چیزی احکام مخصوص به خود را دارد، بنابراین احکام نماز نیز از واجبات بوده و باید به آن عمل کرد.

حجت الاسلام محمدرضا زینلی، استاد حوزه علمیهحجت‌الاسلام محمدرضا زینلی، استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نماز یکی از مشترکات همه ادیان است و دینی نداریم که نماز نداشته باشد، گفت: در اسلام و روایات از نماز به‌عنوان پایه و ستون دین یاد شده است. این فریضه دینی باعث ریزش گناهان انسان است مانند فردی که به حمام رفته و پاکیزه می‌شود، بنابراین فردی که با ورود به اجتماع با گناهان آلوده شده است نیاز به پاکسازی دارد که در این پنج وعده روح او پاک می‌شود.

وی بیان کرد: در روایت داریم هنگامی که وقت نماز فرا می‌رسد خداوند ملکی را مأمور می‌کند که فریاد می‌زند مردم بشتابید با آتش‌‌‌هایی که پشت سر خود با گناهان روشن کردید آن‌ها را خاموش کنید، بنابراین نماز پاک‌کننده انسان از پلیدی و گناهان است. در بعضی از روایات‌ آمده است زمانی که انسان سجده می‌کند به هر میزانی که سجده نماز او طولانی می‌شود گناهان بیشتری از او ریخته شده و این یک اکسیر پاک‌کننده و آمرزش در خدمت ماست که باید استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با توجه به توضیحاتی که داده شد نماز یک‌سری احکام دارد که باید متناسب با مواردی که در آن شک است به احکام نماز مراجعه کرد، گفت: مسافر اگر قصد بیش از 22 کیلومتر داشته باشد به غیر از وطن خود در این صورت به محض رد شدن از حد ترخص(حدود یک‌ و نیم تا دو کیلومتر دور شدن) نماز و روزه او شکسته می‌شود.

وی در خصوص نماز راننده‌ای که به قصد شغل و تفریح سفر می‌کند، اظهار کرد: اگر  شغل اساس کار باشد، بنابراین نماز او درست و کامل بوده، اما برای تفریح نماز شکسته است.

زینلی در خصوص اینکه چند دقیقه بعد از اذان صبح نماز بخوانیم، بیان کرد: برای احتیاط باید از پنج دقیقه بیشتر صبر کرد و بعد شروع به نماز خواندن کرد.

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی درباره آداب نماز گفت: شخصی که در نماز است حق ندارد به دیگران سلام دهد ولی اگر دیگران این کار را کردند او می‌تواند جواب دهد و در این صورت جایز بوده بگوید «سلام و یا سلام علیکم» و حق ندارد علیک را مقدم گوید.

وی با بیان اینکه فردی که ایستاده نماز می‌خواند نمی‌تواند به فردی که نشسته نماز می‌خواند اقتدا کند، افزود: اگر فردی نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند اگر با تکیه می‌تواند ادامه دهد رو به قبله تکیه داده و ادامه بدهد در غیر این صورت می‌تواند بنشیند و نماز را ادامه دهد.

انتهای پیام
captcha