عید نوروز جلوه‌ای از محبت و دوستی است
کد خبر: 4207021
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

عید نوروز جلوه‌ای از محبت و دوستی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نوروز یک مراسم ریشه‌دار است وعید نوروز بر محور خانواده و جمع قرار دارد و جلوه‌ای از محبت، دوستی و بخشیدن‌ها است و برای تقویت این آیین دید و بازدیدها و ترویج آن میان نسل آینده باید از ظرفیت‌های خود نوروز استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد اولیایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامینوروز از اعیاد باستانی و ملی ایرانیان است و این جشن در میان مردم جایگاهی ویژه و محبوب دارد ، زیرا در این ایام خانواده‌ها دورهم جمع می‌شوند و آمدن فصل تازهای از زندگی و باهم بودن را جشن می‌گیرند و این زمانی مهم برای انتقال مفاهیم و آیین‌های عیدنوروز به نسل آینده می‌باشد اما با سبک زندگی مدرن و تغییر نسل‌ها و سلیقه‌ها، این آیین باستانی به تبیین بیشتر و بهتری میان نسل امروز احتیاج دارد؛ از این رو خبرنگار ایکنا از قم با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد اولیایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌آید:
 
ایکنا- عید نوروز از اعیاد باستانی ما ایرانیان است و سابقه‌ای تاریخی دارد؛ اما در سالهای اخیر جشن‌هایی مثل کریسمس و یا هالوین میان مردم گسترش پیدا کرده. آیا گسترش چنین جشن‌هایی باعث آسیب به اعیاد ملی ما نمی‌شود؟
 
عید نوروز فقط مختص به ایران و ایرانیان نیست و کشورهای دیگری هم نوروز را جشن می‌گیرند اما این عید باستانی از آسیب‌ها به دور نیست. مقایسه نوروز با جشن‌های مدرن و ساخته امروز مثل ولنتاین کار غلطی است زیرا نوروز یک مراسم ریشه‌دار است و این تفکر که جشن‌های امروزی می‌توانند نوروز را از بین ببرند نگرانی بیش از حدی است. ما امروز با یک سبک زندگی مدرن و فردگرایی روبه‌رو هستیم اما عید نوروز بر محور خانواده و جمع قرار دارد و جلوه‌ای از محبت، دوستی و بخشیدن‌ها است. 
 
ایکنا - جامعه مدام درحال تغییر است و به تبع آن نسل‌ها هم تغییر می‌کند؛ برای تبیین نوروز و جلوگیری از تغییر و یا فراموش شدن این آیین چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
 
برای تقویت این آیین دید و بازدیدها و ترویج آن میان نسل آینده باید از ظرفیت‌های خود نوروز استفاده کرد. یعنی والدین می‌توانند با ذکر خاطراتی از عید نوروزهای دوران کودکی خود، آموزش‌های تربیتی این رسم و رسومات را به فرزندان خود منتقل کنند. پس از چند طریق می‌توان نوروز و آیین‌های آن را میان نوجوانان تبیین کرد.
 
ایکنا - باتوجه به کمرنگ شدن دید و بازدیدهای فامیلی در جامعه امروز و مصادف شدن ماه رمضان با نوروز امسال، به نظر شما این مسئله موجب کاهش ارتباطات نمی‌شود؟
 
ما با تنزل جایگاه ارتباطات اجتماعی مواجه هستیم. در جوامع سنتی‌تر این ارتباطات عمق زیادی داشت و برای افراد لذت‌بخش بود ولی در جامعه امروز شاید ارتباطات تعدد و تکرار زیادی داشته باشد اما عمیق نیست. حال که عیدنوروز با ماه رمضان مصادف شده است می‌تواند به بهبود روابط میان مردم کمک کند. طبیعتا باید مراقب آسیب‌ها هم بود از جمله: تداخل شبهای قدر با ایام نوروز که می‌توان با حفظ و تزریق معنویت این شب‌ها به دید و بازدیدهای نوروزی شاهد تقویت ارتباطات میان مردم باشیم.

گفت‌وگو از سیده حانیه حسینی‌کیا

انتهای پیام
captcha