قرارگیری افراد شاخص در رأس زنجیره تواصی برای ترغیب مردم به انتخابات
کد خبر: 4201683
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
حجت‌الاسلام خضری بیان کرد:

قرارگیری افراد شاخص در رأس زنجیره تواصی برای ترغیب مردم به انتخابات

امام‌جمعه موقت قزوین و نهج‌البلاغه‌پژوه در جمع فعالان قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم گفت: هر جا که اقتدار و اعتبار نظام دچار خدشه شده ناشی از حضور نیافتن یا حضور کمرنگ مردم بوده است؛ در جریان انتخابات نیز حضور مردم تعیین‌کننده است و برای ترغیب آنها برای مشارکت در انتخابات به تشکیل زنجیره تواصی نیاز است که مراجع و بزرگان نظام باید در رأس آن قرار گیرند.

قرارگیری بزرگان نظام در رأس زنجیره تواصی برای ترغیب مردم به انتخاباتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خضری، امام‌جمعه موقت قزوین و نهج‌البلاغه‌پژوه در وبینار ویژه انتخابات که از سوی ستاد مردمی ایران و قرارگاه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم برگزار شد، بر حضور حداکثری مردم در انتخابات به منظور جلوگیری از خدعه دشمن در تزلزل اقتدار و قدرت ایران اسلامی تأکید کرد. او این حضور را لبیکی در پاسخ به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و این را تحقق منویات معظم‌له بر پایه اصولی همچون «مشارکت قوی‌ و پرشور»، «رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف» و «سلامت حقیقی و امنیت کامل» دانست. در ادامه به خلاصه آنچه این کارشناس قرآنی در این وبینار به آن اشاره کرده است می‌پردازیم.

«حیوانی چون کفتار، برخلاف سایر حیوانات، که واکنشی طبیعی آنان در برهه خطر فرار است، خود را به خواب می‌زند و حتی شکارچی دست و پای او را بسته و داخل گونی با خود می‌برد. این تعبیر را از آن جهت به کار بردم تا به این فرمایش حضرت علی(ع) برسم که در مقابله با خدعه و نیرنگ معاویه، فرمود: من مانند کفتار نیستم که در لانه‌ام بخوابم تا شکار شوم. حضرت علی(ع) این مسئله را در مقابل برنامه معاویه در جریان قائله جمل بیان می‌کنند؛ معاویه درصدد بود که عراق را تصاحب و ایشان را محاصره و محدود کند، لذا ایشان حرکت می‌کنند و موضع منفعلی را اختیار نمی‌کنند؛ همچنان‌که باید در برابر دشمن حساس بود و در مواجهه با خدعه دشمن مراقب بود و زودتر تدبیر و اقدام کرد.

امیرالمؤمنان(ع) در نامه 11 نهج‌البلاغه خطاب به لشکریان خود می‌فرماید که وقتی به جانب دشمن در حال حرکت هستید، خواب شما باید در حد مزمزه یک آب باشد به این معنی که نباید خواب عمیق داشته باشید، چراکه دشمن هوشیار است و در این مورد مالک اشتر را مثال می‌زند، چرا که ویژگی او این بود که در زمان‌های مقابله با دشمن خواب نداشت.

سوء‌استفاده دشمن از غفلت خواص

مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیری که با مردم قم داشتند، از این کلید‌واژه یعنی «غفلت خواص» در بزنگاه‌ها خیلی استفاده کردند، آن هم در زمانه‌ای که طرح و برنامه مشخصی از سوی دشمن در حال تدوین است و منجر به بروز حوادثی می‌شود که معظم‌له خواص را نسبت به پیامدهای منفی آن متذکر شدند.

در اینجا قصد دارم تا هم به برنامه کلان دشمن بپردازم و هم ضربات تاریخی را که از ناحیه خواص در پی غفلت آنها ممکن است در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر ما وارد شود، اشاره کنم که به تعبیر رهبر انقلاب این غفلت ملت‌ها را دچار آسیب مهم تاریخی خواهد کرد؛ توجه کنید که اشاره ایشان به ملت‌هاست و نه‌تنها ملت ایران؛ این غفلت به همه کشورهای منطقه، جریان جبهه مقاومت و نظایر آن هم ضربه وارد خواهد کرد.

نکته دیگر این که رهبر انقلاب، زیاد چنین ادبیاتی را به کار نمی‌برند و همچنانکه می‌دانیم ایشان استاد تحلیل تاریخ هستند و کلان‌روایت‌های تاریخی را در گفتار و در نوشته‌های ایشان می‌توان به وضوح مشاهده کرد؛ نمونه بارز آن کتاب‌های «هم‌رزمان حسین» و «انسان 250ساله» است؛ از سوی دیگر در زمینه تطبیق نیز سرآمدند؛ مثلاً شرایط صفین و صلح امام مجتبی(ع) و دوران کربلا را با روزگار فعلی مقایسه می‌کنند.

