جهاد تبیین با محوریت قرآن صورت پذیرد
کد خبر: 4196359
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
در میثاق‌نامه جامعه قرآنی کشور مطرح شد

جهاد تبیین با محوریت قرآن صورت پذیرد

در میثاق‌نامه جامعه قرآنی کشور که صبح امروز در حرم مطهر امام خمینی(ره) قرائت شد، بر انجام تکلیف شرعی جامعه قرآنی که جهاد تبیین و روشن نمودن حق و حقیقت برای تمام مردم جهان است، تاکید شد.

جهاد تبیین باید با محوریت قرآن صورت پذیردبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تجدید بیعت جامعه قرآنی با آرمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، صبح امروز یکشنبه، هشتم بهمن‌، در آستانه فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اعضای جامعه قرآنی متشکل از اعضای کمیته قرآن کریم ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، مدیران و فعالان حوزه قرآنی کشور در حرم مطهر امام(ره) برگزار شد.

در بخشی از این مراسم میثاق‌نامه جامعه قرآنی کشور از سوی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
 أَفَلَمْ یَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ یَأْتِ آباءَهُمُ الأَوَّلِینَ (سوره مومنون/ 68)

آیا در این سخنِ (خدا و قرآن بزرگ) تأمل و اندیشه نمی‌کنند (تا حقانیت آن را درک کنند؟) یا آن که کتاب و رسول تنها بر ایشان آمده و بر پدران و نیاکان آنان نیامده است؟!

رسولِ حق، نور در دست، انقلابی رقم زد به نام اسلام؛ و ما در پسِ پرده سال‌ها و قرن‌ها، توان درک حقیقت آنچه از «انقلاب اسلامی» شنیده بودیم، نمی‌یافتیم. تا اینکه ناگاه موسائی عصا در دست، دوباره در زمانه ما ظهور کرد و صلای حاکمیت دین برآورد که: «امر، امر خداست»؛ و اینگونه بود که با لبیک مردم غیور و باایمان، خداوند را بر سرزمین‌مان حاکم کرد و «خلافت اللهیِ» انسان را معنایی دوباره بخشید. اکنون خداوند بر این مملکت فرمان می‌رانَد و کتاب خدا نیز، باید یگانه حاکم بر این سرزمین باشد.

سلام و درود ما بر بنیانگذار جمهوری اسلامی، سلسله جنبان عاشورائیان عصر خویش، که با عصای موسائیاش سینه نیل وحشت را شکافت و امّت خود را به ساحل حاکمیت حقیقیِ دین رهنمون شد.

او که سخنانش عطر وحی را به همراه داشت، کلام قدسی‌اش، زمزمه عشق را در کویر تشنه کامی‌ها جاری ساخت و با دم عیسائی خود در کالبد بی‌جان مردم روزگار ما روحی تازه دمید و در نیستان خشک وجودمان شوری جاودانه برانگیخت؛ و هزاران سلام بر عشاق راه دوست، شهیدان سرافراز - آنان که بی‌هیچ کلامی سرشار از فریادِ صریح‌ترین شعار روزگارند. مردانی مرد که از شریعه جوانمردی بازمی‌گردند تا برای همیشه تاریخ، عشق را سیراب کنند، پیروان خمینی کبیر که الگویی بی‌بدیل برای آحاد ملت ایران بوده و همرزمان خود را در حیات دنیا، بشارتِ دیدن پیروزی محتوم یا وصال به محبوب می‌دهند.

اکنون نوبت ماست و جامعه قرآنی کشور سزاوارترین است که گام به گام در مسیر این آرمان بزرگ الهی - یعنی حاکمیت الله و اجرای کتاب او - ادامه‌دهنده این طریق نور باشد. قیام لله آغاز شده و اکنون نوبت برکتِ این شجره طیبه است. فرمان خداوند، در کتاب او متجلی است و انقلاب اسلامیِ آرمانی باید بدَل به قرآنِ مجسم شود.

ما جامعه قرآنی کشور، در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس الله سره و اعلی الله مقامه) و شهیدان والامقام میثاقی نو می‌بندیم و در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، با عزمی راسخ و گام‌هایی هر چه استوار، ضمن تجدید بیعت با رهرو آن پیر فرزانه، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در فتح قله این ودیعه الهی، اعلام می‌داریم:

اولاً) ما تا فراگیر شدنِ فهم و تدبر در قرآن در سرتاسر جهان، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
اطلاع از حقائق قرآن، این کتاب سعادت و خوشبختی، حق و تکلیف هر انسان آزاده‌ای است تا از رهگذر آشنائی با کلام وحی، در صف بندگان خدا و پویندگان وحی قرار گیرد و از آنجا که جامعه اسلامی، عمل به قرآن را ملاک و میزانِ مسلمانی خود، و معیار امر به معروف برادران و خواهران خویش و همچنین حاکمان و مدیران کشور می‌داند، تدبر در آیات الهی را پیش‌فرضِ کنش در اجتماع تلقی نموده و، چون قرآن در متن مسائل جهان، و مبارزات حق و باطل قرار دارد، کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. اکنون که به لطف انقلاب اسلامی به این نقطه نزدیک‌تر شده و روح جدیدی در این حرکت دمیده شده؛ دوست و دشمن این بار با قرآنی «با اهمیت و جریان‌ساز» دوستی یا دشمنی می‌کنند؛ لذا تلاوت و تدبر و عمل به آیات قرآن را اصلی ضروری و لازم‌الاجرا می‌دانیم.

ثانیاً) از گامِ جدیدی که در این مسیر از رهگذر استقامت و مقاومت مردم نستوه فلسطین آغاز گشته استقبال می‌کنیم. این بار جلوه جدیدی از ایمانِ به قرآن، چشم‌ها را خیره ساخته و ذهن‌ها را در جست‌وجوی منبع این نورِ ایمان، به خود مشغول داشته است.

کودکِ مظلومِ خردسالی که در اوج دردِ و رنج ناشی از جراحات و داغ مصیبت و حماسه مبارزه، به قرآن پناه می‌برد، رهِ صدساله را یک شبه پیموده است و خود، خورشید تابانِ آینده‌ای سرشار از نور قرآن خواهد شد. علت و معلولِ نزدیک شدن به مبارزه نهایی حق و باطل، بازگشت پرشتاب به قرآن است. قرآن این بار، نه تنها ذهن و روح ما، که می‌رود تا سراسرِ افعال و کنش‌های فرد و جامعه ما را در نوردد و شکرِ این نعمت، تلاشی روزافزون می‌طلبد.

بدیهی است که نشیب و فراز در مسیر وجود دارد، زخمْ، عمیق است و دردْ، جانکاه، اما قله تاریخی بشریت پیش روی ماست و ما بحول و قوه الهی، قله‌ها را فتح خواهیم کرد.

ثالثاً) از مردم عزیز و مسئولان ایران و جبهه مقاومت می‌خواهیم که با صلابت و پرتوان، به استقبال این مرحله جدید آمده، پرچم خلیفة‌اللهی انسان را بار دیگر بر تارک قلل رفیع جهان به اهتزاز در آورده و زمینه‌سازِ رخداد مجدد آیات نصر الهی در بدر و حنین و خیبر گردند.

همگی به رهبریِ بزرگ مفسر و مجری قرآن، رهبرِ عظیم‌الشأن‌مان در مسیر مبارزه با کفر و استکبار به پیش رفته و از کید و مکر دشمنان و بدخواهان نمی‌هراسیم که فرمود: «قَدْ مَکَرَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ، فَأَتَى اللَّهُ بُنْیانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ، فَخَرَّ عَلَیْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ، وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَیْثُ لا یَشْعُرُونَ» (سوره مبارکه نحل - آیه ۲۶).

ما جامعه قرآنی، بر انجام وظیفه و تکلیف شرعی امروز خود که جهاد تبیین و روشن نمودن حق و حقیقت برای تمام مردم جهان است پایبندیم و برآنیم که با هم‌افزایی جامعه قرآنی و تمرکز بر نیوشاندن آیات قرآن کریم به مردم عزتمند ایران اسلامی، زندگی را با عطر جانفزای آیات قرآن کریم در عصر امروز در هم آمیزیم، چرا که جهاد تبیین باید با محوریت قرآن کریم صورت پذیرد، همانگونه که فرمود: «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»

مردم باایمان، مسئولان خدمتگزار، مسلمانان سرافراز و انسان‌های آزاده! بیائید تا دل به خداوندِ بَدر داده و اُحُد را تکرار نکنیم، فرمان خداوند ببَریم و از سستی بپرهیزیم که تا آرمان‌شهرِ همیشه تاریخ راهی نمانده الّا بیداریِ بشر و استقامت او با الهام از قرآن، همه مجاهدت‌ها و تلاش‌های بین‌المللیِ مقاومت و بلکه مسلمانان و ادیان ابراهیمی، باید معطوف به آزادسازی ارض مقدسه از چنگال استکبار و رژیم جعلی فاسد موقت صهیونیستی شود، چنانکه رهبری فرمود: «مسئله فلسطین، کلید رازآلود فرج است». شهیدانِ این مسیر نیز زنده‌اند و نزد خداوند بزرگ متنعّم هستند.

رابعاً) اصحابِ اُخدودِ دوران نیز بدانند که خداوند عزیزِ حمید در کمین آنهاست آنگاه که مؤمنین را به جُرم ایمانشان مجازات می‌کنند و با وجدان‌هائی مرده شاهدِ درد و رنج مستضعفین مظلومند! تهدید خداوند، صریح و رسا است، که فرمود: إِنَّ بَطْشَ رَبِّکَ لَشَدیدٌ!

خامساً) از امت اسلام و مردم مسلمان این سرزمین پرافتخار نیز که نماد زلالِ ایمان نابند، می‌خواهیم که با تأسی به پیشینیان و اولیاء معصوم خود، دل در گروی استقامت نهاده و در فراز و نشیب این انقلاب و حرکت عزتمندانه، «مشارکت» نمایند. بگذار منافقین هرچه می‌خواهند بگویند و تمسخر کنند، که خدا آنان را رسوا خواهد ساخت ... وَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النَّاسُ، قالُوا أَنُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ؟ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُونَ (سوره مبارکه بقره - آیه ۱۳). آنان که از مشارکت باز می‌دارند و جریان اصیل ایمان در این مردم را سفاهت می‌خوانند، خود سفیه و نابخرد هستند.

قرآن پیش روی ماست و ما را به صبر و بصَر خوانده است، که وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ، وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ، وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ (سوره مبارکه بقره - آیه ۱۵۵).

این انقلاب هر چه دارد از مشارکت مردم باایمان دارد، مباد که این رکن اساسی تضعیف و کمرنگ شود!
پس ما جامعه قرآنی، به تأسی از قرآن، ایمان ناب مردمی را به صحنه فرامی‌خوانیم به این امید که در حماسه آفرینیِ اقیانوس پهناور ملت، نقش مؤثری داشته باشیم.

به امید ظهور خورشید شب شکن الهی و منادی بزرگ عدالت و صلح و امنیت و آزادی.

هشتم بهمن ماه سال ۱۴۰۲
جامعه قرآنی
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی.»

انتهای پیام
captcha