اجرای طرح داناب؛ زمینه‌ساز توسعه سواد آبی دانش‌آموزان
کد خبر: 4203154
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹

اجرای طرح داناب؛ زمینه‌ساز توسعه سواد آبی دانش‌آموزان

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی برای صرفه جویی در مصرف آب تأثیرپذیرترین قشر کودکان و دانش‌آموزان هستند، افزود: طرح داناب، طرح دانش‌آموزی دانایی آب است که در قالب آن گسترش سواد آبی دانش‌آموزان دنبال می‌شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، مهدی ورمزیار، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان امروز، 12 اسفند در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان گفت: ایران تقریبا یک سوم از بارش‌های جهانی را دارد و مصرف کشاورزی بیشتر از ۹۲ درصد از کل مصرف آبی در کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی برای صرفه جویی در مصرف آب تأثیرپذیرترین قشر کودکان و دانش‌آموزان هستند، افزود: طرح داناب، طرح دانش‌آموزی دانایی آب است که در قالب آن گسترش سواد آبی دانش آموزان دنبال می شود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان با توجه به اینکه دانش‌آموزان نقش مهم و بسزایی در فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها دارند در سال ۱۳۸۹ طرح داناب در استان خراسان رضوی مطرح و به صورت پایلوت در ۶ استان کلید خورد و در مدت یک سال در ۳۱ استان به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه در کردستان پنجمین سال اجرای طرح داناب را پشت سرگذاشتیم، ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای کردستان از استان‌های برتر در این حوزه است.

ورمزیار با اشاره تفاهم‌نامه سه‌جانبه جهاد دانشگاهی، شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش کردستان، گفت: معاونت فرهنگی به عنوان مشاور این طرح در کنار این دو ارگان، مجری طرح داناب بوده که تاکنون با موفقیت آن را اجرا کرده است.

وی افزود: در این طرح با تعامل بسیار خوب شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش کردستان، کارگاه‌ها و محتوای آموزشی ویژه‌ای تولید شد و در اختیار دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم قرار گرفت.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان هدف از اجرای طرح داناب را افزایش دانایی و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان دانست و گفت: این طرح با بخش‌های آموزشی، انگیزشی و آینده‌نگری در صدد است تا منابع آب زیرزمینی با محدودیتهای موجود را حفظ و مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.
اجرای طرح تعادل‌بخشی آب

ولید خالدیان، مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در ادامه این نشست با اشاره به طرح احیای آب‌های زیرزمینی گفت: منابع آب زیرزمینی بیشتر به صورت آبخوان و در دشت‌های شرقی استان کردستان و در نقاط آبخوانی استان قابل تعریف است و برهمین اساس طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی هم بیشتر در این نقاط متمرکز شده است.

وی از وجود ۱۵ هزار حلقه چاه مجاز در سطح استان خبر داد و بیان کرد: سالانه از این چاه‌ها بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود و از هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز استان نیز حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کردستان، به کسری آب در آبخوان‌های استان اشاره کرد و ادامه  داد: از این تعداد چاه غیرمجاز با احتساب اضافه برداشت‌ها، سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب در آبخوان‌های استان مواجه هستیم.

وی بیان کرد: از سال ۹۳ تا کنون حدود ۱۱ پروژه برای صرفه جویی و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تعریف شده که در استان کردستان از مهم‌ترین این پروژه ها استقرار گروه های گشت و بازرسی است که در قالب افراد دو نفره و سه نفره به منابع آبی سرکشی کرده و با تخلفات احتمالی برخورد می کنند.
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، نصب و بهره‌برداری از کنتورهای هوشمند، اصلاح پروانه‌ها، جلوگیری از چاه‌های غیرمجاز و اطلاع‌رسانی با محوریت طرح داناب را از دیگر اقدامات و پروژه‌های مهم اجرایی برای تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی ذکر کرد.
وی بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز استان را مربوط به چاه های کشاورزی با ۱۳ هزار حلقه ذکر  کرد و یادآور شد: در استان کردستان باید حدود 5 هزارحلقه چاه غیرمجاز با دبی بالا شناسایی و مسدود شوند و در این راستا باید ۸ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شود.
خالدیان گفت: در ۱۱ ماه گذشته، ۵۷۵ حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب ۱۳ میلیون مترمکعب  شناسایی و مسدود شده که بیش از ۱۶۳ درصد نسبت به تعداد تعهد شده پیشرفت داشته‌ایم.

وی به سایر اقداماتشرکت آب منطقه‌ای استان در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی آب اشاره کرد و افزود: کردستان با نصب ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند بیشترین آمار را در کشور دارد و ۲۰ اکیپ گشت و بازرسی در استان استقرار شده که تخلفات احتمالی را بررسی و پیگیری می‌کنند.

خالدیان اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را از مهم ترین پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ذکر و اظهار کرد: طرح داناب با فرهنگ‌سازی و آموزش بین دانش‌آموزان سعی در اجرای تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی دارد.

وی در پایان گفت: آموزش‌و‌پرورش متولی اصلی طرح داناب بوده و جهاددانشگاهی استان نیز مجری این طرح مهم در استان است که با شناسایی و آموزش محصلان و دبیران در مقطع متوسطه اول و دوم به منظور ارتقایس سواد آبی آنان دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند.

انتهای پیام
captcha