توجه ویژه دولت و مجلس به توسعه گردشگری؛ از الزامات تحقق شعار سال
کد خبر: 4205943
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
طاهره قیومی بیان کرد:

توجه ویژه دولت و مجلس به توسعه گردشگری؛ از الزامات تحقق شعار سال

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران برای جهش و رشد ویژه و رسیدن به اهداف شعار سال نیازمند توسعه گردشگری است، گفت: مجلس دوازدهم و دولت سیزدهم در سال جدید باید در عرصه توسعه گردشگری همفکری و چاره‌اندیشی خوبی داشته باشند تا گشایش‌های خوبی در این حوزه اتفاق بیفتد.

آثار اقتصادی افزایش بودجه بخش گردشگری؛ از مقابله با فقر تا افزایش ارزآوری

طاهره قیومی، مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت تمرکز مجلس دوازدهم و دولت سیزدهم بر گردشگری با هدف افزایش ارزآوری در کشور و تحقق جهش و رشد اقتصادی در سال آینده براساس شعار سال گفت: چند موضوع در حوزه گردشگری حائز اهمیت است که مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این زمینه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک کند. یکی از این موضوعات مربوط به تصویب قوانین تسهیل‌گیر و بازنگری قوانین گذشته جهت رفع موانع و توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

وی افزود: اگر مجلس شورای اسلامی در این زمینه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاری رساند قطعاً وزارتخانه می‌تواند در پیشبرد اهدافش و توسعه زیرساخت‌ها موفق‌تر از قبل ظاهر شود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: موضوع بعدی که مجلس دوازدهم باید مدنظر داشته باشد و ما این مطالبه را از نمایندگان مجلس آینده خواهیم داشت این است که نسبت به بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازنگری کنند. متأسفانه این وزارتخانه جزو فقیرترین دستگاه‌ها در میان همه وزارتخانه‌هاست و شرایط خوبی در این رابطه ندارد و به دلیل فقر بودجه نمی‌تواند پروژه‌های فرهنگی و گردشگری خود را به نحو مطلوب پیش ببرد.

ضرورت افزایش بودجه وزارت میراث فرهنگی

قیومی گفت: برای رشد و توسعه گردشگری و جذب گردشگران خارجی و حتی داخلی باید بودجه قابل توجه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخصیص یابد، درغیر این‌صورت نمی‌توان به راحتی و با سهولت بیشتر به تأمین و تقویت زیرساخت‌های گردشگری کشور مبادرت ورزید. حوزه گردشگری از جذابیت بالایی برخوردار است و بسیاری خواستار سرمایه‌گذاری و کار در این حوزه هستند ولی چون با فقر منابع مواجه هستیم نمی‌توان به راحتی تسهیلات لازم را در اختیار فعالان این عرصه گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به معنای پول‌سوزی نیست، گفت: بعد از مدتی اصل مبلغ سرمایه‌گذاری به اضافه چند برابر آن عاید کشور شده و همه مردم را منتفع خواهد کرد.

قیومی با بیان اینکه اگر مشکلات مالی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتفع شوند به راحتی می‌توان فاصله کشور را با دیگر کشورهای موفق در حوزه گردشگری کاهش داد، اظهار کرد: در بودجه 1403 پیش‌بینی‌های خوبی برای صنعت گردشگری انجام پذیرفته و دولت سیزدهم در زمینه توسعه گردشگری تلاش‌های بسیاری را انجام داده است. بودجه‌ای که در این راستا نوشته شده ضمن در نظر گرفته شدن شرایط دولت، شرایط وزارتخانه را هم مدنظر قرار داده است.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بی‌شک برنامه و هدف‌گذاری دولت سیزدهم توجه به حوزه گردشگری است. همانطور که مقام معظم رهبری بارها اشاره فرمودند باید از موضوع نفت عبور کرده و به موضوعات دیگر برای توسعه و رونق اقتصادی کشور پرداخت و قطعاً در این رابطه حوزه گردشگری یکی از موضوعات و اولویت‌های ردیف اول محسوب می‌شود و ان‌شاءالله امیدوارم برای کسب درآمد و رونق اقتصادی کشور حوزه گردشگری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

لغو روادید با 33 کشور و آثار مثبت آن

قیومی با اشاره به لغو روادید با 33 کشور اظهار کرد: این قدم اول در راستای توسعه گردشگری محسوب می‌شود که برداشته‌ایم و امیدوارم در گام‌های بعدی کشورهای مقابل هم روادید را حذف کنند. البته این موضوع به کمیت و کیفیت دیپلماسی رسانه‌ای، سیاسی و گردشگری کشورمان بازمی‌گردد. به هر حال امیدوارم در این مسیر موجب رونق گردشگری در کشور شویم و با توجه به گام‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده دست‌یابی به آن ناممکن نیست.

وی در پایان با بیان اینکه امروز  اقتصاد ایران برای یک پیشرفت ویژه نیازمند توسعه گردشگری است، گفت: اگر گردشگری توسعه یابد بسیاری از مشاغل رونق خواهند گرفت و ارزآوری خوبی اتفاق می‌افتد. به نظر من باید در سال جدید مجلس دوازدهم و دولت سیزدهم در عرصه توسعه گردشگری هم‌فکری و چاره‌اندیشی خوبی داشته باشند تا گشایش‌هایی در این عرصه اتفاق بیفتد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha