بصیرت؛ علت اصلی منزلت حضرت ابوالفضل(ع)
کد خبر: 4199762
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

بصیرت؛ علت اصلی منزلت حضرت ابوالفضل(ع)

مدیر حوزه علمیه زنگنه همدان با اشاره به شاخصه‌های اخلاقی حضرت عباس(ع) مهم‌ترین آنها که این مقام و منزلت را به ایشان داده را بصیرت دانست و گفت: محبان حضرت عباس(ع) نیز باید ویژگی بصیرت و تشخیص به موقع را از ایشان الگو بگیرند.

میلاد حضرت عباس(ع)حجت‌الاسلام علی‌اصغر مظاهری، مدیر حوزه علمیه زنگنه همدان و عضو هسته علمی موسسه احیاء همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه خصائل و شاخصه‌های اخلاقی بسیاری برای حضرت عباس(ع) برشمرده‌اند، اظهار کرد: آنچه که این مقام و منزلت را به حضرت عباس(ع) بخشید، بصیرت علمدار کربلا است.

بصیرت به معنای این است که انسان در زندگی چشم دل داشته و فهم عمیقی نسبت به تشخیص حق از باطل داشته باشد و در حساس‌ترین شرایط بتواند وظیفه‌اش را به خوبی تشخیص دهد. اصطلاحی که قرآن کریم درباره معنا و مفهوم بصیرت به کار می‌برد «فرقان» است، فرقان به معنای تشخیص حق از باطل است تا انسان در موضع‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... به اشتباه نیفتد و درست تشخیص دهد.

اولین و مهم‌ترین عاملی که موجب حاصل شدن بصیرت می‌شود، رعایت تقوای الهی است. خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال نیز در این باره می‌فرمایند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر از خدا بترسيد شما را بصيرت شناخت حق از باطل دهد و گناهانتان را بزدايد و شما را بيامرزد، كه صاحب فضل و كرمى بزرگ است.» اگر تقوا داشته باشید خداوند به شما فرقان می‌دهد.

به عبارت دیگر اگر انسان بتواند به هوس‌های زودگذر دنیایی و هوس‌های حرام نه بگوید و قدرت نه گفتن به این هوس‌ها را داشته باشد، این فرد انسانی متقی است. این هوس‌ها چشم دل انسان را کور می‌کند و قدرت تشخیص حق از باطل را از انسان می‌گیرد که مهم‌ترین عامل از دست رفتن تقوای انسان همان حرص و طمع نسبت به دنیاست.

پیروی از اولیای خدا؛ عامل ایجاد بصیرت در انسان

در زیارت‌نامه حضرت عباس(ع) می‌خوانیم که تو دارای بصیرت هستی و بلافاصله در ادامه این دعا علت را امام صادق(ع) بیان می‌کنند که علت این بصیرت پیروی از اولیای خداوند است. حضرت عباس(ع) در جریان کربلا خود تصمیمش را گرفته بود و با رعایت تقوای الهی و اقتدا به یک امام معصوم و با پیروی از ولی زمان خود در جنگ شرکت کرد. در حالی که امام علی(ع) فرزندان زیادی داشتند، اما همگی تشخیص لازم را برای شرکت در جنگ نداشتند. از این‌رو، با رعایت تقوای الهی و همچنین با تبعیت از ولی زمان خود، حضرت عباس(ع) به این جایگاه بشری رسیده بود.

قطعاً محبان حضرت عباس(ع) نیز باید ویژگی بصیرت و تشخیص به موقع را از ایشان الگو بگیرند. وقتی ولی امر زمان از حضرت عباس(ع) خواست به میدان برود و آب بیاورد بدون چون و چرا قبول کرد، بنابراین اگر کسی خود را محب حضرت عباس(ع) می‌داند باید از ایشان الگو بگیرد.

اکنون نیز دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز پیش روی ماست. کسی می‌تواند در این انتخابات تشخیص درستی داشته باشد که دارای بصیرت باشد. انسان بصیر به‌درستی تشخیص می‌دهد که در نظام جمهوری اسلامی وظیفه ماست که به پیروی از ولی امر مسلمین در انتخابات شرکت کنیم، چراکه در عصر غیبت ولی جامعه، ولی فقیه است.

قطعاً وظیفه یک انسان بصیر انقلابی شرکت در انتخابات است که با این اتفاق موجب رضایت خداوند خواهد شد و خشم دشمنان را فراهم می‌کند. انسان بصیر می‌داند که شرکت در انتخابات استقلال، عزت و اقتدار را برای کشور رقم خواهد زد و از این‌رو، رأی دادن را وظیفه اصلی خود می‌داند.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha