کلید رفع همه گرفتاری‌ها ‌اعتماد به خداست
کد خبر: 4207962
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
آیت‌الله عابدینی:

کلید رفع همه گرفتاری‌ها ‌اعتماد به خداست

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: خدای متعال در آیه ۱۱ سوره تغابن می‌فرماید هر کس به خدا اعتماد کند، خدا قلب او را هدایت می‌کند یعنی کلید همه گرفتاری‌ها ‌اعتماد به خداست.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، دوازدهم فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: حیات طیبه نشانه‌هایی دارد، یکی از علائم و نشانه‌های حیات طیبه، نورانیت دل است، یکی از فرازهای دعای جوشن کبیر در رابطه با نور خداست، در این دعا می‌خوانیم «ای کسی که نور را نورانی کرده‌ای، اگر نور درخشندگی دارد، تو به آن درخشندگی بخشیده‌ای».

وی ادامه داد: این دعا به ما یاد می‌دهد که نور حقیقی خداست، مبادا نور خدا را با نور خورشید و نورهای جسمانی دیگر مقایسه کنید، این‌ نورها در پیشگاه خدا ظلمت هستند، خدا منشأ نور است، و این موضوع در آیه ۳۵ سوره نور آمده است، خدای متعال در این آیه فرموده است «الله نور السّماوات والاَرض».


بیشتر بخوانید: 


نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین همه نورها به خدا برمی‌گردد، منشأ همه نورها خداست، هر کس یا هر چیزی بخواهد نور باشد، باید به خدا وصل باشد، در اواخر آیه ۳۵ سوره نور نیز آمده است که خدا هر کس را بخواهد با نورش هدایت می‌کند، ما باید کاری کنیم که رضایت خدا را جلب کنیم تا ما را با نور خود هدایت کند.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۱۱ سوره تغابن می‌فرماید هر کس به خدا اعتماد کند، خدا قلب او را هدایت می‌کند یعنی کلید همه گرفتاری‌ها ‌اعتماد به خداست، خدای متعال می‌فرماید هر کس به خدا و ولیّ و رسول خدا اعتماد کند، خدا قلبش را هدایت می‌کند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۷ سوره محمد می‌فرماید آن کسانی که عطش هدایت دارند، در کلمات اهل بیت(ع) و در دعاهایشان به دنبال هدایت هستند، در نمازشان هدایت و صراط مستقیم طلب می‌کنند، چنین کسانی توسط خدا هدایت می‌شوند، بنابراین اینکه خداوند فرموده هر کس را بخواهم هدایت می‌کنم، این هدایت به صورت اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه بر اساس لیاقت و شایستگی است.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۱۹ سوره رعد مردم را به ۲ دسته تقسیم‌ می‌کند و می‌فرماید یک عده کور و یک عده بینا هستند، کور یعنی از هدایت خبر ندارند، بینا یعنی کسانی که هدایت می‌شوند، این آیه مشخص می‌کند آن کسانی که با قرآن انس دارند، بینا هستند، در غیر این صورت کورند، البته این کوری مربوط به چشم نیست، کوری باطن و فقدان حیات طیبه است.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: در آیه ۳۶ سوره نور می‌بینیم که خدا سراغ بُیوتی می‌رود که به آن‌ها منزلت بخشیده است، این بیوت شامل بیوت انبیاء و هر یک از اهل بیت(ع) است، یعنی این آیه از سوره نور ما را به ۲ وادی شامل وادی قرآن و وادی اهل‌بیت(ع) می‌برد و می‌گوید اگر نور خدا را می‌خواهید، آن را در جلوه قرآن و در تجلی قرآن‌های ناطق یعنی ائمه(ع) تماشا کنید.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۴۰ سوره نور می‌فرماید هر کس را خدا نورانی نکند، هیچ نوری در او نخواهد بود، خدا چطور آدم‌ها را نورانی می‌کند؟ همه نورها متعلق به خداست اما وسیله‌هایی برای رسیدن این نور خدایی به مردم وجود دارد، این وسیله‌ها شامل قرآن و اهل بیت(ع) هستند.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۸ سوره صف فرموده «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»، محمدبن‌فضیل از امام کاظم(ع) سؤال کرد منظور از این آیه چیست؟ امام(ع) فرمود آن کسانی که تصمیم گرفتند نور خدا را خاموش کنند، همان غاصبانی هستند که تصمیم گرفتند ولایت امیرالمؤمنین(ع) را خاموش کنند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: فضیل می‌گوید به حضرت عرض کردم در این آیه «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنی چه؟ امام(ره) فرمود خدا نور را در امامت تمام می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمودند من دو چیز گران‌بها را برای شما آورده‌ام، محال است این دو از هم جدا شوند، این دو قرآن و عترت هستند.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۸ سوره تغابن فرموده «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»، یعنی پس به خدا و پيامبر او و آن نورى كه ما فرو فرستاديم ايمان آوريد و خدا به آنچه مى‌‏كنيد آگاه است، در کتاب کافی آمده شخصی به نام ابی خالد کابلی می‌گوید از امام باقر(ع) درباره این آیه سؤال کردم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام(ع) فرمود نور شامل امامان و آل رسول الله(ص) هستند، به خدا سوگند ائمه(ع) همان نوری هستند که خدا آن‌ها را نازل کرده است، اگر نوری در آسمان و زمین هست، آن نور وجود اهل بیت(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در ادامه فرمود نور قرآن و نور امام در قلوب اهل ایمان درخشان‌تر از خورشیدی است که در آسمان می‌درخشد، هیچ بنده‌ای نیست که ما را دوست داشته باشد و ولایت ما را بپذیرد مگر اینکه خدا قلبش را پاک کند، خدا هیچ قلبی را پاک نمی‌کند مگر اینکه تسلیم ما باشد، در این صورت او را از سختی‌های حساب و کتاب و عذاب بزرگ روز قیامت در امان می‌دارد.