باید به این موضوع اشاره کرد که در مواجهه با پدیده حاضر، طرح کلان چیست؟ مردم از بدو انقلاب اسلامی حرکتی را آغاز کرده‌اند، حال اگر این حرکت متوقف شود بسان موتور هواپیمایی است که اگر از کار بیفتد، هواپیما در همان موقع سقوط نمی‌کند و به زمین نمی‌خورد، بلکه آرام آرام ارتفاع کم می‌کند و دیگر نمی‌تواند فرصت و قدرتی برای مانور داشته باشد. تحلیلی که مقام معظم رهبری در مورد مردم دارند درست همانند موتور هواپیماست و تعبیر این است که اگر سلاحی نباشد، می‌توان سلاح دیگری را جایگزین آن کرد یا تهمید دیگری اندیشید، اما در صورتی که مردم نباشند، جایگزینی نمی‌توان برای آنها برگزید.

مردم ستون جامعه هستند

طبق خطبه 3 نهج‌البلاغه، نقش مردم در هدایتگری جامعه اسلامی بسیار مهم و اساسی است و باید گفت که مردم عماد جامعه هستند؛ حتی اگر مردم نباشند از علی(ع) در اصلاح امور جامعه اسلامی کاری ساخته نیست، چرا که آنها نائب حاکم هستند و می‌توان گفت که آنها امت ناصر و ناظر هستند.     

حضور مردم و مشارکت آنهاست که جریان انقلاب را به سوی تعالی می‌برد و معنا و مشروعیت می‌بخشد و نباید چنین تصور شود که در آن سو دشمن آرام نشسته و کاری انجام نمی‌دهد، بلکه در گام اول دشمن به دنبال تشکیل زنجیره‌ای است که توصیه به عدم شرکت در انتخابات دارد، حتی فرزندان برخی شهدا نیز بنا به دلایلی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

بیشتر افراد منتقدند نه مخالف

اغلب افرادی که بنا دارند در انتخابات شرکت نکنند، منتقد وضع موجود هستند نه اینکه با اصل و اساس نظام مشکل داشته باشند؛ مثلاً نسبت به عملکرد مدیران نالایق یا به طور خاص تبعیضی که به زنان روا داشته می‌شود، واکنش نشان می‌دهند و بارها اعلام کرده‌اند که اگر این تبعیض‌ها برطرف شود و امور به دست افراد باکفایت بیفتد، در انتخابات شرکت خواهند کرد. البته برخی منتقد آلودگی هوا هستند و شرط شرکت در انتخابات را راهکار مسئولان در مورد برطرف کردن آلودگی هوا ذکر کرده‌اند؛ با این حال مسئله اینجاست که رسانه‌های خارجی این موضوعات را مطرح نمی‌کنند و این جبهه‌گیری برخی از مردم در مقابل انتخابات را به حساب این مسئله می گذارند که مردم با اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی مخالفند و اتفاقاً روی این امر سرمایه‌گذاری تبلیغاتی کرده و مانور خبری ضد نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌روند تا جایی که در روزهای آخر به شکلی غیرواقع میزان مشارکت مردم در انتخابات را زیر 30 درصد افراد واجد‌الشرایط اعلام می‌کنند.

ایجاد کانون‌های شرارت برای از بین بردن امنیت

جمهوری اسلامی ایران با سلاح مردمی است که اقتدار و قدرت دارد و دشمنان این انقلاب و در رأس آنها آمریکا در جنگ تسلیحاتی به ویژه در یمن و در مواجهه با حزب‌الله شکست خورده‌ و به دنبال ایجاد جنگ روانی ضد ایران است. لذا کانون‌های شرارت و ترویج لاابالی‌گری را در کشور پایه‌گذاری می‌کنند و جریان سال گذشته که در پی درگذشت مهسا امینی رخ داد و در راستای ترویج لاابالی‌گری و کشف حجاب بود یکی از این مقاصد بود. در زمینه کانون‌های شرارت ظهور داعش خراسان یا حمله تروریستی در جریان سالروز سردار شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان نمونه‌هایی از آن بود تا برای مردم فضای ناامن ملموس باشد و آنها را بیش از پیش دلسرد کند.

