تبیین حق و باطل؛ رسالت اهل قرآن در عرصه انتخابات
کد خبر: 4200206
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۸
شکوه انتخابات، سربلندی میهن/ ۶

تبیین حق و باطل؛ رسالت اهل قرآن در عرصه انتخابات

مدیر دارالقرآن الکریم حضرت فاطمة‌الزهرا(س) بروجن با اشاره به اینکه رأی مسئولیت‌آور است، بنابراین باید با دقت و بصیرت رأی بدهیم، گفت: داشتن بصیرت و ایجاد بصیرت از وظایف مهم اهل قرآن است که اهل روشنگری و تبیین هستند لذا ما در انتخابات وظیفه داریم با سخنرانی و روشنگری بر مبنای کلام وحی، فاصله و تفاوت حق و باطل را برای مخاطبان خود تبیین کنیم.

سیده کبری پیردهقان، چهره قرآنی چهارمحال و بختیاری

سیده کبری پیردهقان، مدیر دارالقرآن الکریم حضرت فاطمة‌الزهرا(س) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با استناد به مضامین نورانی آیه ۵۸ از سوره نساء «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا» ناظر بر جایگاه امانت‌داری، اظهار کرد: ادای امانت‌، رفتار عادلانه و به دور از تبعیض از نشانه‌های مهم ایمان و نیز، خیانت به امانت علامت نفاق است و در حدیث داریم که به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید بلکه به راست‌گویی و امانت‌داری آنان توجه کنید که حکومت اسلامی یکی از مصادیق امانت بوده و در این آیه تأکید می‌شود که باید به اهل آن سپرده شود. 

وی با ذکر اینکه کلید رشد جامعه بر سر کار بودن افراد لایق و عادل و منشأ نابسامانی‌های اجتماعی ریاست نااهلان و قضاوت‌های ظالمانه است، ادامه داد: حضور مردم در صحنه‌های متعدد اجتماعی و سیاسی و ادای تکلیف انقلابی، موجب تثبیت امنیت و قوت نظام مقدس اسلامی می‌شود که انتخابات یکی از همین صحنه‌های مهم و حساس است. درواقع انتخابات یکی از مسندهای امتحان ما برای انجام تکالیف انقلابی و سیاسی است تا به تأکیدات نایب امام زمان(عج) و مقام ولایت بر شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح لبیک بگوییم. منویات ایشان باید فصل‌‌الخطاب همه کسانی باشد که به انقلاب و ارزش‌ها و خون شهدا که سبب تثبیت نظام شده است، وفادار هستند.

انقلاب اسلامی؛ مصداق «امانت» در آیه ۵۸ سوره نساء 

پیردهقان انقلاب اسلامی و مواهب آن را امانت الهی و حاصل ایثارها و شهادت‌های فراوان دانست و گفت: بنابراین یکی از بسترهای حساس نظام مقدس و انقلاب ادای حق کسانی است که در عزت مستمر حاکمیت الهی کوشیدند تا حرمت خون مقدس شهدا حفظ و زجر و زحمات جانبازان و فداکاران پاسداری شود.

مدرس و پژوهشگر قرآن کریم با تأکید بر اینکه رأی دادن از نظر اکثر فقها واجب شرعی است، افزود: رأی ندادن مردم باعث تضعیف نظام اسلامی می‌شود که حرام دانسته شده است؛ بنابراین شرکت در انتخابات و رأی دادن فقط یک حق نیست بلکه تکلیف و وظیفه شرعی است.

پیردهقان یکی از پیامدهای شرکت در رأی‌گیری را مقابله با خشم و دسیسه دشمن مطرح کرد و توضیح داد: در آیه ۱۲۰ از سوره مبارکه توبه آمده که «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ» یعنی هیچ قدمی در راهی که کفار را خشمگین کند نگذارند و هیچ دستبردی به دشمنان نرسانند جز آنکه در مقابل هر یک از این رنج و آلام، عمل صالحی در نامه عملشان نوشته می‌شود. رأی ندادن یعنی آنکه حق رأی دادن خود را به دیگری دادن تا او برای شخص تعیین تکلیف کند و به جایش تصمیم بگیرد حال آنکه شرکت در انتخابات تکلیف شرعی است.

رأی دادن باعث تقویت نظام اسلامی می‌شود 

این مدرس و پژوهشگر قرآن کریم با اشاره به اینکه عبادت یعنی انجام آنچه خدا دوست دارد و به آن راضی است، بیان کرد: عبادت گاه در قالب‌های تعریف شده مانند ۱۷ رکعت نماز شبانه‌روز یا روزه و ... و گاه در رفتار ظاهری انسان تجلی دارد مثل ظاهر انسان متدین که باید محجوب و متین و منطبق بر دستورالعمل الهی باشد. عبادت گاهی اجتماعی است مثل نماز جماعت یا شرکت در مراسمی که به نام اهل بیت(ع) در مناسبت‌های دینی برگزار می‌شود، شرکت در شعائری همچون راهپیمایی‌ها و اعلام انزجار از دشمنان اسلام نیز از دیگر ابعاد عبادت اجتماعی هستند که با این تعریف، شرکت در انتخابات نیز یک عبادت می‌تواند باشد.

این مدرس پیشکسوت قرآن مشارکت در انتخابات را مصداق حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی و مردمی برشمرد و تصریح کرد: حمایت از ارزش‌ها گاه تربیتی و اخلاقی است مانند احترام به بزرگ‌ترها و محبت به کوچک‌ترها، آموزش از خودگذشتگی، سخاوت، غیرت داشتن نسبت به ارزش‌ها، پاکدامنی، صبر، نگاه به والدین، نگاه به عالم، آب دادن به تشنه، توجه به غمدیده و مسکین؛ این حمایت گاه نیز در عرصه سیاسی اتفاق می‌افتد که شرکت در انتخابات، حضور در نماز جمعه، راهپیمایی‌ها و ... از مصادیق آن است.

نقش جامعه قرآنی در مشارکت حداکثری مردم 

پیردهقان در ادامه نقش جامعه قرآنی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را یادآور شد و توضیح داد: برخی‌ها سؤال می‌کنند با این مشکلات عدیده معیشتی و اقتصادی مملکت چرا باید رأی بدهیم؟ در پاسخ باید گفت که شرکت در انتخابات فقط یک حق نیست بلکه یک تکلیف هم هست زیرا عدم مشارکت و حضور نیافتن در پای صندوق‌های رأی باعث تضعیف نظام می‌شود و تضعیف نظام اسلامی حرام است. امروز مملکت اسلامی از همه طرف، از خائنین داخلی و سرسپرده گرفته تا دشمنان قسم خورده مورد هجمه قرار گرفته و لذا ضرورت حمایت از نظام و انقلاب بیش از پیش برای همه ما واضح و روشن است.

وی ادامه داد: امام عصر(عج) خطاب به آیت‌الله میرزا محمدحسن نایینی در دوران جنگ جهانی اول و اشغال ایران فرمودند: «اینجا ایران شیعه خانه ماست می‌کشند، خم می‌شود، در خطر است ولی ما نمی‌گذاریم سقوط کند ما نگهش می‌داریم» لذا هر مظلومی در عالم چشم به کشور امام زمان(عج) و ام‌القرای جهان اسلام دوخته است. عمل به قوانین چنین کشوری که داعیه‌دار نظام و حکومت اسلامی می‌باشد، اولاً تکلیف شرعی است و ثانیاً سبب قوت و استحکام نظام می‌شود.

این بانوی فعال قرآنی در استان با اشاره به دستورالعمل کلام وحی ناظر بر اهمیت «انتخاب»، بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید بشارت بده به کسانی که حرف‌ها را می‌شنوند و بهترین‌ها را پیگیر می‌شوند و انتخاب می‌کنند و یا می‌فرماید اهل مشورت و انتخاب باشیم. به هر حال رأی دادن یک واجب شرعی بوده و رأی ندادن تضعیف نظامی است که بر خون پاک‌ترین‌ها بنا شده و حرمت دارد.

پیردهقان ۲ خاصیت و پیامد مهم شرکت در انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: رأی دادن و به عمل به تکلیف اولاً یک عمل صالح و قرآنی محسوب می‌شود و دوم آنکه دشمن را ناامید و ابتر می‌کند. لذا ما باید هر چه را که دشمنان به آن ستیز و تمرکز بیشتری دارند، مهم و ارزشمند بدانیم و القائات آنان را مثل همیشه خنثی کرده و با تمام وجود به تکالیف متعدد انقلابی به‌ویژه در مقوله انتخابات و خاصه انتخاب اصلح و تبیین این تکلیف به عموم جامعه عمل کنیم.

وی با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شرکت حداکثری مردم در انتخابات، تصریح کرد: ایشان فرمودند: «مسئله اول در انتخابات مسئله حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‌های نظام آبروی ملت را زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور ناامید می‌کند». این وفاق اجتماعی به‌عنوان عامل مؤثر قدرت محسوب می‌شود و موجب تقویت احساس مشترک، اصل اخوت و برادری، نظارت و مسئولیت، تراحم و تعاطف، تعاون و تواصی به حق و به صبر می‌باشد و لذا مشاهده می‌کنیم که ولایت فقیه محور وفاق اجتماعی است. 

خطرات ساکتین برای اسلام 

پیردهقان با اشاره به اینکه در صدر اسلام از کوثر قرآن فقط شش نفر دفاع کردند، توضیح داد: ۴۰ نفر به خانه علی(ع) و فاطمه(س) هجوم بردند اما ساکتین می‌آمدند می‌گفتند یا علی(ع) ما را سیاسی نکن، ما را به سرحدات بفرست، یکی از آنان خواجه ربیع بود که به نزد حضرت آمد و عرض کرد یا علی(ع) اینجا برادرکشی است مرا جایی بفرست که برادرکشی نباشد. 

وی با تأکید بر اینکه دنیاطلبان، ساکتین و آرامش‌طلب‌ها کمر اسلام را شکستند، بیان کرد: همه مردم به‌ویژه اهل قرآن وظیفه مراقبت از خود و جامعه انقلابی را دارند، ما چه رأی بدهیم یا ندهیم باید جوابگو باشیم. کسب محبوبیت با سکوت و با عدم اعلام موضع شفاف منافات دارد.

پیردهقان ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مشکینی یک بار در آستانه انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه تهران، انتخابات را به کربلا تشبیه کرد و گفت: هر کسی در انتخابات شرکت نکند گویا دارد یزید را یاری می‌کند، کسی که رأی سفید به صندوق می‌اندازد، انگار در کربلاست ولی تیر به هدف خاص نمی‌زند، کسی که به غیر صالح رأی دهد گویا علیه امام حسین(ع) شمشیر می‌کشد، کسی که می‌گردد و اصلح را انتخاب می‌کند گویا دارد از امام حسین(ع) دفاع می‌کند.

این بانوی قرآنی استان با اشاره به اینکه رأی مسئولیت‌آور است بنابراین باید با دقت و بصیرت رأی بدهیم، تأکید کرد: از خداوند بخواهیم که خدایا دین ما را عاریه‌ای قرار نده. داشتن بصیرت و ایجاد بصیرت از وظایف مهم اهل قرآن است که اهل روشنگری و تبیین هستند لذا ما وظیفه داریم با سخنرانی و روشنگری بر مبنای کلام وحی فاصله و تفاوت حق و باطل را برای مخاطبان خود تبیین کنیم. 

پیردهقان در پایان گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قائل بود که رهبر عزیزمان را تنها می‌بینم و لذا ما اهل قرآن در این برهه مهم و حساس انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری وظیفه داریم با ایجاد بصیرت، دعوت به حضور حداکثری و داشتن انتخاب اصلح، یاری‌گر ولی امر مسلمین باشیم. 

انتهای پیام
captcha