تبیین «دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با نقش خانواده در پروژه تمدن اسلامی» در لبنان
کد خبر: 4194981
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

تبیین «دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با نقش خانواده در پروژه تمدن اسلامی» در لبنان

دومین نشست تحقیقاتی با محوریت خانواده در مرکز بهداشتی شهرداری منطقه «الغبیری» در حومه‌ جنوبی بیروت، برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت مرکز «سکن» ویژه حمایت خانواده و با همکاری انستیتوی دانش‌های حکیمانه، در مرکز بهداشتی شهرداری منطقه «الغبیری» در حومه‌ جنوبی بیروت، دومین نشست تحقیقاتی با محوریت خانواده ویژه سال ۲۰۲۴ برگزار شد.

در این نشست محمد رعد، رئیس فراکسیون مقاومت در مجلس لبنان؛ مصطفی بیرم وزیر کار در کابینه موقت نخست‌وزیری لبنان؛ سیدکمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان؛ معن الخلیل، رئیس شهرداری منطقه الغبیری؛ امانی، همسر سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همچنین شماری از علما، محققان، پژوهشگران، فعالان حزبی، اجتماعی، فرهنگی و . . . حضور داشتند.

مراسم با پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی لبنان آغاز شد. سپس سوزان الخلیل، خبرنگار معروف لبنانی به اجرای برنامه پرداخته و رباب الجوهری مدیر و تنظیم‌کننده این نشست عناوین تحقیقات مطرح شده در اولین نشست مرکز در سال گذشته را ارائه و اظهار کرد که طی نشست سال گذشته تعداد 9 گردهمایی شامل تحقیقات و پژوهش‌های فکری در رابطه با سبک زندگی اسلامی، زندگی خانوادگی، زندگی کاری و... انجام و راهکارهای مربوط به بهبود وضعیت کنونی ارائه شده، که عناوین آن به شرح ذیل است:

حضور خانواده در جامعه بشری، محبت و مودت در خانواده مسلمان، خانواده در گفتمان اسلامی نوین، نقطه نظرات متفاوت در رابطه با مشارکت زن در جامعه، وضعیت خانواده‌های لبنانی از لحاظ‌ اجتماعی، فرهنگی، آموزشی،‌ اقتصادی و ... تأثیرات منفی استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی، آموزش و تربیت فرزندان بر اساس آموزه‌های دینی مبنی بر عفت و پاکدامنی در برابر تمایلات افراط‌گونه نسبت به لذت‌های جنسی، نقش جامعه مقاوم در استواری و حمایت از نهاد خانواده‌ در نوار غزه، تدوین رویکردهایی مبنی بر آگاه کردن خانواده‌ نسبت به وظایف، مسئولیت‌ها و نقش‌های آنان به‌منظور بهینه ساختن روابط خانواده و رفتارهای بین خانوادگی بر اساس بینش‌های اسلامی و همچنین ارائه راهکارها و ایده‌های مناسب جهت تکامل بخشیدن و در نتیجه دست یافتن به جامعه‌ای با محوریت خانواده سالم.

رباب الجوهری اظهار کرد که این گردهمایی‌ها به‌عنوان یک منبع علمی مهم در راستای ارائه مشکلات مربوط به زن و خانواده به‌منظور ارائه راه‌حل‌های مناسب تبدیل، و مرکز سکن در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد ورزید و آن را  در چارچوب وظایف خود قرار داده است.

الجوهری بیان کرد: دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با جایگاه زن و خانواده در راستای پروژه تمدن اسلامی یک رویکرد واقع‌بینانه‌ای‌ است که باعث افزایش قدرت تصمیم‌گیری برای شناسایی و حل مشکلات خانواده شده و شرایط تحقق سبک تعادل‌مدار را در زندگی خانوادگی و کاری به وجود می‌آورد به نحوی که خانواده هویت اسلامی خود را محفوظ و در عین حال از تحولات جدید جهان دور نیست.

سخنران بعدی شیخ شفیق جرادی، رئیس «مرکز دانش‌های فلسفی ـ انجمن معارف حکمیه» بود که در سخنان خود چارچوب مرحله پژوهش‌هایی را که با محوریت دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با جایگاه خانواده در پروژه تمدن اسلامی انجام خواهد شد توضیح و اظهار کرد که این مرحله با تأکیدات دبیر کل حزب‌الله، سیدحسن نصرالله با موفقیت به انجام خواهد رسید.

وی بیان کرد که تلاش در راستای به دست آوردن جامعه‌ای آباد، دارای امنیت‌ اجتماعی و سیاسی که مقدمه‌ای لازم برای زندگی هرچه بهتر است، از وظایف اساسی ما بوده و لازم است در اولویت فعالیت‌هایمان قرار گیرد. زیرا آموزه‌های اسلامی بخشی از تاریخ و تمدن‌مان بوده و هویت ما را تشکیل می‌دهد و ما خودمان را با این عنوان به جهان معرفی و بدور از هرگونه نمونه‌ غربی هستیم. زیرا ما از خط‌مشی مقام معظم رهبری که خط اسلام ناب محمدی و عدالت علوی است، الگوبرداری و در راستای پرورش نهاد خانواده بر اساس آموزه‌های اسلامی فعالیت کرده و نسلی مقاوم و مجاهد در دولت امام زمان(عج) پرورش خواهیم داد.

