زمینه ظهور با به بلوغ رسیدن بشریت فراهم می‌شود
کد خبر: 4199884
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
رحیم‌پور ازغدی:

زمینه ظهور با به بلوغ رسیدن بشریت فراهم می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بشریت باید به بلوغ برسد تا زمینه ظهور فراهم شود، شرایط نسبت به چند صد سال گذشته بهتر و علائم این بلوغ دیده می‌شود. 

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی، امروز 25 بهمن‌ماه، در همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی در عصر ظهور» از سری برنامه‌های سومین جشنواره علمی و فرهنگی امامت و مهدویت، اظهار كرد: زمانی که دانشگاه‌های ما به فکر تمدن‌سازی می‌افتند، یعنی تمدن‌سازی آغاز شده است. در اینکه آیا هم‌اکنون عصر ظهور است یا مرجعیت علمی چیست، باید تأمل کرد.

وی افزود: هیچ فردی اطلاع ندارد که هم‌اکنون عصر ظهور است، ما امیدواریم که عصر ظهور باشد و دلیلی نداریم که بگوییم ظهور در حال اتفاق افتادن است. حتی خود حضرت نیز نمی‌داند که ظهور چه زمانی بوده و ایشان منتظر امر الهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بشریت باید به بلوغ برسد تا زمینه ظهور فراهم شود، شرایط نسبت به چند صد سال گذشته بهتر و علائم این بلوغ دیده می‌شود. 

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: پس از ظهور قرار است انقلابی جهانی اتفاق افتاده و کل نظام‌های سیاسی و اقتصادی جهان اصلاح یا سرنگون شوند. قائم یعنی انقلاب‌کننده و امام زمان(عج) رهبر بزرگترین انقلاب تاریخ خواهد بود. نکته بعدی این است که لازم نیست هم‌اکنون عصر ظهور باشد، زیرا تمام عصر‌ها عصر حضور است. ما نباید همه چیز را مشروط به ظهور کنیم، ظهور سقف تکامل بشر است و پیش از آن باید به سمت نقطه کمال حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اشتباهی در مفهوم مرجعیت علمی پیش‌آمده است، بیان کرد: برخی فکر می‌کنند مرجعیت علمی زمانی است که مقالات ما در ISI ثبت شود، اما این موضوع لزوما به معنای تولید علم نیست. تولید علمی زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه و حوزه بتواند مشکلات علمی و عملی جامعه را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در ایران تقریبا تمام کتب درسی ترجمه است و تولید علم زمانی اتفاق می‌افتند که از ترجمه سبقت بگیریم. تمام متون ما ترجمه است، از کدام تولید علم صحبت می‌کنیم؟ ترجمه مشکلی ندارد به شرطی که توام با نگاه انتقادی باشد. 

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه معیار‌ها و قوانین این حوزه توسط دیگران تعیین شده است، گفت: اگر تحلیلی در چارچوب این معیار‌ها نباشد، فرد را دانشمند نمی‌بینند که این موضوع خلاف تمدن‌سازی است. زمانی که معیار دست خودمان نیست نمی‌توانیم تمدن بسازیم و مولد علم نبوده و کارمند علم هستیم.

وی با اشاره به لزوم بررسی نسبت مقالات منتشر شده با مشکلات مردم ادامه داد: دانشگاه به کارخانه تولید مدرک تبدیل شده است. این مطالب به مفهوم نادیده گرفتن پیشرفت‌ها نیست؛ دانشگاه و حوزه ما با هیچ دانشگاه و حوزه‌ای در جهان اسلام قابل مقایسه نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: دانشمندان دو گروه هستند، حیوان و انسان. نباید دانشمند حیوان تربیت کنیم. اکثر دانشمندان در جهان انسان نبوده و بخاطر منافع خود همه کار می‌کنند. تمام مصبیت‌ها و تمام خدماتی که می‌بینیم از طرف حوزه و دانشگاه است. امام خمینی(ره) گفتند که بزرگ‌ترین خادمان و بزرگ‌ترین خائنان بشر از دانشگاه و حوزه بیرون می‌آیند.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: دانشگاه تمدن‌ساز دانشگاهی است که هر حرکتی می‌کند نسبتش را با هدف نهضت آخرالزمان معلوم کند. عدالت، تربیت و رشد علمی از جمله این اهداف است.

وی با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور، بیان کرد: هنوز دقیقا نمی‌دانند که در چه رشته‌ای چه تعداد دانشجو و در چه سطحی باید بپذیریم و چرا. زمانی می‌توانیم بگوییم که دانشگاه ما کارآمد و مولد علم است که اکثر مبنای علمی کتاب‌های ترجمه شده نباشد یا مبنا ترجمه شده باشد اما بتوان آن را نقد کرد. 

...

انتهای پیام
captcha