خاطراتی از سفر به مناطق جنگی
کد خبر: 4204468
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

خاطراتی از سفر به مناطق جنگی

با توجه به حضور دانشجویان و دانش‌آموزان استان خراسان رضوی در اردوی معنوی راهیان نور با جمعی از این زائران در خصوص بهترین خاطره آنها از راهیان نور به گفت‌وگو پرداختیم.

راهیان نوربه‌مناسبت 20 اسفندماه و روز راهیان نور، با تنی چند از دانشجویان و دانش‌آموزانی که در راهیان نور حضور یافته‌اند، در خصوص بهترین خاطره آن‌ها از این سفر معنوی به گفت‌وگو پرداختیم.

نرگس دانشجوی رشته فتوگرافیک در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص بهترین خاطره راهیان نور خود، اظهار کرد: همیشه قبل از حضور در راهیان نور در خصوص کانال کمیل و شهید ابراهیم هادی تعاریف بسیاری شنیده بودم، به همین دلیل از ابتدای مسیر و حرکت به سوی این اماکن مقدس، بسیار مشتاق دیدن و شنیدن رازهای کانال کمیل بودم. هنگامی که به آنجا رسیدیم و راوی در خصوص افتخارآفرینی‌های شهید ابراهیم هادی و شخصیت بزرگوار ایشان صحبت می‌کرد، تازه متوجه شدم که دلیل تعریف و تمجید دیگران در خصوص این مکان مقدس، به چه دلیل بوده است. 

این زائر راهیان نور افزود: باتوجه به اثرات نفس انسان و تأثیرپذیری نفس خداجوی انسانی از کمالات و نفس انسان‌های پاک می‌توان متوجه شد که چنین کانال خاص و عجیبی را چه چیزی سرپا نگه داشته بوده است و مشوق شهیدان و رزمندگان در آن روزهای سخت در چنین قسمت تاریک و گرم چه بوده است. شهید ابراهیم هادی که خود و دیگران را برای ملاقات با خداوند آماده کرده بود و در تمامی جوانب روحیه رزمندگان را حفظ می‌کرد، قطع به یقین در حرکت و انگیزه آن‌ها تأثیر بسزایی داشته است. هنگامی که انسان در این اماکن مقدسه حاضر می‌شود، درمی‌یابد که خاک مقدس و مکان مقدس تنها به معصومین ما اختصاص ندارد، بلکه هر قسمتی از کره زمین که در آن اقدامی برای دفاع، امنیت و... صورت گیرد، خاکش مقدس است.تجربه ملموس مناطق جنگی، به روایت راهیان نور

پالایشگاه نفت آبادان

هما دانش‌آموز پایه یازدهم انسانی بازدید از پالایشگاه نفت آبادان را بهترین تجربه راهیان نور خود دانست و در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: در اردوی راهیان نور، از مناطق مختلف تاریخی جنوب غربی ایران دیدن کردیم که پالایشگاه نفت آبادان خاص‌ترین و متفاوت‌ترین آن‌ها بود. این پالایشگاه قدمتی حدود 90 سال دارد که ساخت قدیمی و تاریخی آن و اقدامات انجام شده برای محافظت از آن، این مکان را متفاوت‌تر کرده است. هنگامی که راوی و مسئول پالایشگاه در خصوص کانال‌ها و مخازن نفت توضیح می‌داد، تازه متوجه شدم که علاوه بر مسائل امنیتی و جنگ زمینی، برای محافظت از این سرمایه ملی چه اقدامات بسیار زیادی در جنگ تحمیلی توسط مردان آبادان صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: اگر در سال‌های اولیه جنگ، پالایشگاه آبادان محاصره می‌شد و به دست رژیم بعثی عراقی می‌افتاد، امکان تخلیه آبادان و حتی ادامه روند فعالیت پالایشگاه‌های دیگر و کشتی‌های ایران امکان‌پذیر نبود. به همین دلایل به نظر من شهیدان این راه، بسیار تأثیرگذارتر از دیگر شهیدان بودند و اگر آن‌ها حضور نداشتند، ایران مجبور بود در همان سال‌های نخست جنگ تسلیم دشمن شود. 