یکی از نشانه‌های یقین، حزن است

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در کتاب کافی آمده که اسحاق‌بن‌عمار گفته از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود پیامبر(ص) نماز صبح را با مردم برگزار کرد، چشمش به جوانی افتاد که در نماز صبح شرکت کرده بود، رنگش زرد، جسمش نحیف و چشمانش گود رفته بود، رسول خدا(ص) می‌دانست این جوان حیات طیبه را می‌چشد و نورانی است، اما خواست این نور را به دیگران هم نشان بدهد.

وی ادامه داد: رسول الله(ص) از این جوان سؤال کرد چگونه روزگار می‌گذرانی؟ پاسخ داد به یقین رسیده‌ام، پیامبر(ص) او را تحسین کرد و فرمود حیات طیبه در هر کس اثری دارد، تو بگو نشانه یقین تو چیست؟ پاسخ داد این یقین دل مرا محزون کرده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ما دو نوع حزن داریم، یک حزن مربوط به مسائل و مشکلات دنیوی است، اولیای الهی این حزن را ندارند، یک حزن هم مربوط به مسائل معنوی است، یعنی اینکه وقتی عبادت می‌کنیم جانمان منقلب شود، ما احتیاج به چنین حزنی داریم.

وی اظهار کرد: این جوان به پیامبر(ص) فرمود من به حزن معنوی رسیده‌ام و یقین باعث شده که دل من محزون باشد و شب‌های من سحر داشته باشد، شبی که بی‌سحر بگذرد شب مرده است، من جان خود را از دنیا کنده‌ام و وابسته به دنیا نیستم، هر چه در دنیاست نمی‌تواند برای من جاذبه داشته باشد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: این جوان ادامه داد گویا عرش پروردگار را تماشا می‌کنم که همه چیز آماده حساب و کتاب است، گویا قیامت برپا شده و حشر و نشر خلایق دیده می‌شود، من هم در میان آن‌ها هستم، گویا دارم اهل بهشت را تماشا می‌کنم که روی تخت‌های بهشتی نشسته‌اند و مشغول استفاده از نعمت‌های بهشتی هستند. گویا اهل جهنم را هم می‌بینم که در حال عذابند و ناله می‌کنند، زوزه آتش جهنم به گوشم می‌رسد. پیامبر(ص) پس از شنیدن حرف‌های این جوان، رو به اصحابشان کردند و فرمودند این جوان بنده‌ای است که به حیات طیبه زنده شده و قلبش با ایمان نورانی شده است.

وی گفت: پیامبر(ص) به این جوان فرمودند ملتزم باش نعمتی که خدا به تو داده را حفظ کنی، جوان هم از فرصت استفاده کرد و گفت یا رسول الله(ص) از خدا بخواه شهادت در راه خودش را در رکاب شما نصیبم کند، رسول خدا(ص) هم برای او این دعا را کرد و طولی نکشید در یکی از غزواتی که پیامبر(ص) شرکت داشتند، به شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha