برنامه ملی نماد زمینه‌ساز حمایت از دانش‌آموزان خواهد بود
کد خبر: 4205484
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵

برنامه ملی نماد زمینه‌ساز حمایت از دانش‌آموزان خواهد بود

معاون اداره امور تربیتی مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان گفت: ما با برنامه ملی سامانه نماد به دنبال این هستیم که با رصد دقیق و غربالگری‌های هدفمند سعی کنیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های در اختیار از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری و از دانش‌آموزان حمایت کنیم.

شورای آموزش و پرورش کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، شاهرخ محمدی، معاون اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی امروز، 24 اسفند در شورای آموزش‌و‌پرورش استان گفت: چنان‌چه آسیبی متوجه یک دانش‌آموز شود سایر دانش‌آموزان نیز در تهدید خواهند بود.

وی افزود: امروزه با رشد تکنولوژی، دانش‌آموزان متأسفانه در سطح بالایی از هم‌زاد پنداری و قهرمان‌سازی هستند و با بهره‌گیری از الگوهای غیرمتعارف قطعا مسیر اشتباهی را طی خواهند کرد که سبب ایجاد چالش برای خود دانش‌آموز، مدرسه و خانه خواهد شد.

معاون اداره امور تربیتی مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان بیان کرد: ما با سامانه ملی نماد به دنبال این هستیم که با رصد دقیق و غربالگری‌های هدفمند سعی کنیم با استفاده از تمام ظرفیت‌های در اختیار از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری و از دانش‌آموزان حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه ملی نماد دو نوع مدرسه داریم؛ مدارس پر خطر و مدارس در معرض خطر که در حال حاضر اغلب فعالیت ما در مدارس پرخطر است چون این مدارس که توسط کارگروه روانی - اجتماعی سطح کشور مشخص شده است دارای شرایط خاصی است که نیازمند فوریت‌های روانی - اجتماعی هستند.

محمدی با اشاره به گزارشی از میزان اجرای برنامه ملی نماد در استان گفت: خوشبختانه ما در سطح استان با تلاش همکاران اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم و در موارد متعددی در سطح شهرستان‌ها و مناطق حمایت‌های مناسبی را متناسب با نوع آسیب انجام داده‌ایم. البته انجام باکیفیت این برنامه و استمرار آن نیازمند همکاری و مساعدت سایر دستگاهای اجرایی است.

وی افزود: ما در نماد دو نوع غربالگری داریم غربالگری پایه که در پایه سوم ابتدایی توسط خود معلم انجام می‌شود و یک غربالگری دیگر در پایه هفتم و هشتم که توسط مشاوران مدارس صورت می‌گیرد و بر اساس آن هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز تعیین می‌شود.

محمدی در پایان بیان کرد: در اجرای برنامه ملی نماد مطابق با برنامه‌های ششم و هفتم توسعه همه دستگاه‌های مرتبط باید همکاری لازم را با مجموعه آموزش‌و‌پرورش داشته باشند چرا که اجرای با کیفیت این برنامه از آسیب‌های های اجتماعی که خود دارای هزینه‌های اجتماعی است، جلوگیری خواهد کرد.

سیدحجت موسوی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌و‌پرورش کردستان در نشست شورای آموزش و پرورش گفت: در همه سازمان‌ها، نیروهای آن سازمان در جهت پیشبرد اهداف آن اقداماتی را انجام می‌دهند که سبب رشد و تعالی آن مجموعه خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به داشتن تفکر سیستمی گفت: در سازمان‌ها تنها راه موفقیت داشتن سطح بالای تعاملات در امور و داشتن تفکر سیستمی و بهره‌گیری از خرد جمعی است؛ که این مهم  زیر بنای ترقی و رشد سازمان است.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه بیان کرد: در حال حاضر ما دارای دو سند مهم فرادستی هستیم؛ که اجرایی‌سازی آن در حوزه تنوع بخشی به فضای مدرسه به عنوان محیط اصلی یادگیری  جزو اولویت‌های کاری ماست و آنهم سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی می باشد.

ناصر شکری، از کار آفرینان برتر استان نیز در خصوص دستور کار ایجاد موزه علوم و فنون گفت: امروزه محیط مدارس یک محیط عالی و مناسب برای یادگیری دانش‌آموزان است؛ اما نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیاز ها و سوالات دانش‌آموزان باشد؛ لذا در کنار محیط مدارس مکان‌های دیگری نیز باید باشند تا دانش‌آموزان بتوانند با مراجعه به این مکان ضن دانش افزایی پاسخ سوالات خود را نیز بیابند.

وی در پایان یادآور شد: وجود چنین مکان‌هایی سبب بروز خلاقیت در دانش‌آموزان خواهد شد و این خلاقیت زمینه رشد فردی را در آینده فراهم خواهد و همین سبب موفقیت فرد می‌شود.

کارآفرین برتر استان افزود: من به عنوان یک کارآفرین راز موفقیتم در بهره‌گیری از فرصت‌های طلایی بوده است که محیط های یادگیری متنوع در اختیار من قرار داده‌اند؛ و همین نقطه تحول و پیشبرد امور و رسیدن به اهداف مد نظر بوده است.

شکری گفت: حال بنده به عنوان کسی که یک مسیر موفق را طی کرده است با جلسات تخصصی که با مجموعه آموزش و پرورش استان داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که ایجاد یک موزه تخصصی علوم و فناوری می‌تواند یک محیط متنوع آموزشی و مکمل مدرسه سبب بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان شود؛ موزه‌ای که در آن با نمایش سیر تحولی علوم در ابعاد مختلف می تواند به نقطه  عطفی در پروسه یادگیری دانش‌آموزان تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha