شش ماه حبس برای آهنگساز مصری به دلیل وهن قرآن با موسیقی
کد خبر: 4196570
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

شش ماه حبس برای آهنگساز مصری به دلیل وهن قرآن با موسیقی

رسانه‌های محلی از محکومیت احمد حجازی، آهنگساز مصری به شش ماه حبس به اتهام تحقیر و وهن کلام‌الله مجید خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این محکومیت پس‌ از آن صورت می‌گیرد که چندین ماه پیش، به دنبال انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که در آن این آهنگساز مصری در حال آموزش خواندن سوره یاسین با نوای عود به مردی جوان بود، محمود السمری، وکیل دادگستری از حجازی شکایت کرد و او را به اهانت به دین متهم کرد، چرا که قرآن را با غنا آمیخته است.

بر اساس آنچه روزنامه‌های محلی امروز یکشنبه 28 ژانویه گزارش دادند، دادگاه مصر حکم به حبس 6 ماهه آهنگساز احمد حجازی به اتهام اهانت به قرآن داد.

دادگاه جنایی همچنین به  حجازی اجازه داد تا برای رهایی از زندان وثیقه دو هزار پوندی تا تکمیل بقیه مراحل دادرسی پرداخت کند.

این ویدئو که در اواخر اوت 2023 (شهریور گذشته) پخش شد، موجی از نارضایتی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. در این ویدئو حجازی در حال نواختن عود، به تلاوت آیاتی از قرآن می‌پردازد، در آن زمان وی گفته بود که این اقدام را برای آموزش مقامات مختلف موسیقی به شاگردان خود انجام داده است. الازهر و اتحادیه قاریان مصر به شدت این عمل را تقبیح و محکوم کردند.

با تشدید اوضاع، این نوازنده مصری با انتشار بیانیه‌ای از جریحه‌دار کردن احساسات کاربران و مردم مصر پوزش خواست. در بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه حافظان و قاریان مصر انتشار یافته احمد حجازی عذرخواهی خود را تقدیم و تصریح کرد: «این‌جانب احمد حجازی، نوازنده، از تمام گروه‌هایی که تعصب و غیرت قرآن را دارند و در رأس آنها الازهر شریف، اتحادیه حافظان و قاریان مصر و تمام مسلمانان، به دلیل اشتباه خود عذرخواهی و تصدیق می‌کنم که قرآن کریم دارای قداست، کرامت و عظمتی است که همراه ساختن آن با هیچ آهنگی روا نیست.

قرآن کلام الهی و قانون آسمانی معجزه‌آسای ما است و من برخلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته، هرگز قصدی برای همراه ساختن آهنگ با تلاوت قرآن نداشته‌ام.

از این‌ رو من از الازهر شریف، اتحادیه قاریان و حافظان قرآن کریم مصر، تمام مسلمانان جهان و تمام غیوران بر کلام الهی، عذرخواهی کرده و تعهد می‌دهم که آنچه رخ داد، دیگر هرگز تکرار نشود.

خداوند، مصر عزیز را به همراه الازهر شریف، بزرگان تلاوت قرآن و علمای وفادار این کشور حفظ کند.»

 

انتهای پیام
captcha