چگونه برکات ماه رجب را درک کنیم
کد خبر: 4195214
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
حجت‌الاسلام‌ فرحزاد؛

چگونه برکات ماه رجب را درک کنیم

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: استفاده از ظرفیت‌های ماه مبارک رجب و درک رحمت الهی در گرو عفو و گذشت است و تا خودمان را اصلاح نکنیم این برکات را درک نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزادبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، پیوند دوستی باخدا را از بالاترین کمالات انسان دانست و گفت: حضرت ابراهیم(ع) دارای رتبه بالای نبوت و رسالت است، ایشان خلیل خدا شد، چون زیاد بر محمد و آل محمد(ص) صلوات می‌فرستاد؛ لذا صلوات انسان را به مرکز اولیا و دوستان خدا نزدیک می‌کند.

وی در ادامه ضمن تبیین ویژگی‌های ماه رجب، بیان کرد: رجب‌المرجب ماه ریزش گناهان، ماه توبه و استغفار است، زیرا بزرگ‌ترین مانع برای اجابت دعا و رشد و ترقی، حقوق خدا و حق‌الناس است که ماه رجب ماه ادای حق‌الله و حق‌الناس و حلالیت طلبی است.

فرحزاد ضمن تأکید بر اهمیت عذرخواهی، ادامه داد: قبل از این که با مرگ و ذلت آتش جهنم ما را بشکنند، ما باید با خشوع ایمان خود را بشکنیم، ظلم کوچک همچون چاله‌ای در برابر چاه قهر مؤمنین و دعوای با پدر، مادر، خواهر و برادر است؛ گناه چند سال قهر و جدایی مؤمنین از یکدیگر بیشتر از بسیاری از گناهان است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ایجاد حالت گذشت و بخشندگی را از علامات قبولی توبه و استغفار دانست و اظهار کرد: در ماه رجب‌المرجب که ستیز با دشمن حرام است، ستیز زن و شوهر و دو مؤمن و دوست با هم نابخشودنی است؛ بنابراین تا خودمان را درست نکنیم از برکات ماه رحمت الهی بهره‌مند نمی‌شویم.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایات و آیاتی از قرآن ، تصریح کرد: ما همه مدیون تمام هستی هستیم زیرا مسیر بندگی و زندگی سعادتمند را پیش رویمان هموار می‌سازند، همه وجود و هستی ما بدهکار ذات اقدس الهی است، امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: خداوند متعال، کسی که مسیر صلح، عفو و گذشت با مؤمنین را در پیش می‌گیرد، طلبکار خود ذکر می‌کند.

فرحزاد در تبیین آیه ۴۰ سوره شوری(فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ)، گفت: کسى که عفو کند و آشتى ورزد را خدا دوست می‌دارد و اجرش با خداست، اما متأسفانه سبک زندگی جدید، آستانه تحمل خانواده‌ها را پایین آورده، جوامع را از سعه‌صدر و گذشت دور ساخته است.

وی با تأکید بر این که استفاده از ظرفیت‌های ماه مبارک رجب و درک رحمت الهی در گرو عفو و گذشت مسلمین است، تصریح کرد: در روایتی امام علی(ع) می‌فرمایند؛ «لَوْ سَکَتَ الْجاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النّاسُ»، اگر جاهل سکوت می‌کرد، مردم اختلاف نمی‌کردند؛ چرا که سبب بسیارى از اختلافات، سخن‌های ناآگاهانه است. موضع‌گیری‌های بی‌جا، آتش کدورت را فروزان و انسان را زندانی و جهنمی می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: امام رضا(ع) می‌فرماید: «هذا [الامام الجواد(ع)] المَولُودُ الّذی لَم یُولَد مَولُودٌ أعظَمُ بَرَکَةً عَلى شیعَتِنا مِنهُ»، یعنی با ولادت امام جواد(ع)، حرف‌ و حدیث دوستان ضعیف الایمان و دشمنان نسبت به امام رضا(ع) خاموش شد؛ امام جوادالائمه(ع) نخستین امامی است که در سن خردسالگی به امامت رسیدند.

فرحزاد در پایان تأکید کرد: شیعه در سایه‌سار آموزه‌های قرآنی و اندیشه اهل‌بیت(ع)، تنها مکتبی است که ادعای پاسخگویی به تمام مشکلات و مسائل و ارائه راهکار‌هایی برای حل معضلات دارد.

انتهای پیام
captcha