مجلس آینده برای ترمیم سرمایه‌ اجتماعی نظام تلاش کند
کد خبر: 4203697
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
محمد ناظمی اردکانی:

مجلس آینده برای ترمیم سرمایه‌ اجتماعی نظام تلاش کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت نهم، ترمیم و افزایش سرمایه‌ اجتماعی نظام را امری لازم و ضروری دانست که باید دولت و مجلس جدید آن را مدنظر قرار دهند تا در انتخابات بعدی به مشارکت پرشورتر مردم منجر شود.

ناظمی اردکانی

محمد ناظمی‌اردکانی، دبیرکل جامعه اسلامی مدیران و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت نهم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: امپراتوری رسانه‌ای دشمن تلاش بسیاری کرد تا انتخابات پررنگ رقم نخورد و در این‌باره انواع و اقسام توطئه‌ها و تبلیغات را به کار گرفت ولی مردم با هوشیاری و درایتی که به خرج دادند این پروژه دشمن را به شکست کشاندند.

وی افزود: مقام معظم رهبری چهار راهبرد  اساسی را برای انتخابات این دوره مطرح کردند و شاهد هستیم هر چهار راهبرد به طور دقیق اجرایی شدند و البته عملکرد خوب شورای نگهبان در تحقق این چهار راهبرد  به‌ویژه در حوزه تأیید صلاحیت‌ها و نظارت بی تاثیر نبود؛ به عنوان مثال تأیید صلاحیت بیش از 70 درصد کاندیداها به شور و نشاط انتخاباتی منجر شد و واقعاً باید از شورای نگهبان تقدیر و تشکر کرد و همچنین باید قدردان ملت ایران بود که چنین مشارکتی را رقم زد.

مشارکت 41 درصدی در انتخابات؛ آرزوی کشورهای اروپایی

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران با بیان اینکه مشارکت 41 درصدی در عرف بین‎‌المللی قابل پذیرش است، تأکید کرد: بسیاری از کشورهایی که داعیه‌دار دموکراسی در جهان هستند مشارکت 41 درصدی برایشان آرزوست و لذا در عرف بین‌المللی این میزان مشارکت قابل پذیرش و توجه است. مسئولان باید قدر این مشارکت را بدانند و تلاش کنند تا در انتخابات بعدی این میزان مشارکت افزایش بیشتری داشته باشد.

ناظمی اردکانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد که تمام مسئولان نظام باید تلاش کنند مشارکتی بیش از 50 درصد رقم بخورد.

وی در ادامه افزود: براساس آمارهایی که وزارت کشور اعلام کرده بیش از هشت استان مشارکت بالای 50 درصدی داشته‌اند و 22 استان هم بالای 43 درصد ولی در تهران و استان البرز مشارکت خیلی اندک بوده البته ناگفته نماند در انتخابات مجلس یازدهم هم تهرانی‌ها مشارکت اندکی از خود به ثبت رسانده‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مردم گله‌مند هستند و با وجود همین گله‌مندی، 41 درصد مشارکت داشته‌اند ‌واین واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد، گفت: مشکل مردم این است که وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست و تنگناهای معیشتی وجود دارد. همچنین تحریم‌های اقتصادی در این زمینه بی‌تأثیر نیست و از سوی دیگر مردم از برخی عملکردهای کارگزاران نظام و نمایندگان مجلس ناراضی هستند و مشارکت 41 درصدی هرچند قابل قبول است اما کاهش آن به کمتر از 50 درصد را باید نتیجه سیاست‌‎های اشتباه و گلایه‌های مردم بدانیم. مثلاً از لیست تهران تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم رأی نیاوردند و یا انتخابات به دور دوم کشیده شد؛ از همه این اتفاقات باید درس گرفت و تلاش کرد برای انتخابات ریاست جمهوری این ضعف‌ها برطرف شوند.

تلاش مجلس جدید برای ترمیم سرمایه‌های اجتماعی نظام

ناظمی اردکانی گفت: دولت و مجلس به‌ویژه مجلس جدید باید تمام تلاششان را برای ترمیم سرمایه‌ اجتماعی نظام و افزایش آن به کار بگیرند، با فساد مقابله کنند و در این زمینه ملاحظه‌ای نداشته باشند. به طور کلی افزایش اعتماد مردم یک راهکار مؤثر و لازم است.

وی با نقد نظام حزبی در کشور تأکید کرد: متأسفانه تحزب‌ را در کشور جدی نگرفته‌ایم و رقابت میان احزاب وجود ندارد و علی‌رغم اینکه تعداد احزاب بسیار زیاد است ولی نتوانسته‌اند به خوبی به رقابت بپردازند و مشارکت مردم را جلب کنند. جبهه‌ها و ائتلاف‌های تشکیل‌شده همه شب انتخاباتی هستند و عملاً نمی‌توانند رقابت سیاسی و حزبی با هم داشته باشند؛ درصورتی‌که در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، احزاب خیلی قوی و کارآمدتر هستند. در کشوری که چندین دهه سابقه تحزب در آن وجود دارد واقعاً زیبنده نیست که احزاب شب انتخابات شکل بگیرند. لازم است کار مطالعاتی در این باره انجام شود و ضعف‌ها را برطرف کنیم تا به معنای واقعی کلمه در کشور حزب وجود داشته باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس و دولت نباید در آستانه انتخابات مصوباتی را انجام می‌دادند که دافعه به همراه داشته باشند، گفت: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، شاهد بررسی و تصویب لایحه بودجه 1403 بودیم و مواردی در این لایحه پیش‌بینی شد که متأسفانه پرداختن به این موارد بازخورد خوبی نزد افکار عمومی نداشت و دافعه ایجاد کرد. مثلاً قانون افزایش سن بازنشستگی یکی از آنهاست و بازخورد خوبی در میان اقشار کارگری و کارمندی به همراه نداشت.

ناظمی اردکانی تأکید کرد: لازم است در آستانه انتخابات مصوباتی در دستورکار قرار گیرند که جاذبه داشته باشند و جذب اعتماد کنند. باید یادآوری کنم مشکلات اقتصادی در دوره‌های قبل هم وجود داشته ولی همواره تصمیمات طوری اتخاذ می‌شدند که رفتارهای آرامش‌بخش را برای جامعه در پی داشتند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha