از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
کد خبر: 4195966
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»

نذر کاشی به نام پدران آسمانی، کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین، آزادی ۵۳۴ زندانی غیرعمد با اجرای پویش «به نام پدر»، نظرسنجی شورای فرهنگ عمومی برای نام‌گذاری «روز پسر» و اختتامیه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از جمله مهمترین رویداد‌های هفته گذشته بود.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ نذر کاشی به نام پدران آسمانی، کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین، نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگو‌ها و راهبردها، آزادی ۵۳۴ زندانی غیرعمد با اجرای پویش «بنام پدر»، نظرسنجی شورای فرهنگ عمومی برای نام‌گذاری «روز پسر»، نخستین جشنواره ملی معروف، اختتامیه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر و برگزاری هشتمین دوره جشنواره اسباب بازی از جمله مهمترین رویداد‌های هفته گذشته بود که از سوی گروه اجتماعی ایکنا پوشش خبری داده شد.
 
یکی از اخبار مهم دیگر که همگان را در روز پدر در بهت فرو برد، انتشار خبر آتش‌سوزی گسترده در بیمارستان گاندی بود که آتش‌نشانان چندین ایستگاه به همراه تجهیزات لازم به محل حادثه اعزام شدند و موفق شدند آتش را مهار کنند و جان بیماران و سایر افراد را نجات دهند و طبق اطلاعات خبرنگار ایکنا این حادثه مجروح و فوتی نداشته و بیماران این بیمارستان به پنج بیمارستان دیگر منتقل شده‌اند.  
 
خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته با توجه به ایام البیض و اعتکاف، مصاحبه‌هایی را در این زمینه با کارشناسان انجام داده است، همچنین گفت‌وگو درباره وقف و کارکردهای آن در عصر امروز، تربیت دینی نسل جوان، گردشگری سلامت و ... نیز در خروجی گروه اجتماعی ایکنا قرار گرفته است. در ادامه مروری بر این رویدادها و گفت‌وگوها داریم.
 
الگوی شایسته امام جواد(ع) در مناظرات
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت ولادت امام محمد بن علی حضرت جوادالائمه(ع) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است. در این یادداشت به یکی از مناظرات امام با یحیی بن اکثم پرداخته شده است. یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی که با امام مناظره کرد، یحیی بن اکثم بود. وی فردی اندیشمند و قاضی خلیفه عباسی بود و باور‌هایی خلاف مذهب امام داشت.  منابع تاریخی مناظرات او با امام را در موضوعات مختلف فقهی، کلامی و اعتقادی گزارش کردند، یکی از مناظرات مهم او با امام جواد (ع) احادیثی درباره فضائل خلیفه اول و دوم بود.  
 
یحیی بن اکثم و بسیاری تصور داشتند که محمد بن علی(ع) در این سن قادر به پاسخگویی نیست، اما امام با پاسخ‌های مستدل و قاطع به پرسش‌های گوناگون، شک و تردید درباره امامت خویش را از اذهان آشفته دور کردند.
 
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
 
نام پدرتان را در حرم امام حسین (ع) جاودانه کنید
 
حجت‌الاسلام کاظم رنجبرمحمدی، مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به پیشرفت طرح توسعه حرم امام حسین(ع) مزین به نام صحن عقیله بنی هاشم گفت: این طرح با همت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی اکنون به مرحله کاشی‌کاری رسیده است.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
وی گفت: اسناد و شواهد متقن به‌دست آمده از اعتاب مقدسه نشان می‌دهد که خیران و استادکاران ایرانی در قرون گذشته، نام خود را بر پشت خشت‌ها، درها، ضرایح ودیگر اجزاء معماری حرم‌ها به یادگار ثبت می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه امروز نیز این فرصت معنوی ارزشمند برای عرض ارادت به آستان ائمه اطهار فراهم شده است، گفت: از خیران و تمامی علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت دعوت می‌کنیم به نیت هدیه روز پدر یا احسان به روح «پدران درگذشته»، هزینه یک کاشی از این صحن را که مبلغ آن ۲۰۰ هزارتومان است، نذر کنند و نام عزیزان خود را در حرم امام حسین(ع) جاودانه کنند.
 
مشکلات ساختاری و ساختمانی مساجد برای مراسم اعتکاف
 
همه ساله علاقه‌مندان زیادی از سنین و قشر‌های مختلف برای اعتکاف رجبیه ثبت نام می‌کنند تا در این آئین خودسازی شرکت و از مواهب آن بهره‌مند شوند، اما برپایی هرچه بهتر این مراسم نیاز به ساختار‌ها و امکاناتی دارد که می‌تواند زمینه آسایش معتکفان و همچنین بهره‌مندی تعداد بیشتری از علاقه‌مندان را مهیا کند.
 
حجت‌الاسلام هادی فلاح، امام جماعت مسجد جامع شهید بخارایی (خزانه) به ایکنا گفت: مساجد ما از حیث ساختار سازمانی و ساختمانی چندین سال از رشد و بلوغ اجتماعی عقب هستند و یقیناً آن شایستگی و بایستگی لازم برای برگزاری مراسم اعتکاف را ندارند، اما با وجود این شرایط تا حد ممکن در مساجد اعتکاف برگزار می‌شود.  
 
 وی افزود: یکی از اهدافی که اعتکاف باید لحاظ کند بحث جهان شمول بودن است؛ یعنی همه اقشار سنی را لحاظ کند. یکی از موانعی که در این مسیر وجود دارد، برای بانوانی است که فرزندان کوچک دارند و یکی از مسائلی که در مساجد جامع باید به آن توجه کرد راه‌اندازی محلی مثل مهدکودک در کنار مسجد است تا مادران بتوانند فرزند خود را به آنجا بسپارند و در اعتکاف شرکت کنند. در این صورت فرزند در همان مسجد، اما در جایگاهی متفاوت و در کنار همسالان خود حضور خواهد داشت و مادر نیز می‌تواند به انجام اعمال اعتکاف بپردازد.
 
متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
باید و نباید‌های حضور نوجوانان در اعتکاف
 
اعتکاف در شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است و تعریف جامع آن اقامت کردن برای حداقل ۳ روز در مسجد به قصد عبادت با مراعات شرایط لازم است. فلسفه اعتکاف و اینکه برای چه کسانی و یا کدام سنین مناسب است و سوالاتی از این دست را خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگو با مریم ادیب، پژوهشگر قرآنی و کارشناس ارشد علوم تربیتی مورد بررسی قرار داده است.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
این کارشناس تربیتی با ارائه پیشنهاد‌هایی برای غنی‌تر کردن مراسم اعتکاف برای نوجوانان گفت: نوجوانان از چند روز قبل‌تر از آغاز مراسم اعتکاف، نکته‌هایی را برای آشنایی با حضرت علی(ع) مطالعه کنند و برای هر نکته یک مثال یاد بگیرند. با نگاه تدبری، تعدادی از سوره‌های قرآن را بخوانند و به زندگی اهل بیت(ع) و روایات آن‌ها توجه کنند، همین مسئله، باعث می‌شود نگاه تدبری را در هر امری داشته باشند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
همسر و فرزندان مراقب نیاز‌های مختلف پدران باشند
 
جایگاه مستحکم و تکیه‌گاه بودن پدر‌ها در خانواده اغلب موجب می‌شود به‌غیراز وظیفه احترام گذاشتن به پدر خانواده، سایر وظایف همسر و فرزندان در قبال پدر نادیده گرفته شود. این مسئله در جامعه کنونی که به دلیل شرایط شکننده اقتصادی فشار‌های روانی و حتی جسمانی بیش از گذشته بر مردان خانواده وارد می‌شود، سلامت جسمی و روحی آن‌ها را به خطر می‌اندازد.
 
حجت‌الاسلام آرش رجبی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه پدر به عنوان رکن مهم خانواده، بنیان سلامت روانی، اخلاقی، معنوی و جسمانی خانواده است، گفت: سلامت روحی، روانی، جسمانی و اخلاقی پدر در شکل‌گیری سلامت خانواده نقش بنیادینی را ایفا می‌کند. ازاین‌جهت پرداختن به وظایف همسران و فرزندان در قبال پدران بسیار کلیدی و مهم است. یعنی در خانواده به عنوان یک سیستم به‌هم‌پیوسته، اعضا نسبت به یکدیگر وظایف، تعهدات، حقوق و تکالیفی دارند که رعایت آن‌ها در رسیدن خانواده به نتیجه مطلوب بسیار کمک‌کننده است.
 
 متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
   
گرسنگی و بیماری دو قاتل دیگر مردم غزه در کنار بمبارانند
 
کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین با حضور رؤسای جمعیت‌های هلال احمر منطقه مدیترانه و غرب آسیا و نمایندگان جمعیت صلیب سرخ در ایران به صورت حضوری و جمعی از رؤسا و نمایندگان صلیب سرخ و هلال احمر کشور‌های منطقه و مسئولان هلال احمر استان‌ها به صورت برخط امروز یک‌شنبه اول بهمن در تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این کنفرانس،  پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: خواستار مداخله فوری برای توقف تجاوز به مردم غزه و باز شدن کریدور‌ها برای ارسال کمک‌ها و تامین امنیت برای کارکنان هلال احمر هستیم. باید محکم بایستیم و خدماتمان را انجام و از شغل و لباسمان دفاع کنیم. همه می‌دانیم اقدامات رژیم صهیونیستی با ارزش‌های انسانی در تضاد است.  
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
در ادامه محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بر اهمیت نقش رسانه‌ها در این جنگ تاکید کرد و گفت: مسئله مهم و مزیت راهبردی طوفان الاقصی باید به صورت دقیق تبیین شود. این جنگ و مقاومت یک جنگ عادی نیست و عرصه زدوخورد دو گروه و کشور نیست. باید با نگاه تمدنی این مسئله را تبیین کنیم.
 
مانوئل بسلر، نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی، نماینده، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و یونس الخطیب،  رئیس جمعیت هلال احمر فلسطین از دیگر سخنرانان این کنفرانس بودند که بر حل مسئله غزه تأکید کردند.
 
ترویج احادیث مربوط به آلودگی هوا به زبان روز
 
حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و عضو کارگروه فقه محیط زیست سازمان محیط زیست کشور در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که محیط زیست در اسلام چقدر اهمیت دارد و چه قدر در منابع اسلامی در خصوص آلودگی محیط زیست و به ویژه آلودگی هوا منبع و مطلب وجود دارد؟ گفت: در قرن چهارم کتابی نوشته شده که ظاهراً یکی از شیعیان اسماعیلی در مصر نوشته است و دلیل نوشتن آن نیز این است که آب‌ها و هوا آلوده شده و وبا شیوع پیدا کرده است؛ در این کتاب نوشته شده است که چطور با آلودگی هوا باید مقابله کرد.
 
وی با تأکید بر اینکه باید تولیدات علمی، دینی و فرهنگی تولید شود تا رسانه‌ها بتوانند به انتشار آن بپردازند، گفت: بنابراین اول باید در این خصوص علم تولید شود و کارگروه فقه محیط زیست نیز برای تولید محتوا در این زمینه تشکیل شده است. پس از تولید محتوا رسانه‌ها شجاعانه و قاطعانه باید به میدان بیایند و به انتشار مطالب بپردازند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
آموزش مفاهیم دینی برای دانش‌آموزان به مناسک محدود نشود
 
ایکنا به منظور بررسی اصول و روش‌های مناسب آموزش مفاهیم دینی به دانش‌آموزان در مدارس به سراغ مسعود صفایی‌مقدم، استاد فلسفه تعلیم و تربیت، عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و مؤلف کتاب «تربیت از دیدگاه امام سجاد (ع)» رفته و در این باره گفت‌وگو کرده است.
 
وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله در آموزش مفاهیم دینی این است که نباید دین و مذهب را در مناسک خلاصه کرد و نسبت به روح دین غافل شد، افزود: معلمان و مربیان اگر می‌خواهند فضیلتی را آموزش دهند اول سعی کنند که نسبت به آن فضیلت عامل شوند و سپس در مقام معلم و تبلیغ آن فضیلت برآیند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
مشارکت خانواده؛ دلیل عملکرد بهتر مدارس غیردولتی از دولتی
 
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگو‌ها و راهبردها که سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به چرایی عملکرد بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی گفت: اختیارات مدرسه و ایجاد یک نظام انگیزشی در مدارس غیردولتی و مشارکت خانواده از عوامل مهم عملکرد بهتر مدارس غیردولتی است. چگونه می‌توانیم یک نظام انگیزشی در مدرسه برای کادر مدرسه ایجاد کنیم؟ از سال آینده در نظام ارزشیابی جدید دانش‌آموزان یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود و فعلاً سازوکار آن در دوره متوسطه دوم به دلیل وجود امتحانات نهایی وجود دارد، اما استقرار ساز و کاری برای ارزشیابی معلمان توسط خانواده‌ها از ضروریات است.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
وی تأکید کرد: هیچ چیزی در اسناد کم نداریم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پنج راهکار برای خانواده دارد. ائتلاف برای اعتلای آموزش و پرورش یکی از این راهکارهاست. مهم‌ترین دلیل برای عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نبود ائتلاف بین خانواده و مدرسه است.
 
انسیه خزعلی،  معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز از امور مهمی که باید به آن پرداخت را مسئله نظام آموزشی همراه با نگاه تربیتی و پرورشی دانست و گفت: نظامی که یادگیری ما را با کنش‌های اخلاقی، عرفی و عقلانی هماهنگ کند و بتواند در ذهن و جان کودکان ارزش‌هایی را جایگیر و رشد دهد و این همان پاشنه آشیلی است که دشمن آن را هدف قرار داده است تا عکس آنچه مطلوب است را در جامعه رواج دهد.
 
لزوم توجه جدی‌تر به نگاه محیط زیستی اسلام
 
حجت‌الاسلام عزیزالله فهیمی، مدرس درس خارج فقه محیط زیست و دانشیار دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین دو نگاه غالب به محیط زیست پرداخت و گفت: در حل مصائب زیست محیطی دو نگاه وجود دارد. نگاه اول نگاه غربی و نگاه دوم نگاه اسلامی است، به عبارت دیگر یک نگاه، ابزاری و دیگری ارزشی است.
 
وی تشریح کرد: در نگاه ابزاری، توجه به سود و زیان است. مثلاً در خصوص جنگل‌ها اگر نگاه، ابزاری و هدف کسب سود باشد، درختان قطع می‌شوند تا تجارت چوب صورت گیرد تا کارخانه‌ها فعال باشند، اما در نگاه اسلامی به خاطر این اعتقاد که «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» همه آفریده‌ها نعمات الهی هستند و اگر نیاز ضروری نباشد، نمی‌توان این درختان را قطع کرد. در نگاه ارزشی اسلام حتی اگر نیاز ضروری وجود نداشته باشد شکار کردن حرام می‌شود و کسی که برای شکار تفریحی می‌رود، چون این نوع شکار حرام است و سفر او سفر معصیت است، نباید نمازش را شکسته بخواند، بلکه باید نمازش را کامل بخواند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نظرسنجی شورای فرهنگ عمومی برای نام‌گذاری «روز پسر»
 
سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کمیسیون نام‌گذاری تقویم در جلسه‌ای به طرح پرسش برای نا‌م‌گذاری «روز پسر» اشاره کرد و گفت: به نظر شما تقویم رسمی ما متناسب با نیاز‌ها و قله‌های افکار عمومی، نیازی به نام‌گذاری «روز پسر» دارد؟ اگر آری، آیا دهم رجب بهانه خوبی است؟  اگر نه، چه پیشنهادی دارید؟ علاقه‌مندان می‌توانند در پیام‌رسان‌های «بله» یا «ایتا» به شماره ۰۹۹۲۳۳۲۵۱۵۸۸ نظر خود را به اشتراک بگذارند.
 
نخستین جشنواره ملی معروف برگزار می‌شود
 
ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نخستین جشنواره ملی معروف را با شعار «حکمرانی عادلانه» برگزار می‌کند. این جشنواره شامل بخش‌های فیلم،  هوش مصنوعی، پویانمایی، شعر، رسانه و فضای مجازی، هنر‌های آوایی، ادبیات و پژوهش، عکس و هنر‌های تجسمی است.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
علاقه‌مندان تا ۱۲ بهمن مهلت دارند آثار خود در بخش‌های یادشده را در پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی https://marooffestival.ir بارگذاری کنند. برای این امر، تکمیل فرم ثبت‌نام الزامی است.
 
اسامی راه‌یافتگان به بخش مسابقه ۲۲ بهمن مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اعلام و آئین اختتامیه و اهدای جوایز نیز ۲۹ و ۳۰ بهمن برگزار می‌شود.
 
آزادی ۵۳۴ زندانی غیرعمد با اجرای پویش «بنام پدر»
 
ستاد دیه کشور اعلام کرد: از مجموع ۵۳۴ زندانی مساعدت شده فقط ۹ نفر بابت پرداخت دیه و الباقی به تفکیک، ۳۲۷ نفر بابت صدور چک یا امضاء سفته، ۱۴۳ نفر بابت تعهد مهریه‌های پرداخت نشده و ۵۵ مرد ایرانی نیز بابت ناتوانی در تامین نفقه زوجه یا اولاد در بند بودند که به برکت طرح انساندوستانه «بنام پدر» و به حرمت امیرالمومنین علی علیه‌السلام از حبس آزاد و به آغوش پر مهر خانواده بازگشتند.
 
همایش «خانواده مقاوم» تمدید شد
 
شورای سیاستگذاری همایش «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول»، با توجه به درخواست مکرر نویسندگان مقالات، مهمانان خارجی، شرکت‌کنندگان در فراخوان تجربه‌نگاری و همچنین نهاد‌های علمی پژوهشی و سیاستگذاران فرهنگی مبنی بر مشارکت در فرآیند همایش، مهلت ارسال چکیده و اصل مقاله را تمدید کرد.
 
مهلت ارسال چکیده مقاله تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ و ارسال مقاله تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شده است. زمان برگزاری اختتامیه آن نیز به تاریخ ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ موکول شد.
 
گفتمان اجتماعی زن با منطق پیش‌برنده است
 
طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب در گفت‌وگو با ایکنا درباره دو نگاه غرب و اسلام به زن و خانواده گفت: در حوزه بانوان و خانواده، یک سمت نگاه سرمایه‌داری و اقتصادی مبتنی بر سودجویی و لذت‌گرایی و سمت دیگر نگاه منطقی، عقلانی و استدلالی است که این دو مواجهه همواره بین نگاه غرب و اسلام به زن وجود داشته است. در نگاه غرب، یک زن در خدمت نظام سرمایه‌داری بوده و اقتصاد در این نظام حرف اول و آخر را می‌زند و در مقابل، زنی تعریف می‌شود که بر مبنای نگاه منطقی و استدلالی در جامعه زندگی می‌کند.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
وی افزود: در گفتمان‌های اجتماعی درباره زن و خانواده، نگاه استدلالی را نشر دهیم، چرا که پیش‌برنده است. با هر عینکی به آن نگاه کنید، با عینک بدبینی یا فضاسازی و شیطنت‌های رسانه‌ای، ولی قطعاً فضای منطق، روشن خواهد بود.
 
برای مطالعه کامل مصاحبه اینجا را بخوانید.
 
شکوه پوشاک ایرانیان از گذشته تاکنون در جشنواره مد لباس فجر
 
 برای اولین بار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد میزبان نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر است. میزبانی که می‌توان آن را مبارک و قابل توجه دانست چرا که در بسیاری از کشور‌های صاحب سبک در طراحی و دوخت لباس نیز برگزاری رویداد‌های مربوط به مد و لباس در مکان‌های تاریخی صورت می‌گیرد و هم‌افزایی ارزشمندی از آثار باستانی و آثار هنری مدرن به نمایش درمی‌آید که بر غنای رویداد مربوط به مد می‌افزاید و توجه‌ها را به اماکن تاریخی بیشتر می‌کند.
 
 
 
با ورود به مجموعه هنر‌های زیبای سعدآباد اولین مجموعه از لباس‌های طراحی شده به همت هنرمندان کشورمان را می‌بینیم. استفاده از مانکن‌های مناسب، قرار دادن عکس مدلی که لباس را بر تن کرده و به خوبی می‌توان اصطلاحاً «تن‌خور» لباس را دید و نوشته‌ای کوتاه در مورد مجموعه‌ای که لباس را عرضه کرده و شامل داستانی کوتاه از شکل‌گیری آن مجموعه، همه نکات مثبتی است که در اولین نگاه به چشم می‌آید و باعث می‌شود انتظار داشته باشید تمام نمایشگاه با همین کیفیت ادامه پیدا کند.  
 
این نمایشگاه که تا چهارم بهمن در مجموعه سعدآباد ادامه داشت، از سوی خبرنگار اجتماعی ایکنا مورد نقد و بررسی دقیق قرار گرفته است که برای مطالعه این گزارش اینجا را ببینید.
 
رعایت فاکتور‌های پیچیده، شرط صنعت برای طراحان جشنواره فجر
 
حمیدرضا یوسفی‌فر، رئیس کارگروه تخصصی مد و پوشاک و چرم فراکسیون اصناف مجلس پس از بازدید از نمایشگاه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با ایکنا،  در پاسخ به این سؤال که به عنوان نماینده و عضوی از صنف صنعت و تولید‌کنندگان محصولات پوشاک این دوره از جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا حضور صنعت در این نمایشگاه قوی هست؟ گفت: اتحادیه پوشاک به این نمایشگاه دعوت شده و اعضای کارگروه تخصصی مد و لباس اتحادیه پوشاک که از کارشناسان و متخصصان اهل فن بخش تولید، تجاری‌سازی و تولید انبوه هستند از آن بازدید کرده‌اند.
 
وی به طراحانی که علاقه دارند با صنعتگران ارتباط بگیرند توصیه کرد خود را به اتحادیه پوشاک معرفی کنند و افزود: رسته طراحی را در اتحادیه پوشاک راه‌اندازی کرده‌ایم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه و طراحان می‌توانند در کلاس‌های تخصصی شرکت کنند و برندی را برای خودشان راه‌اندازی کنند، ولی اگر امکان راه‌اندازی برند خودشان را هم نداشتند، از طریق اتحادیه به برند‌های خوب معرفی می‌شوند.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
دنبال تحمیل سلیقه و پوشش به جامعه نیستیم
 
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر که امروز پنج‌شنبه پنجم بهمن در تالار وحدت برگزار شد، با تأکید بر اینکه مهم‌ترین بخش و اساسی‌ترین حضور در این جشنواره متعلق به اصناف، گروه‌های مردمی، طراحان و ویژند‌ها است، گفت: این کار اساساً کاری مردمی است؛ ما جشنواره فجر را برگزار می‌کنیم برای اینکه در مردمی‌ترین شکل خودش اتفاق بیفتد و دولت نهایتاً نقش سیاست‌گذاری، حمایت، تسهیل‌گری و نظارت را برعهده دارد.
 
وی تأکید کرد: هیچ کس به دنبال تحمیل یک نگاه، سلیقه و یا پوشش به جامعه ایرانی نیست؛ این شدنی نیست. تنوع، زیبایی و قانون، سه‌گانه‌ای است که با ریشه‌های اصیل بومی، سنتی، دینی و اخلاقی ما مطابق است.
 
در مراسم اختتامیه از تولیدکنندگان پیشکسوت کشور در بخش «با افتخار ساخت ایران» تقدیر به عمل آمد و اعلام شد برای طراحی لباس توسط معلولان ظرفیت‌سازی می‌شود.
 
ضرورت تغییر روش‌های سنتی به فناوری‌های نوین در کمیته امداد
 
مراسم افتتاحیه نخستین رویداد فناوری‌های نوین در احسان و نیکوکاری، ۳۰ دی‌ماه در محل کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با تأکید بر ضرورت تغییر روش‌های سنتی به فناوری‌های نوین در کمیته امداد گفت: جذب منابع از روش‌های سنتی به روش‌های نوین را در مجموعه کمیته امداد سرلوحه امور قرار داده‌ایم.
 
حسن‌زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نیز بیان کرد:  امروز با اضافه شدن دسترسی خیران به محمل‌های مختلف در فضای مجازی، ممکن است واگرایی صورت گیرد و کمیته امداد باید در این زمینه با بهره‌گیری از فضای دیجیتال و تحول دیجیتالی خیران را جذب خود کند. اگر سطح آمادگی در سازمان وجود نداشته باشد، تحول دیجیتال به خوبی اجرا نمی‌شود و تاثیرات لازم را نخواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه تحول دیجیتالی دستوری انجام نمی‌شود، گفت: زمانی که قابلیت‌های سازمانی و نهادی وجود داشته باشد، می‌توان به خوبی به سمت تحول دیجیتال حرکت کرد، اما این مسئله با دستور و نامه انجام نخواهد شد. امروز باید کاری کنیم که کمیته امداد از تحول دیجیتال به تحول مجازی نیز دست پیدا کند و بتواند با رهبری در فضای مجازی زمینه را برای بهره‌گیری از خیران و نیکوکاران فراهم کند.
 
سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز در سخنانی اظهار کرد: فضای مجازی برای ما فرصت توسعه عدالت در جامعه را به خوبی فراهم کرده است. این ظرفیت وجود دارد که با بهره‌گیری از آموزش فضای مجازی، مقوله‌های مختلفی مانند آموزش و ... را به دورترین نقاط کشور برسانیم. هوش مصنوعی امروز این قابلیت را دارد که آموزش و تمرین با دانش‌آموزان را پیگیری کرده و آن را بهترین سطح ارتقا دهد.
 
شبکه گردشگری سلامت تقویت می‌شود
 
دیاکو عباسی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور و دبیر علمی همایش ملی جامع گردشگری سلامت در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با این همایش بیان کرد: همایش ملی جامع گردشگری سلامت سعی کرده تا همه ذی‌نفعان گردشگری سلامت را گرد هم آورد و با رویکرد علمی و تخصصی به موضوع گردشگری سلامت و زنجیره تأمین این حوزه بپردازد.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
وی افزود:  تلاش می‌کنیم تا رویکرد درستی مبتنی بر حفظ برند و اعتبار گردشگری سلامت را به ذی‌نفعان انتقال دهیم و شبکه گردشگری سلامت کشور را تقویت کنیم. در این رویداد مقالات علمی دریافت می‌شود و پس از داوری، مقالات برتر معرفی خواهند شد.
 
حمایت از فیلم‌های مردمی با موضوع جمعیت و خانواده
 
رهام رضائیان، مدیر امور فرهنگی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به مشارکت این بنیاد در برگزاری بخش ایران جوان جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: بر این اساس، ضمن ثبت ملی جایزه «ایرانِ جوان» در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از برترین فیلم‌های مردمی حوزه جمعیت و خانواده قدردانی و حمایت مالی می‌شود.
 
مدیر امور فرهنگی بنیاد ۱۵ خرداد تأکید کرد: هشت اثر منتخب شامل فیلم داستانی، مستند و نماهنگ به عنوان آثار برگزیده بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بخش ملی «ایرانِ جوان» و با موضوع خانواده، افزایش جمعیت، فرزندآوری و فرزندپروری علاوه بر نمایش در اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، مورد قدردانی قرار گرفتند.  
 
وقف متناسب با نیاز‌های روز جامعه تعریف شود
 
وقف علم و فناوری که ترکیبی از دو کلیدواژه مهم وقف (با مفهوم حمایت پایدار مردمی) و علم و فناوری (با مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان) است، بدین معنی است که با بهره‌گیری از سرمایه‌های پایدار مردمی بتوان از علم و فناوری حمایت کرد که منجر به افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور شود و به تبع آن توسعه همه‌جانبه کشور (ریشه‌کنی فقر) را به دنبال داشته باشد.
 
////از کاشی «به نام پدر» تا نظرسنجی «روز پسر»
 
حجت‌الاسلام سیدرضا فقیهی، رئیس حوزه علمیه نورالزهرا (س) تهران در گفت‌وگو با ایکنا در مورد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی سازمان اوقاف در راستای پیوند وقف و علم اظهار کرد: موقوفات تابع نیت واقف است. اگر موقوفاتی برای ترویج علم تعریف شوند، هزینه عواید آن تابع نیت واقف است و می‌توان آن را به تناسب این نیت برای علومی که در پیشرفت کشور مؤثر است، هزینه کرد.  البته سرمایه‌گذاری در برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان بازدهی خوبی دارد و این موضوع به تبع برای افزایش عوایدی موقوفات نیز اثرگذار است.
 
تجلیل از منتخبان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی که شنبه، ۳۰ دی با حضور و جمعی از پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد، طی سخنانی گفت: برای پژوهش‌های فرهنگی به شدت نیازمند کمک همه اصحاب علم و دانش، فرهنگ و هنر هستیم. آثار انتخابی در این دوره جشنواره در زمینه حکمرانی فرهنگی است. انتخاب چنین آثار مهمی جای سپاس دارد، چرا که می‌تواند در عرصه ادبیات نظری و سیاستگذاری فرهنگی حل‌کننده مسائل باشد و نیازمند این نوع ادبیات هستیم.  
 
در پایان این مراسم محمد محقق، حسن انوری، نوش‌آفرین انصاری، علی رواقی، موسی اسوار، سیدوحید عقیلی، عبدالرضا انصاری، منوچهر صدوقی‌سها، محمدعلی آذرشب، محمدمهدی فرقانی، رضا شعبانی، ان‌شاءالله رحمتی، محمدعلی رجبی، نجفقلی حبیبی، حسین محجوبی، احمد تمیم‌داری، غلامرضا اعوانی، مرتضی فرهادی، زهره زرشناس، سیدحسن امین و احمد خاتمی با اهدای لوح و جایزه نقدی، تجلیل شدند.
 
در ادامه این مراسم از پژوهش‌های فرهنگی در بخش‌های گوناگون با اهدای لوح تقدیر و جوایز تجلیل و قدردانی شد.
 
نقاط ضعف و قوت هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی
 
هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در حال برگزاری است و تا ۷ بهمن ادامه دارد؛ خبرنگار ایکنا برای اطلاع از جزئیات برگزاری و کیفیت نمایشگاه به صورت حضوری به این نمایشگاه رفته و با تعدادی از دست‌اندرکاران و بازدیدکنندگان گفت‌وگو کرده است.
 
این نمایشگاه یک فروشگاه بزرگ است که ۱۲۰ تولید‌کننده محصولات خود را به هشتمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی ارسال کردند. در این نمایشگاه برای تمام گروه‌های سنی از نوزاد تا بزرگسال، کالا و اسباب‌بازی وجود دارد و نیاز‌های تفریحی همه را برطرف می‌کند. در ابتدای نمایشگاه بخش ترویجی ایجاد شده و تولیدکنندگان محصولات خود را در اختیار کودکان گذاشته‌اند تا آن‌ها بتوانند بازی کنند.
 
نمایشگاه ملی اسباب‌بازی می‌توانست مانند ادوار گذشته متنوع‌تر و گسترده‌تر برگزار شود،  اما میانگین کلی آن در نظر بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان راضی کننده است. وجود چنین جشنواره‌هایی بسیار مغتنم است چراکه سبب رشد، توسعه و ارتقای این صنعت نوپا خواهد شد.
 
متن این گزارش را اینجا بخوانید.
 
سومین گام یارستان کودکستان آغاز شد
 
رویداد یارستان کودکستان در راستای پاسخ به مسئله خالی بودن دست مربیان و والدین در امر تربیت کودکان، از سوی دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، طراحی شد و از تیرماه ۱۴۰۱ تاکنون شش هزار و ۷۰۳ محصول را در قالب دو رویداد مورد بررسی قرار داده است.  
 
همچنین، این رویداد تاکنون با شناسایی و معرفی بیش از ۲۰۰ اثر برگزیده، گام بزرگی در ارتقای محصولات زیست‌بوم کودکی برداشته است.  
 
علاقه‌مندان می‌توانند تا پنجم اسفندماه سال جاری آثار خود را در سایت یارستان کودکستان به نشانی https://yarestankoodakestan.ir/ ثبت کنند.
انتهای پیام
captcha