تبیین آثار «شرح صدر» با رویکرد روانشناسی اسلامی
کد خبر: 4207286
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۵
تحلیل روانشناختی آیات منتخب مسطورا/۲

تبیین آثار «شرح صدر» با رویکرد روانشناسی اسلامی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در تبیین آموزه‌های روانشناختی و سبک زندگی مربوط به فراز «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي»، گفت: انسانی که دارای شرح صدر است در مقابل سختی‌ها و مشکلات زندگی دچار اضطراب و تشویش نمی‌شود و همیشه دارای آرامش درونی خواهد بود.

حسین داوری، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تبیین آموزه‌های روانشناختی و سبک زندگی مربوط به آیات منتخب طرح ملی زندگی با آیه‌ها در روز شانزدهم ماه مبارک رمضان یعنی آیات ۲۴ تا ۲۸ از سوره مبارکه طه، اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که هر فردی به‌طور مستقیم در زندگی فردی و اجتماعی با آن روبرو می‌شود، شیوه‌های مقابله با حوادث و سختی‌های زندگی است.

وی با ذکر اینکه اتفاقات و حوادث استرس‌زا تهدیدی برای سلامت روان افراد هستند، ادامه داد: این قبیل موارد همچنین باعث می‌شود که سطح سلامت روانی جامعه تنزل یابد؛ سلامت جسمانی افراد نیز تحت تأثیر عوامل استرس‌زا مورد تهدید واقع می‌شوند و مشکلاتی همچون فشار خون بالا، زخم معده و تنگی نفس برای شخص ایجاد می‌شود. 

داوری با تأکید بر اینکه با انتخاب شیوه‌های صحیح مقابله با حوادث می‌توان به ارتقای سلامت روان کمک کرد، گفت: در آیاتی که اشاره شد و درواقع قرآن از زبان حضرت موسی(ع) بیان کرده است، مشاهده می‌کنیم که حضرت هنگام مواجهه با مأموریت سخت نبوت و هدایت فرعون، در وهله اول «شرح صدر» را در فراز نورانی «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» از خداوند طلب می‌کند. شرح صدر در واقع یک روش مقابله‌ای فعال در برابر مشکلات و موقعیت‌های پُر چالش زندگی است.

وی ادامه داد: شرح صدر در فرهنگ دینی به معنی آن است که سینه انسان در برابر مشکلات، فراخ و پذیرنده باشد. این صفت پسندیده که شامل چند مؤلفه‌ است، در فرد اثرات و برکاتی را برای زندگی فردی و اجتماعی او در پی دارد. 

عوامل ایجاد شرح صدر

مدرس روانشناسی اسلامی در خصوص مؤلفه‌ها و عوامل مورد نیاز برای شرح صدر، بیان کرد: «یاد خدا» از جمله عوامل ایجاد شرح صدر است که وقتی انسان در سختی‌ها به یاد خدا و نعمت‌های بی‌شمار الهی باشد و با نگاه توحیدی به عالم نگاه کند، طبیعتاً هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌ها عکس‌العمل بهتری خواهد داشت. 

داوری دومین عامل ایجاد شرح صدر را «یقین به وعده الهی» مطرح کرد و توضیح داد: در بسیاری از آیات به وعده‌های الهی مبنی بر پاداش نیکوکاران و اهل بذل و بخشش اشاره شده و خداوند می‌فرماید که هر کار خیر ده‌ها و صدها برابر در دنیا و آخرت پاداش دارد و جبران می‌شود؛ خداوند همچنین وعده بهشت را به اهل احسان و نیکوکاری داده است که هر آنچه انسان بخواهد برای او فراهم خواهد شد و اگر کسی به این وعده‌ها یقین داشته باشد، شرح صدر در مقابل اتفاقات ناخوشایند ظهور و بروز خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه «معرفت خدا» از دیگر عوامل ایجاد شرح صدر است، بیان کرد: انسانی که خدا را شناخته و توانسته ارتباط خوبی با پروردگار عالم برقرار کند، می‌داند که هر سختی و مشکل قطعاً برخاسته از حکمت خداوند است و حکمت الهی جز خیر بندگان صالح، اراده نکرده است.

داوری تصریح کرد: سابق بر این روانشناسی به دنبال آن بود که با تغییر رفتار به حل مشکلات و چالش‌های زندگی افراد نایل آید، اما روانشناسی امروز خصوصا درمان‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد یا ACT ، معتقدند که برخی مشکلات در حیطه اختیار و اراده انسان نیستند و پذیرش و بالا بردن میزان سازگاری می‌تواند آرامش بیشتری در فرد ایجاد نماید.

مهم‌ترین ثمرات شرح صدر

وی آرامش را اولین و مهم‌ترین اثر شرح صدر دانست و تأکید کرد: یکی از مولفه‌های شرح صدر که می‌توان آن‌را از کارکردهای روانشناختی مهم آن به‌شمار آورد، آرامش است. انسانی که دارای شرح صدر است در مقابل سختی‌ها و مشکلات زندگی دچار اضطراب و تشویش نمی‌شود و همیشه دارای آرامش درونی خواهد بود.

داوری صبر در برابر مشکلات و سختی‌ها را دومین ثمره شرح صدر مطرح کرد و افزود: وقتی انسان میزان پذیرش در برابر ناملایمات را افزایش دهد، صبر و طاقتش نیز ارتقا خواهد یافت؛ اعتماد به خدا، تسلیم و پذیرش مقابل مشکلات و کنار آمدن با آنها را هم می‌توان از دیگر ثمرات مهم شرح صدر دانست.

وی گفت: انسانی که دارای شرح صدر است آخرت را می‌پذیرد و ایمان می‌آورد زیرا می‌داند خدا برای هر سختی و مشکل حکمتی را قرار داده و انسان از مشکلات زودگذر و مقطعی دنیا گذر می‌کند و به جهان باقی که جاویدان است، منتقل خواهد شد. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در پاسخ به این پرسش که شرح صدر در زندگی انسان چه جایگاهی دارد، بیان کرد: شرح صدر در ارتقای سلامت روان افراد جامعه بسیار مؤثر است و کسانی که سبک زندگی آنان بر مدار مدارا کردن و صبر و تحمل باشد، در مقابل مشکلات از آرامش روانی برخوردار بوده و در سایه این آرامش می‌تواند به تعالی و کمال برسد.

انتهای پیام
captcha