این جهان کوه است و فعل ما ندا + فیلم
کد خبر: 4206001
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲
باران حکمت/ 17

این جهان کوه است و فعل ما ندا + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت هفدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: مبادا تجاوز به حقوق دیگران و چنگ‌اندازی به چهره دیگران را زرنگی به شمار بیاوریم، مبادا تجاوز به حریم خصوصی دیگران را نشانه قدرت خودمان بپنداریم. باید به یاد داشته باشیم که «این جهان کوه است و فعل ما ندا/ سوی ما آید نداها را صدا»

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت هفدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
مبادا تجاوز به حقوق دیگران و چنگ‌اندازی به چهره دیگران را زرنگی به شمار بیاوریم، مبادا تجاوز به حریم خصوصی دیگران را نشانه قدرت خودمان بپنداریم. باید به یاد داشته باشیم که «این جهان کوه است و فعل ما ندا/ سوی ما آید نداها را صدا» اگر ما به دیگران ستم کردیم و اگر به چهره دیگران چنگ انداختیم این قانون هستی است که همین اتفاق برای ما خواهد افتاد. 
 
حضرت علی(ع) فرمود هرکسی ستم کند ستم می‌بیند و از این گریزی نیست. پس بهتر است گوش به نصیحت پیشینیان خود باشیم که می‌گفتند «از داد خدا بترس و بیداد مکن» چون اگر ظلم کنی ظلم می‌بینی و ظلمی هم که خواهی دید به مراتب بزرگتر از ظلمی است که به دیگران کرده‌ای. 
 
حضرت علی(ع) فرمود روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر است از روزی که ظالم به آن مظلوم ستم کرد. به قدرت امروز خودمان مغرور و فریفته نام و منصب‌مان نشویم چون اینها همگی امانتی برای رعایت حقوق دیگران هستند و اگر تبدیل به بهانه‌ای برای تجاوز به حریم بندگان خدا شد، به ناچار منتقم اصلی که خدای متعال است از ما انتقام خواهد گرفت. حضرت علی(ع) فرمود: «وَ مَنْ ظَلَمَ عِبادَاللّهِ كانَ اللّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبادِهِ» یعنی هرکسی به بندگان خدا ستم کند قبل از بندگان خدا، خود خدا به انتقام او برمی‌خیزد.

 

انتهای پیام
captcha