دو سالی است که تلاش دولت در جهت برداشتن گام‌های مهم اقتصادی و ثبات بازار در ایران در حال وقوع است که بنا به گفته بانک جهانی حرکت صعودی آن نیز محسوس است، اما از آن طرف تحرکاتی که از ناحیه کانون شرارت یا لاابالی‌گری در کشور را شاهد هستیم، فضایی را حاکم می‌سازد که در وهله اول امنیت روانی جامعه را به هم ریخته و نتیجه آن نبود ثبات اقتصادی است، چرا که سرمایه‌گذاری خارجی را به حداقل رسانده و ایران به جهت ناامنی پیش آمده، مسیر خوبی برای ترانزیت معرفی نمی‌شود.

نقشه دشمن برای انتخابات 1404

نقشه دشمن تنها منحصر به انتخابات پیش رو نمی‌شود و ما اواخر سال آینده نیز رایزنی در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری را  شاهد خواهیم بود که سال 1404 برگزار می‌شود و اگر شرایط به همین منوال پیش برود و شاهد تغییراتی در فضای جامعه نباشیم، قطعاً میزان مشارکت در انتخابات به حداقل میزان قابل تصور خواهد رسید، لذا عدم عقب‌نشینی و مشارکت مردم و آمدن آنها به میدان انتخابات، در اصل مقاومتی در برابر آنچه دشمن برای آن برنامه‌ریزی کرده، محسوب می‌شود. 

مجدد جریان جنگ صفین، صلح امام حسن(ع) و قیام عاشورا را مثال می‌زنم تا بگویم که از جمله علل اصلی این رویدادهای تاریخی سکوت و انفعال خواص در بزنگاه‌های مورد نظر بود و منظور این است که اگر زمان بگذرد حتی اگر پس از آن اقدامی درخور نیز صورت گیرد دیگر بی‌فایده است، نمونه بارز آن قیام توابین بود که با وجود آن که در جهت حقیقت و عدالت‌خواهی صورت گرفت، اما چون بزنگاه خود را درک نکرده و به یاری امام حسین(ع) لبیک نگفتند، فایده‌ای نداشت.  

به نظر می‌رسد که خواص اعم از مراجع عظام و بزرگان نظام باید در این برهه حساس و خطیر ابتکار عمل را به دست گیرند و با توجه به نفوذ کلام و اعتباری که دارند، اقدامات سازنده‌ای را در جهت ترغیب افکار عمومی برای مشارکت در انتخابات به انجام برسانند؛ در جریان اغتشاشات سال گذشته به گواه بسیاری از نزدیکان به بیوت مراجع عظام، افرادی که در جبهه مخالف بودند، تماس‌های مکرری داشتند ‌و از آنها می‌خواستند که نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار دهند تا نسبت به تحقق آنچه که خود به آن باور داشتند و البته امنیت جامعه را به مخاطره انداخته بود، توفیق حاصل کنند، در حالی که از طرف جبهه خودی و موافق و نیروهای انقلابی تماسی صورت نگرفت که حاکی از رهنمود و کسب تکلیف و مواردی از این دست باشد تا قائله هرچه زودتر ختم به خیر شود که باید چنین فضایی تغییر کند و شاهد حضور مؤثر خواص باشیم.

باید مجهز وارد میدان جهاد تبیین شد

باید هشدارهایی که از سوی مقام معظم رهبری داده می‌شود، جدی گرفته و زنجیره تواصی را طبق نظر معظم‌له ایجاد کنیم و به جهاد تبیین بپردازیم که البته این کار هم نیاز به آن دارد تا به سلاح و ابزاری مجهز شویم که بتوانیم بیشتری اثر را بر روی مخاطب گذاشته و به ویژه آنها را برای مشارکت حداکثری ترغیب و تشویق کنیم. به طور قطع آغازگر این زنجیره تواصی مراجع عظام و بزرگانی هستند که مردم بر روی آنها وثوق کامل دارند تا این زنجیره با قدرت بیشتر در لایه‌های پایین‌تر خود، ادامه پیدا کند.

در هر برهه‌ای که ضعیف ظاهر شدیم، دلیل اصلی آن این بوده است که مردم نبودند یا حضور و مشارکتی فراگیر نداشتند، در روزگار کنونی و در این ایام که مشرف به انتخابات است باید از دوقطبی‌سازی در جامعه جلوگیری شود، چرا که در این صورت همه انرژی و نیروی تشکل‌های مردمی و حاکمیتی صرف مقابله و خنثی‌سازی اقدامات جبهه مقابل می‌شود و در عوض همه باید یک دل و یک صدا برای مشارکتی سازنده با امیدواری به آینده‌ای روشن در میدان حضور داشته باشند.»

انتهای پیام
captcha