تمامی برکات الهی در زمان ظهور منجی عالم بر موجودات نازل می‌شود
کد خبر: 4201851
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
محمدعلی انصاری:

تمامی برکات الهی در زمان ظهور منجی عالم بر موجودات نازل می‌شود

صاحب تفسیر مشکاة گفت: در زمان ظهور منجی عالم این ظلم و کفر موجود در دنیا از میان برداشته می‌شود و تمامی نعمت‌های الهی برای موجودات سرشار می‌شود و هیچ مانعی برای دسترسی انسان‌ها به این نعمات وجود ندارد.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة، در نشست مجازی که امروز 6 اسفندماه با موضوع «ظهور منجی عالم» برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه خداوند در آیه 34 سوره «ابراهیم» فرموده است: «وَءَاتَىٰكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلۡتُمُوهُۚ وَإِن تَعُدُّواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ لَا تُحۡصُوهَآۗ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَظَلُومٞ كَفَّارٞ؛ و هرچه خواستيد، به شما عطا فرمود و اگر نعمت‌هاى الهى را شماره كنيد، هرگز به حساب نيايند در عين حال، اين انسان ستمگر و ناسپاس است.» فقرهای موجود در زندگی بشر و محدودیت‌های به وجود آمده، به دلیل همین امر ناسپاسی انسان است. یعنی ظلم و کفر باعث پدید آمدن چنین محرومیت و محدودیت‌هایی شده است، این محدودیت‌ها تنها شامل محدودیت‌های مادی نمی‌شود و غیبت امام زمان(عج) را هم در خود جای می‌دهد. 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی انسان‌ها از نعمات و برکات الهی و ولی خدا بازمی‌مانند و به واسطه کفر و ظلم، خود را در محرومیت قرار می‌دهند. اما لازم به ذکر است که در زمان ظهور منجی عالم این ظلم و کفر از میان برداشته می‌شود و تمامی نعمت‌های الهی برای موجودات سرشار می‌شود و هیچ مانعی برای دسترسی انسان‌ها به این نعمات وجود ندارد. 

انصاری بیان کرد: در اقسام هدایت، دو عنصر هدایت خاص و هدایت عام وجود دارد که در هدایت خاص یا هدایت باطنی، هدایت به طور خاص و شگفت‌انگیزی شامل برخی از افراد می‌شود. فلذا با توجه به این امر امروزه اگر فردی به هدایت یا نوری دست پیدا می‌کند، از مصادیق این است که خداوند نور مطلق هستی است و این نور از وجود با برکت امام زمان(عج) که نور خدا در ظلمت زمین هستند، به وجود انسان تابیده شده است. خداوند در آیه 35 سوره «نور» در این باره فرموده است: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم؛ خدا نور آسمان‌ها و زمین است؛ وصف نورش مانند چراغدانی است که در آن، چراغ پر فروغی است، و آن چراغ در میان قندیل بلورینی است، که آن قندیل بلورین گویی ستاره تابانی است، از درخت زیتونی پربرکت که نه شرقی است و نه غربی افروخته می شود، روغن آن [از پاکی و صافی] نزدیک است. روشنی بدهد گرچه آتشی به آن نرسیده باشد، نوری است بر فراز نوری؛ خدا هرکس را بخواهد به سوی نور خود هدایت می‌کند و خدا برای مردم مثل ها می‌زند تا حقایق را بفهمند و خدا به همه چیز داناست.»

صاحب تفسیر مشکاة تصریح کرد: نوری که از جانب خداوند به وسیله امام زمان(عج) به دل‌های انسان‌ها جاری می‌شود، همان هدایت باطنی است که انسان‌ها را به منزل می‌رساند. امام باقر(ع) در خصوص ولیان خدا فرموده است: «فآمِنُوا باللّه ِ وَ رَسولِهِ و النُّورِ الّذي أنْزَلْنا؛ النُّورُ و اللّه ِ الأئمّةُ مِنْ آلِ مُحمّدٍ صلى الله عليه و آله إلى يَومِ القِيامَةِ وَ هُمْ و اللّه ِ نُورُ اللّه ِ الّذي أنْزَلَ وَ هُمْ و اللّه ِ نُورُ اللّه ِ فِي السّماواتِ و فِي الأرضِ، و اللّه ِ··· لَنُورُ الإمامِ في قُلوبِ المُؤمنينَ أنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ المُضيئةِ بِالنَّهارِ؛ امام باقر(ع) ـ در تفسير آيه «پس به خدا و پيامبرش و نورى كه فرو فرستاديم ايمان آوريد» فرمود: به خدا قسم اين نور، همان امامان از خاندان محمد(ص) هستند تا روز قيامت. به خدا سوگند آنان همان نورى هستند كه خداوند فرو فرستاده است و به خدا سوگند هم ايشانند نور خدا در آسمان‌ها و زمين. به خدا قسم نور امام در دل‌هاى مؤمنان از خورشيد درخشان نيمروز، تابان تر است.»

وی اظهار کرد: اولیای خداوند در هدایت خصوصی و باطنی راه را به انسان‌ها نشان نمی‌دهند، بلکه آنهارا مستقیما به مقصد می‌رسانند، زیرا این هدایت توسط قلب صورت می‌گیرد و به درون انسان القا می‌شود. این ولایت تکوینی در خصوص ائمه اطهار و اولیای خداوند بسیار دیده می‌شود و امروزه امام زمان(عج) هم ولایت تکوینی را به قلب مؤمنین اعمال می‌کند و هدایت را برای آنان انجام می‌دهد.

انتهای پیام
captcha