لزوم اصلاح شیوه خصوصی‌سازی و آزادسازی شرکت‌ها در سال جدید
کد خبر: 4206011
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
غزنوی تأکید کرد:

لزوم اصلاح شیوه خصوصی‌سازی و آزادسازی شرکت‌ها در سال جدید

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه شیوه اشتباه در فرآیند خصوصی‌سازی به بیت‌المال و دولت آسیب وارد کرده است، گفت: لازم است در سال جدید در شیوه خصوصی‌سازی و آزادسازی شرکت‌ها تجدیدنظر شود تا ضمن اینکه بیت‌المال محفوظ باقی بماند، ضرور و زیانی متوجه دولت هم نشود.

حمیدرضا غزنوی

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت تقویت بخش خصوصی در سال جدید گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) هزار بنده را از پول و دسترنج خودش آزاد کردند و در آزادسازی برده‌ها از ظرفیت‌ مالی بیت‌المال هیچ استفاده‌ای نبردند. این را گفتم تا درباره خصوصی‌سازی سخن بگویم. متأسفانه شیوه اشتباهی که در فرآیند خصوصی‌سازی مورد استفاده قرار گرفت به بیت‌المال و دولت آسیب وارد کرد و لذا لازم است در سال جدید در شیوه خصوصی‌سازی و آزادسازی شرکت‌ها تجدیدنظر شود تا ضمن اینکه بیت‌المال محفوظ باقی بماند، ضرور و زیانی متوجه دولت هم نشود.

وی افزود: همچنین متأسفانه سیاست‌هایی که در مجلس و دولت پیگیری می‌شوند، همواره با نقدها و کم و کاستی‌ مواجه هستند و این سیاست‌ها تا حدودی نتوانسته‌اند انتظارات بخش خصوصی و نیازهای اقتصادی کشور را برآورده کنند. بخش خصوصی نیازمند توجه بیشتر و سپردن مسئولیت به او است. باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و در امورات اقتصادی او را به بازی گرفت در غیر این‌صورت انگیزه بخش خصوصی از بین خواهد رفت و به جای فعالیت اقتصادی در سطح کلان، درگیر امورات روزمره خود خواهد شد.

تولید ثروت در جامعه اسلامی؛ بخشی از سیره اهل بیت(ع)

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران بیان کرد: در سیره اهل بیت(ع) و طبق گفته خداوند در قرآن کریم، امت اسلام باید تولید ثروت کند چون با تولید ثروت جامعه اسلامی از گزند دشمنان در امان خواهد بود و فقر و محرومیت در جامعه اسلامی از بین می‌برد. برای تولید ثروت در کشور و تقویت روحیه معنوی و ایمانی جامعه حتماً باید ظرفیت بخش خصوصی را بیش از پیش به کار گرفت.

غزنوی با بیان اینکه بخش خصوصی هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور ندارد، گفت: فعالان اقتصادی بخش خصوصی قلبشان برای این مملکت می‌تپد و تعصب بسیاری به این آب و خاک دارند ولی وقتی می‌بینند تورم از یک سو، بی‌ثباتی اقتصادی و عدم توجه به نیازهایشان از جانب مسئولان از سوی دیگر به آنها فشار وارد می‌کند قطعاً دلسرد خواهند شد و بعضا از تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی به سمت و سوی فعالیت‌های غیرمولد روی می‌آورند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با تأکید بر تقویت صاحبان صنایع گفت: این وظیفه حاکمیت، مجلس و دولت است که در این راستا ریل‌گذاری و قانونگذاری صحیح انجام دهند. به باور من نقش مجلس در این مسئله از همه قوا و نهادها پررنگ‌تر است و حتی می‌تواند سایر نهادها و دستگاه‌ها را در ریل صحیح قرار دهد تا بیشترین توجه به تولید صورت گیرد. اگر مجلس در تصویب یا اصلاح قوانین دقت کند و بر نحوه اجرای قانون نظارت کارآمد و مؤثری داشته باشد قطعاً شرایط بهتری برای تولیدکنندگان رقم خواهد خورد.

غزنوی با بیان اینکه اقتصاد ایران از فقدان راهبرد صنعتی رنج می‌برد، گفت: وقتی راهبرد صنعتی وجود نداشته باشد به نوعی می‌توان گفت اقتصاد در بلاتکلیفی به سر خواهد برد و وقتی هم بلاتکلیفی بر اقتصاد حاکم شود صنایع بازدهی نخواهند داشت، جذابیت تولید کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری با اخلال روبه‌رو می‌شود.

وی تأکید کرد: در زمان امیرالمؤمنین(ع) فقط یک زندانی در زندان وجود داشت و همه صاحب شغل بودند و ایشان بیش از هزار والی منصوب کرده بودند. ایشان بر این باور بودند که اگر زمین‌های خالی را به مردم واگذار کنیم هم شغل ایجاد می‌شود و هم چرخ اقتصاد خواهد چرخید. آن زمان وضعیت اقتصادی جامعه خوب بود که فقط یک زندانی در زندان وجود داشت و به همین دلیل اگر شرایط اقتصادی خوب باشد قطعاً معضلات اجتماعی کاهش می‌یابد.

ضرورت تدوین راهبرد اقتصادی و صنعتی

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه در سال جدید باید راهبرد اقتصادی و صنعتی تدوین شود و بدون راهبرد نمی‌توان امورات اقتصادی را به شکل مطلوب پیش برد، گفت: راهبرد اقتصادی و صنعتی با برنامه‌ریزی در دسترس خواهد بود البته نه برنامه‌ای که فقط 30 درصدش قابلیت اجرا داشته باشد بلکه باید برنامه‌ریزی و راهبردها مبتنی بر واقعیت و شرایط کنونی کشور و به دور از رؤیاپردازی باشد.

غزنوی در پایان اظهار کرد: متأسفانه گاهی اوقات درگیر رؤیاپردازی می‌شویم و برنامه‌های تدوین‌شده خیلی با توان و ظرفیت کشور سازگاری ندارند. به عبارت بهتر بدون اینکه ظرفیت بخش خصوصی و دولتی را بسنجیم انتظارات و توقعاتی را مطرح می‌کنیم که به جای تسهیل‌گر بودن به نوعی مانع محسوب می‌شود. امیدوارم در سال جدید این خلأها برطرف شوند و این مسئله را مدنظر قرار دهیم که اقتصاد با تولید و تقویت بخش خصوصی پویا خواهد بود و جذاب می‌شود. تا زمانی که شیوه واگذاری‌ها اصلاح نشوند و بخش خصوصی را مورد توجه قرار ندهیم خیلی نمی‌توان انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشت.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha