تهران به استقبال «بهار ایران در بهار قرآن» می‌رود
کد خبر: 4204328
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
توکلی‌زاده:

تهران به استقبال «بهار ایران در بهار قرآن» می‌رود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه هم‌آوا با پویش «بهار ایران در بهار قرآن» برنامه‌های متنوع دیگری را خواهیم داشت، از گسترش جلسات خانگی، برگزاری کرسی‌های تلاوت و تفسیر و جشنواره‌ای قرآنی طی ماه مبارک رمضان خبر داد.

تهران به استقبال برنامه‌های قرآنی در قالب پویش بهار ایران در بهار قرآن می‌رودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تبیین برنامه‌های شهرداری تهران در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با حضور محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران و با حضور سایر مدیران اجتماعی و فرهنگی این معاونت امروز شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در ساختمان معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تبیین برنامه‌های شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن اظهار کرد: بهار قرآنی که در پیش است با بهار طبیعت قرین شده است و امیدواریم این اتفاق نوید‌بخش یک سال پربرکت و برنامه‌های پرشور در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خصوصا در عرصه قرآنی و و موجبات خیرات و برکات برای ملت باشد.

توکلی‌زاده افزود: امسال سعی کردیم هم‌آوا با بهار ایران و بهار قرآن، برنامه‌ها را ادامه دهیم و بر همین اساس پویش ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با هم، خوانش داشته تا در بهار ایران و بهار قرآن شاهد ارائه خدماتی در این عرصه باشیم. متولی مناسبت‌ها در مجموعه مدیریت شهری اداره کل فرهنگی است و برای هر مناسبتی یک مجموعه متولی می‌شود که موضوعات را جلو ببرد. متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و برنامه‌های این ماه مجموعه نهاد‌های دینی متولی شده‌اند تا ماه رمضان را مدیریت کنند. البته مجموعه نوروز را هم دبیرخانه سازمان گردشگری که در حال شکل‌گیری است و مجموعه عباس‌آباد عهده‌دار هستند.

تقویت جلسات خانگی قرآن

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری تهران در چند بخش پیش‌بینی‌شده است، بیان کرد: قرارگاه تعلیم و تربیت که ذیل مجموعه نهاد‌های دینی است، متولی اصلی برنامه‌های دینی و قرآنی ما است که پویش‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلفی را در سطح مساجد تدارک دیده است. همچنین همکاران ما موظف شدند تا تقویت جلسات خانگی قرآن کریم را مد نظر قرار دهند. در کنار این موارد غبارروبی و آماده‌سازی مساجد یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است. این امر در سال‌های گذشته پیش از آغاز ماه مبارک رمضان رخ می‌داد، اما امسال با قرین شدن نوروز و رمضان، همت بیشتری به کار گرفته شده است که مساجد آماده پذیرایی از شهروندان باشند.

برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن 

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن کریم با مجموعه درس‌هایی از قرآن ذیل آقای قرائتی، در سطح پایتخت گفت: چندسالی است، که این برنامه قرآنی دنبال می‌شود، اما امسال تعداد این مساجد بیشتر شده و زمان‌بندی آن نیز متنوع‌تر شده است. برهمین اساس کرسی‌های تفسیر قرآن کریم در مساجد مستقر می‌شوند و ما میزبان مفسرین قرآن کریم در مساجد شاخص پایتخت هستیم.

توکلی‌‌زاده به برگزاری مسابقه قرآنی «سی روز سی درس» اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا امور مساجد با معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران این مسابقه را برگزار می‌کند که براساس آن هر روز یک آیه از قرآن کریم به صورت مسابقه ویژه عموم مردم پرسیده می‌شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: متناسب با مناسبت‌های مهمی که در ماه رمضان داریم و از میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) و ایام مبارکی که در طول ماه رمضان است، سعی می‌کنیم در مراسم‌ بزرگ شهر تهران که میزبان مردم هستند از شهروندان عزیز در تهران پشتیبانی کنیم. برهمین اساس از مجموعه‌های مختلف شهر از معاونت خدمات شهری که در کنار هیئت‌های مذهبی، مساجد و مجالس بزرگ شهر تهران هستند، حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امسال برای عید فطر ستاد ویژه‌ای شکل گرفته است. مراسم‌های ویژه‌ای برای عید نوروز و عید فطر شکل گرفته و چند منطقه و مجموعه درگیر ستاد عید فطر هستند. تلاش می‌کنیم بتوانیم چند روز به صورت ویژه برنامه مراسم عیدانه را در عید فطر داشته باشیم. برهمین اساس بوستان‌ها، مساجد و پارک‌های مناطق مختلف برای برپایی برنامه‌های فرهنگی و دینی ازجمله کرسی‌های تلاوت در مساجد و برنامه‌های عیدانه آماده اجرای پویش بهار ایران و بهار قرآن هستند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه در برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان سعی کرده‌ایم با استفاده از فضای مجازی و ابزار نوین در خدمت جوانان باشیم، گفت: امسال برنامه‌های قرآنی ما حول محور سوره مبارکه ابراهیم(ع) خواهد بود. در این دوره مدیریت شهری طرح‌های مختلفی همچون محرم‌شهر، پهنه‌های نوروزی و... را داشتیم که با استقبال خوبی مواجه شد و لذا برای نوروز امسال بحث شهر رمضان را در پارک لاله برگزار خواهیم کرد و این پارک، محور برنامه‌های رمضانی ما قرار خواهد گرفت که تنوع بسیاری در برنامه در آن نظر گرفته شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: در پارک لاله برنامه‌های متنوعی برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم. برای مثال در حوزه کمک‌های معیشتی و رسیدگی به محرومان از سال گذشته پویشی را برگزار کردیم و امسال به‌مناسب ماه مبارک رمضان بسته‌های معیشتی و حمایتی در نظر گرفته خواهد شد تا بتوانیم خانواده‌های محرومان را مورد حمایت قرار دهیم. سعی ما بر این است که از محوریت مساجد برای شناسایی دقیق‌تر نیازمندان استفاده کنیم و از این طریق در خدمت این افراد باشیم و حمایت‌ها را از این طریق داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برگزاری افطاری ساده در ۲۲ پارک در سطح شهر تهران یکی دیگر از برنامه‌های ما خواهد بود. در این برنامه هر شب ماه مبارک رمضان میزبان مردم عزیزمان هستیم. اکران‌های سازمان زیباسازی نیز با محوریت نوروز و ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. امسال مجدد بحث پویش روزه‌اولی را خواهیم داشت و مناطق مختلف این پویش را برگزار خواهند کرد. چایخانه‌های محبان الرضا(ع) نیز در ۲۲ نقطه تهران میزبان مردم و روزه‌داران خواهند بود.

توکلی‌زاده تصریح کرد: مجموعه‌های نهاد‌های دینی، شورای عالی قرآن، ستاد جشنواره آرمان و اداره کل فرهنگی و مجموعه سازمان خدمات اجتماعی به صورت مفصل برنامه دارند. سازمان زیباسازی سازمان‌ بهشت زهرا(س) و سازمان بسیج و مجموعه‌های مختلف شهرداری در پویش بهار ایران و بهتر قرآن مشارکت دارند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شیرنژاد، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز در این نشست با بیان اینکه مجموعه مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با هماهنگی مراکز و نهاد‌های دینی ۹ سرفصل را ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان در دستور کار خودش قرار داده است، گفت: در آغاز استقبال از ماه مبارک با هماهنگی امور مساجد موضوع تکریم و غبارروبی مساجد را خواهیم داشت.

وی افزود: توسعه برنامه جلسات خانگی و حمایت از این جلسات را با همکاری ستاد طرح شهید آرمان علی‌وردی خواهیم داشت. در این طرح بیش از ۱۵ هزار جلسه خانگی قرآن کریم را با اداره کردن مربیان جلسات خانگی قرآن و شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار می‌کنیم. برپایی مسابقات رمضان در حوزه قرآن، برپایی ۶۶ جلسه روزانه تفسیر و تدبر در قرآن در بیش از یک هزار مسجد سطح پایتخت، برنامه بیان احکام و همچنین ارائه بیان تفسیر در برنامه‌ها پیش‌بینی شده است.

مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: برنامه‌های ماه مبارک رمضان و عید نوروز در ۲ بخش طراحی شده است که تعدادی از آن‌ها با یک دیگر تلاقی دارند و بخشی از آن برنامه‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: امسال دهکده‌های بهار ایران که در سال گذشته با شروع ماه مبارک رمضان در هشت پهنه و ۲۲ پارک محوری برگزار شد، در چهار پهنه طراحی شده است. در فرهنگسرای خاوران و شهر شهدا، بوستان لاله که اصلی‌ترین پهنه است، اراضی عباس‌آباد، برج میلاد و ۲۲ پارک منطقه‌ای که در هر منطقه پارک محوری مشخص‌شده است، برنامه دهکده‌های بهار ایران را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مناطق ۲۲ گانه در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز برنامه‌های ویژه‌ای را با رویکرد خانواده با محوریت برنامه‌های افطارگاهی، شاد و مفرح و رویداد‌های قرآنی اجرا خواهند کرد. تمام مجموعه‌های شهرداری برای اجرای برنامه‌ها کمک می‌کنند تا شرایط خوبی فراهم شود و بتوانیم نوروز و ماه رمضان خوبی را برای شهروندان برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه چایخانه‌های هیئت محبان رضا(ع) هم در ۲۲ نقطه فعال خواهد شد، ادامه‌ داد: در سال گذشته پویش روزه اولی‌ها توسط اداره کل آموزش‌های شهروندی در هر منطقه اجرا شد و برنامه‌ای هم در اراضی عباس‌آباد به صورت تجمیعی اجرا شد. امسال هم تجمعات روزه اولی‌ها را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه جشن شب میلاد امام حسن(ع) به صورت ویژه در حال برنامه‌ریزی است، گفت: با توجه به اینکه دو مناسبت خاص در ماه رمضان داریم، برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است که با توجه به شرایط فلسطین و مردم غزه علاوه بر راهپیمایی روز قدس، ویژه‌برنامه روز قدس هم اجرا شود. همچنین نماز عید سعید فطر هم با ویژه برنامه‌هایی در مصلای بزرگ امام خمینی(ع) برگزار می‌شود.

‌مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از اجرای برنامه‌های متنوع برای کودکان هم خبر داد و گفت: برای کودکان و خانواده‌ها برنامه‌هایی طراحی شده است که جشن عید سعید فطر تنها برگزاری نماز نباشد؛ لذا هم در نماز عید سعید فطر ویژه‌برنامه خواهیم داشت و هم در پنج پارک منطقه‌ای برنامه‌ریزی انجام شده است که سه تا پنج شب منتهی به عید سعید فطر برنامه‌های جشن بزرگ عید فطر برگزار شود.

انتهای پیام
captcha