پاسگاه زید

محمدعلی دانشجوی ترم چهار رشته برق در خصوص پاسگاه زید، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: پاسگاه زید در دوران دفاع مقدس به پاسگاه گارد مرزی عراق تبدیل شده بود و رزمندگان اسلام در جریان عملیات رمضان، این پاسگاه را از چنگ دشمن بعثی درآوردند و تا روزهای پایانی جنگ آن‌را حفظ کردند. منطقه زید و ایستگاه حسینیه از محورهای مهم هجوم دشمن به خوزستان محسوب می‌شود و بعثی‌ها برای دستیابی به جاده اهواز خرمشهر به این منطقه نیاز داشتند. همچنین این منطقه یکی از محورهای مهم در عملیات‌های بزرگی بوده است. اما متأسفانه این مناطق دفاعی مهم در دسترس شناخت بسیاری از ایرانیان قرار نگرفته است و تنها کسانی که در این اردوها شرکت می‌کنند، از برخی از این اماکن شناخت نسبی به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه پاسگاه زید، منطقه مهم استراتژیکی در زمان جنگ بوده است، این منطقه حال‌وهوای عجیب معنوی دارد که با دیگر مناطق متفاوت است. باتوجه به روایت‌های راوی متوجه می‌شویم که شهیدان نوجوان بسیاری در این منطقه به درجه شهادت رسیده‌اند که شاید پاکی خون آن‌ها باعث وجود چنین حال‌وهوایی در این منطقه شده است.

مغفول ماندن برخی وقایع جنگ تحمیلی

لیلا دانشجوی رشته تاریخ و تمدن اسلامی در خصوص یادواره‌های شهیدان، در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد: اردوی راهیان نور برای شناخت دانشجویان و دانش‌آموزان از اقدامات رخ داده در هشت سال جنگ تحمیلی بسیار کاربردی و مؤثر است، زیرا همیشه در کتاب‌های تاریخ معاصر، تنها گریزی کوتاه به عملیات فتح المبین و الفجر و آزادسازی خرمشهر زده شده است، اما هیچ‌گاه روایت‌های متعدد از سختی‌ها و مجاهدت‌های فراوان رزمندگان و شهیدان به صراحت بیان نشده است. همچنین در بعضی از قسمت‌های تاریخ در خصوص جنگ تحمیلی کم‌لطفی شده است و تحریفاتی صورت گرفته است.

این دانشجوی تاریخ و تمدن اسلامی افزود: هنگامی که انسان در این مکان‌های مهم قدم می‌گذارد، متوجه مغفول ماندن برخی از وقایع تاریخی می‌شود که دانستن آن برای هر ایرانی لازم و ضروری است. برای نمونه در خصوص عملیات‌های اروندرود که با سختی‌های بسیاری در اعماق دریا انجام می‌شده، سخن بسیاری به عمل نیامده است و اطلاعات بسیاری در دسترس مردم قرار نگرفته است. اما با کمی تحقیق و مطالعه متوجه نقش اساسی عملیات‌های دریایی در پیروزی جنگ تحمیلی می‌شویم. 

مناطق جنگی به روایت راهیان نور

شلمچه

زهرا دانش‌آموز پایه دهم رشته تجربی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: راهیان نور همراه شدن در مسیر شهدایی است که رفتند تا ما بمانیم، پس ما در آن اماکن حضور پیدا می‌کنیم تا بدانیم برای چه هستیم. فکه، شلمچه، طلاییه، هر کدام حس و حال عجیب خودش را دارد. اما نمی‌دانم چرا شلمچه این قدر درد آورست، دردی که همراه دلتنگی است. گویی شلمچه جایی است که انسان میان زمین و آسمان سرگردان می‌شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینها شلمچه ویژگی منحصر به فردی دارد که به آن رنگ و بوی دیگری بخشیده است. این ویژگی منحصر به فرد این است که نزدیک‌ترین منطقه جنگی ایران به شهر کربلا است و غربت امام حسین(ع) به آنجا هم منتقل شده است و در سراسر این مکان این حس احساس می‌شود.  

معراج شهدا

محدثه خادم عکاس اردوی راهیان نور، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص تجربه این اردو، گفت: همیشه شنیده بودم که اردوی راهیان نور باعث تحول بسیاری از افراد شده است، اما این امر برای من کمی نامفهوم بود و وقتی خودم به این اردو طلبیده شدم، متوجه حال و هوای عجیب معراج شهدا شدم. تک تک مکان‌های مقدسی که رفتیم احساس آرامش، پاکی و غربت شهدا حس می‌شد. چذابه، فکه، شهدای دشت آزادگان، اروند رود، محل شهادت ضرغام، معراج  شهدا و... همه و همه بسیار خاص و معنوی بود. البته از میان آنها معراج شهدا تجربه بی‌نظیری بود که با دیگر اماکن مقدسه تفاوت بسیاری داشت. اردوی راهیان نور تجربه بسیار عجیب و جدیدی بود که انسان احساس غربت و شهادت را همزمان احساس می‌کرد و حال‌وهوای کربلا را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

 زهره ابراهیمی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha