خوشنویس همدانی کتابت قرآن را نوعی تزکیه نفس می‌دانست
کد خبر: 4203461
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

خوشنویس همدانی کتابت قرآن را نوعی تزکیه نفس می‌دانست

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن خوشنویسان ایران گفت: استاد شعبانی به‌طوری عمل می‌کرد که گرایش جوانان و نوجوانان به سمت هنر خوشنویسی باشد، وی بر این اعتقاد بود که هنر خوشنویسی به‌ویژه کتابت قرآن نوعی تزکیه نفس است و انسان را از آلودگی‌های مبرا می‌کند.

مرتضی شعبانی کاتب قرآن همدانیسیدعطا‌الله سرمدی، عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن خوشنویسان ایران در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، همزمان با اولین سالگرد درگذشت مرتضی شعبانی، کاتب قرآن همدانی اظهار کرد: استاد شعبانی زحمات فراوانی در جامعه هنر همدان و به‌ویژه کتابت قرآن کریم کشید؛ وی قرآن را به چهار جلد به خطوط مختلف کتابت کرد.

وی افزود: کتابت قرآن کار بسیار سختی است و این یک اتفاق نادری است که یک هنرمند بتواند در مدت زمان حضور خود در عرصه هنری به منصه ظهور برساند. استاد شعبانی قرآن کریم را به خط نستعلیق، نسخ، ثلث و ریحان نوشت.

سرمدی با اشاره به اینکه شعبانی از نظر خلق‌وخو و رفتار بسیار مهربان و فردی اهل قلم بود، تصریح کرد: این کاتب قرآن به‌مدت ۱۰ سال کلاس‌های آموزش خط رایگان را در اختیار مجموعه هنر شهر همدان قرار داد. وی مسائل دنیوی را نادیده می‌گرفت.

وی ادامه داد: استاد شعبانی سجایای اخلاقی بسیاری داشت، به‌طوری عمل می‌کرد که گرایش جوانان و نوجوانان به سمت هنر خوشنویسی باشد، چراکه بر این اعتقاد بود که این هنر نوعی تزکیه نفس است و انسان را از آلودگی‌ها مبرا می‌کند.

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن خوشنویسان ایران بیان کرد: مرتضی شعبانی در مجموع همراهی انجمن خوشنویسان همدان را از یاد نبرد، چه زمانی که تصدی شورای انجمن را داشت و به‌عنوان رئیس شعبه در همدان تلاش می‌کرد و چه زمانی که به تدریس خوشنویسی پرداخت.

وی در پایان گفت: استاد شعبانی شاید اگر مدت زمان بیشتری در قید حیات بود شاهد آثار بیشتری از این هنرمند بودیم. وی همیشه تلاش خود را در خوشنویسی به کار می‌برد. استاد شعبانی هنر شهر همدان و هنر ایران را بدهکار خود کرد.

یادآور می‌شود، مرتضی شعبانی از هنرمندان بنام همدانی و سرشناس کشور و کاتب قرآن به خطوط مختلف 21 اسفندماه سال گذشته به دیدار حق شتافت. این کاتب کلام‌الله در طول عمر خود، چهار مصحف شریف با خط‌های «نسخ عثمان طه»، «نسخ نی‌ریزی»، «ریحان» و «نستعلیق» کتابت کرد. این کاتب قرآن در طول عمر خود علاوه بر پرورش شاگردان بسیار، آثار نفیسی را به حرمین امام رضا(ع)، امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) هدیه کرده است.

اولین کتابت قرآن این هنرمند همدانی هدیه به شهدای همدان شد که در تالار قرآن همدان نگهداری می‌شود. یکی دیگر از آثار وی به نیابت از شهید حاج قاسم سلیمانی نگاشته شده بود هدیه خانواده این شهید بزرگوار شد و کتاب دیگر که با خط ریحان به نگارش درآمده و تحویل آستان قدس رضوی شد.

آخرین کتابت مصحف شریف این خوشنویس همدانی با خط نسخ عثمان طه هدیه به رهبر معظم انقلاب شد و در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشت، ایشان از این کتابت خوششان آمد و فرمودند: «این مصحف روان و سلیس نگاشته شده است البته قرآن را با هر خطی بنویسید زیبا و قشنگ است.»

انتهای پیام
captcha