به گزارش خبرنگار ایکنا، بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران در دومین روز از برگزاری خود امروز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه میزبان محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی بود.
وی ضمن حضور و بازدید از نمایشگاه رسانههای ایران با حضور در کافه خبر این نمایشگاه در نشست «دسترسی به رسانههای پر مخاطب خارجی» حاضر شد و به تشریح اهداف مصوبه «دسترسی به سکوهای پرمخاطب خارجی» پرداخت و گفت: هدف این مصوبه مزیتبخشی و طراحی درست زیست بوم سکوهای کشور است. سکوها چه خدماترسان باشند و چه اجتماعی، بخشی از زیست بوم اقتصاد دیجیتال هستند که اگر در یک شرایط و چارچوب مناسب فعالیت کنند، شاهد رشد جدی آنها خواهیم بود؛ توسعه عوامل موثر در بهبود کیفیت سکوها از اولویتهای ما در این مصوبه است.
وی با اشاره به اینکه در این سند بحث تبلیغات مد نظر است، گفت: در سندی که اخیراً در تشریفات ابلاغیه قرار گرفته است، بخش تسهیل درآمد تولیدکنندگان محتوا نیز مورد توجه قرار گرفته و این موضوع از عواملی است که زیستبوم سکوها را توسعه میدهد.
رئیس شورای عالی فضای مجازی سه راهکار برای سکوهای خارجی مطرح کرد و گفت: اضافه شدن خدمات پرکاربرد از نکاتی است که بسیاری از کاربران سکوهای ایرانی بارها تذکر دادهاند، به نوعی که وقتی کاربر وارد سکو میشود انواع خدمات و نیازمندیها را دریافت کند. اما در بحث سکوهای خارجی با سه قسم مواجه هستیم. یکی سکوهایی که آزاد هستند و قوانین را رعایت میکنند و امروز به مردم خدمترسانی میکنند. دسته دیگر، برخی از قوانین و مقررات کشور را رعایت نمیکنند که سال گذشته اعلام شد باید مالک سکو در ایران نمایندگی داشته باشد و چهارچوبها و قوانین کشور را رعایت کند.
وی همچنین گفت: در مصوبه اخیر در نظر گرفته شد که بخش خصوصی، فعالان یا نمایندگان این سکوها در خارج از کشور به عنوان واسطه برای رعایت قوانین مد نظر ما با این سکوها مذاکره کنند. در همه جای دنیا سکوها ملزم هستند قوانین سرزمینها را رعایت کنند. مسیر سوم برای خدماتی است که باید در دسترس مردم قرار گیرد و از ابزارهای فنی برای پیادهسازی قوانین و مقررات بر روی سکوها استفاده خواهیم کرد.
آقامیری ادامه داد: این مصوبه در امتداد سند سال گذشته است که فعالیت در چارچوب مقررات برای سکوها را امکان پذیر میکند. متاسفانه ارائهدهنده خدمت به خاطر تحریمها مانع استفاده مردم از خدمات میشوند. وزارت ارتباطات برای این مسئله هم ساز و کارهای رایگانی برای مردم فراهم میکند، اما اگر بخش خصوصی هم در نظر داشت ابزارهای تحریمشکن را توسعه دهد با دریافت مجوز قادر به این کار خواهدبود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه این مصوبه مستقل از سکوها است، گفت: به طور کلی هر سکویی که چهارچوب و قوانین ما را با هر کدام از سه راه ارائه شده رعایت کند در دسترس مردم قرار خواهد گرفت و در طراحی زیستبوم فضای اقتصاد دیجیتال توسعهای صورت گرفته که این مصوبه یکی از بخشهای آن خواهد بود.
وی ادامه داد: در بحث حریم خصوصی که چندی پیش مصوب شد، هویت و سابقه فرد باید در اختیار خودش باشد. در این راستا صبح امروز از سامانه هدی در سازمان ثبت احوال رونمایی شد که گام دیگری برای حفاظت از حریم خصوصی مردم است.
وی اظهار کرد: امسال مصوبه درآمد تولیدکنندگان محتوا را هم داشتیم، در این مصوبه تولیدکنندگان، از تولید محتوا کسب درآمد میکنند. البته باید گفت نگاه استفاده پوستهای به مصوبه اشتباه است. ما واژه «درگاههای حکمرانیپذیر» را در سند داریم که از نظر فنی معنایی وسیعتر از پوسته دارد و در این سند سازوکاری که برای فعالیت سکوها بیان شده است ذیل نظر تنظیمگر همان حوزه است.
آقامیری تصریح کرد: تنظیمگرهای بخشی، بر اساس ضروریات آن صنعت چهارچوبها و مقررات فعالیت سکوها در آن حوزه را مشخص میکنند، بر همین اساس به تنظیمگرها فرصت دادیم تا با مشخص کردن چارچوبهای خود و ارسال آن به مرکز ملی به استفاده از سکوها کمک کنند. در ابلاغیه حریم خصوصی، تنظیمگران موظف هستند حفاظت از دادههای مردم را به عنوان یک اصل در نظر داشته باشند.
انتهای پیام