رقابت 815 نفر در خراسان رضوی برای 18 کرسی نمایندگی
کد خبر: 4202440
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

رقابت 815 نفر در خراسان رضوی برای 18 کرسی نمایندگی

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 815 نفر در حوزه خراسان رضوی برای 18 کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شش کرسی مجلس خبرگان با حضور هشت نامزد در صحنه رقابت قرار دارند.

سیدهادی طباطبایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدهادی طباطبایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی و رئیس ستاد انتخابات استان، امروز، 9 اسفندماه در استودیو انتخابات که در ساختمان ساختمان شهدای دولت استانداری خراسان رضوی با حضور نمایندگان اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت ستاد انتخابات از خردادماه آغاز و تاکنون 37 جلسه ستاد را برگزار شد و تمام تلاش ما در مسیر صحت و سلامت برگزاری انتخابات قرار دارد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی بیان کرد: به شهرستان‌ها رفتیم، ستاد انتخابات شهرستان‌ها را به اتفاق ستاد انتخابات استان تشکیل دادیم و از نزدیک مشکلات و مسائل فرمانداران را در حوزه‌های اصلی انتخابات بررسی کردیم. ۱۲ حوزه اصلی و 74 حوزه فرعی انتخابات در استان داریم و در مجموع با 86 ستاد مرکز حوزه انتخابیه اصلی و فرعی داریم. تمام لجستیک لازم برای برگزاری انتخابات تهیه و به شهرستان‌ها ارسال شده و آمادگی صد در صد را در خصوص برگزاری انتخابات داریم.

حضور 80 هزار نفر در شعب اخذ رأی

وی ادامه داد: شعب اخذ رأی ۱۷تا ۲۱ عضو دارند. این تعداد که در مجموع حدود 80 هزار نفر می‌شوند، آماده شدند، آموزش دیدند و از تمامی قوانین مرتبط با کار خود مطلع شدند. از این تعداد، افرادی ناظر شورای نگهبان هستند که نظارت بر عملکرد ما دارند و متوسط بین سه تا چهار نفر در هر شعبه اخذ رأی، نظارت بر کارها را دارند. از بازرسان وزارت کشور یک نفر در هر شعبه مستقر است. پنج، هفت و یا 9 نفر بسته به میزان شلوغی شعبه اعضای شعبه هستند که به انتخاب هیئت‌های اجرایی (که خود منتخبان مردم هستند) حضور دارند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: اعضای شعبه فردا گرد‌هم می‌آیند و یک نفر را به‌عنوان رئیس شعبه و یک نفر را به‌عنوان منشی انتخاب خواهند کرد که مسائل حوزه را مدیریت کنند، همچنین یک نفر نماینده فرماندار داریم برای حل مشکلات‌شان و مسائلی که ممکن است در حوزه به‌وجود بیاید به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار فرماندار در شعبه حاضر است. 

وی ادامه داد: در این دوره به‌عنوان اولین بار از راویان حماسه در شعب دعوت کردیم که دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم هستند که هم با فضای انتخابات آشنا شوند و هم در جامعه‌پذیری سیاسی حضور یابند و هم روایتگر حماسه انتخابات باشند. برای این کار 50 درصد شعب را به حضور روایان حماسه اختصاص دادیم. 

طباطبایی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با کمیته اطلاع‌رسانی، برای خبرنگاران کارت ورود به حوزه‌های شعب اخذ رأی صادر کردیم تا بتوانند به حوزه‌های مختلف رفت‌و آمد کنند و روایت حماسه را هم در اختیار مردم قرار دهید.

4 میلیون و ۶۲۷ هزار شعبه اخذ رأی در خراسان رضوی

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه چهار میلیون و ۶۲۷ هزار شعبه اخذ رأی در کل استان داریم، گفت: از این تعداد، 55 شعبه متعلق به فاروج در خراسان شمالی است که در حوزه انتخابیه شهرستان قوچان در مجلس شورای اسلامی قرار دارد که در مجلس خبرگان رهبری این تعداد کم می‌شود. به‌طور متوسط چهار میلیون و ۵۵۰ هزار نفر واجد شرایط در خراسان رضوی داریم. از این تعداد حدود ۲۵۰ هزار نفر رأی اولی هستند که برای اولین بار در صحنه انتخابات و مشارکت سیاسی حضور خواهند داشت.

وی یادآور شد: دو صندوق اخذ رأی داریم، یکی آبی‌رنگ متعلق به انتخابات خبرگان رهبری و و دیگری صندوق قرمزرنگ متعلق به مجلس شورای اسلامی. انتخابات خبرگان، استانی است و در هر تعرفه شش جایگاه برای ثبت‌نام شش نفر از میان هشت نامزد موجود وجود دارد. انتخابات مجلس متفاوت است. در مشهد پنج نفر و جایگاه، در نیشابور و سبزوار دو نفر و جایگاه و 9 شهرستان دیگر یک نفر و جایگاه برای انتخاب نامزد مورد تأیید وجود دارد.

طباطبایی افزود: تاکنون ۸۱۵ نفر در صحنه رقابت باقی ماندند و طبق قانون جدید ۷۲ ساعت قبل از برگزاری انتخابات مهلت انصراف نامزدهاست و پس از آن امکان انصراف نیست و سامانه قفل می‌شود و خلاف قانون است. براساس انصرافی‌ها و جابه‌جایی‌های صورت گرفته در حال حاضر 815 نفر در حوزه خراسان رضوی برای 18 کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شش کرسی مجلس خبرگان با حضور هشت نامزد در صحنه رقابت قرار دارند. البته 10 نفر در خبرگان تأیید گرفتند، اما دو نفرشان انتقالی گرفتند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی به توضیح تفکیک تحصیلاتی نامزدها پرداخت و اظهار کرد: 30 نفر دارای تحصیلات حوزوی، 33 نفر دارای مدرک کارشناسی هستند که ویژه ایثارگران و نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی است، ۶۳۷ نفر دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و 114 نفر دارای مدرک دکترا هستند.

وی درباره پیش‌بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات به انتظار وزیر کشور از استان‌ها اشاره و اظهار امیدواری کرد: در این خصوص به حدود 60 درصد برسیم.  تقریباً سه ماه پیش، آمار 30 درصد مشارکت را داشتیم، آخرین نظرسنجی که ابتدای اسفندماه صورت گرفته در مشهد به حدود 43 تا 44 درصد رسیده است. مشارکت قطعاً در کلان‌شهرها کمتر و در شهرستان‌ها بسیار بیشتر است. انگیزه‌های بسیار خوبی در شهرستان‌ها دیده می‌شود و بسیاری فرمانداران ما امیدوارند مشارکت‌های بالایی را داشته باشند.

طباطبایی با اشاره به پیش‌بینی برف و یخبندان گفت: ضمن پیش‌بینی برودت هوا و یخبندان به تمام دستگاه‌ها آماده باش برای ارسال به روستاها داده‌ایم و پیکربندی شعب را پنج‌شنبه بعدازظهر آغاز خواهیم کرد و تعرفه‌ها از جمعه ساعت 24 شب از مخزن منتقل می‌شود تا بتوانیم انتخابات را طبق قانون از ساعت 8 صبح آغاز کنیم تا 18 ادامه خواهد داشت. طبق قانون با اختیارات وزیر تا سه ساعت هریک ساعت یک‌بار قابل تمدید خواهد بود. از ساعت 9 تا 24 شب با پیشنهاد وزیر و تأیید شورای نگهبان قابل تمدید است، اما توصیه می‌شود شهروندان مشارکت خود را به دلیل برودت هوا ساعات پایانی موکول نکنند تا روند کار برای مجریان ما آسان‌تر شود.

وی ضمن اشاره به احتمال تعطیلی مدارس شعب اخذ رأی در مشهد گفت: به دلیل اینکه نیمی از انتخابات در شهر مشهد است، پیش‌بینی می‌شود شمارش آرا تا اواسط روز شنبه جمع شود، اما این روند در شهرستان‌ها با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام
captcha