جرادی در سخنان خود به سه رکن اساسی در دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به خانواده اشاره کرد: «کسب رضایت خدا از طریق کسب رضایت والدین»، «تحمل مسئولیت در مدیریت نهاد خانواده»، «جهاد و تسلیم در برابر فرمان خداوند متعال در انجام هر کار».

شفیق جرادی عناوین برخی از موضوعات را که در دوره‌ بعدی این سلسله نشست‌ها مطرح خواهد شد ارائه کرده و برجسته‌ترین آن‌ها را عبارت از این موارد دانست: «دلایل قیمومیت مرد بر زن بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری»، «نقش زن در جامعه: نقش زنانه و نقش انسانی»، «از بین رفتن صمیمیت بین زن و مرد از دیدگاه مقام معظم رهبری، نقش قوانین در حفظ نهاد خانواده».

سپس سیدکمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به ایراد سخن پرداخت. وی در سخنان خود اظهار کرد که نشانه‌های سقوط تمدن مادی آغاز شده است و در محافل فکری و اندیشه‌ای پرسش‌های گوناگونی در رابطه با جایگزین تمدنی جدید و ویژگی‌های آن، مطرح می‌شود که از دیدگاه ما تمدن اسلامی برگرفته شده از اسلام ناب محمدی تنها جایگزینی‌ است که مشکلات جامعه را بررسی و قادر به ارائه راه‌حل‌های مناسب است و مقام معظم رهبری با دور اندیشی و آینده‌نگری بسیار ژرف و گسترده، افق‌های تمدنی با منظرهای گوناگونی مانند «قداست»، «صمیمیت»، «معنویت»، «محبت»، «دینداری» و «آرامش» و . . . را ترسیم کرده که با آینده بشریت ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی افرود: با توجه به جایگاه معظم له به‌عنوان رهبری اندیشمند که با بهره‌گیری از تئوری‌های اسلامی و اجرای آن با هدف به دست آوردن جامعه سالم که خانواده سالم رکن اساسی آن بوده و نقطه آغازین زندگی انسان‌ها بشمار می‌رود و خانواده نخستین کانون تمدن و آرامش بشری است، هدف اساسی رهبر انقلاب تأسیس تمدنی اسلامی نوینی است که در انتظار ظهور حضرت بقیه‌الله الأعظم(عج) بسر برده و در ایجاد ضرورت‌ها و بایسته‌های تحقق این ظهور بر چهار رکن اساسی مبتنی باشد: «تأسیس رنسانس»، «تشکیل یافتن نظام»، «تأسیس دولت اسلامی» و «تأسیس جامعه‌ مسلمان».

رایزن فرهنگی با نفی مقوله‌ای که انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب سیاسی دانسته، اظهار کرد که هدف انقلاب اسلامی ایجاد یک جامعه‌ انقلابی جهت تغییر چهره‌ کل جهان بود و با همین هدف پیروز شد. جهان امروز در آستانه تحول بنیادینی قرار گرفته است که در شرف فاصله‌گرفتن از مادی‌گرایی بوده و به سوی اسلام‌گرایی حرکت می‌کند.

آخرین سخنران این مراسم محمد رعد، رئیس فراکسیون مقاومت در مجلس لبنان بود. او در سخنان خود اظهار کرد که ارزش و اهمیت این نشست در دو مورد مهم تجلی پیدا کرده است: مورد اول همزمان بودن این نشست با ولادت مبارک صدیقه‌ کبری حضرت فاطمه زهرا(س) و همسر آن بزرگوار حضرت امیرالمؤمنین(ع) و مورد دوم عنوان این نشست «دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با نقش خانواده در پروژه تمدن اسلامی». این عنوان شامل دیدگاه دقیقی در رابطه با تمامی موضوعات مربوط به جامعه، نظام و دولت است که در راستای رسیدن به این هدف همه‌ اقشار جامعه از مسئولیت و وظایف بزرگی برخوردار هستند.

رعد دیدگاه اسلام که جواب‌دهنده‌ کلیه‌ نیازهای خانواده باشد را با دیدگاه مادی‌گرایی که باعث فروپاشی خانواده شده است، مقایسه و می‌افزاید که دیدگاه اسلام هدف والایی برای انسان ترسیم کرده که در هماهنگ بودن مصالح فردی با مصالح جامعه و در نتیجه با مصالح کل عالم، تجلی پیدا می‌کند. در دیدگاه اسلامی انسان بر مصالح شخصی خود غلبه کرده و مصلحت عموم را در نظر می‌گیرد زیرا او با تعالیم اسلام منسجم بوده و در این راستا فعالیت می‌کند. انسان با در نظر گرفتن حقوق دیگران و فداکاری در راه تأمین منافع عمومی جامعه چشم انتظار رضایت خداوند متعال است. در حالی که انسان از دیدگاه مادی‌گرایی موجودی است که به دنبال هوای نفس خود بوده و منافع عمومی را پایمال می‌کند زیرا این دنیا آرزوی نهایی او را تشکیل داده و دیگران را در تضاد با منافع شخصی خود می‌بیند.

محمد رعد به چند نکته اساسی که در تشکیل خانواده سالم مؤثر است اشاره و تصریح کرد: «تقویت صله‌ رحم»، «بر الوالدین»، «اجرای قوانین مربوط به ارث»، «تربیت فرزندان خوش‌اخلاق، خوش‌رفتار و خوش‌کردار»، «مدیریت صحیح»، «همسایه‌داری»، «مسئولیت‌پذیری»، «خویشتن‌داری» اگر این نکات تحقق یابد دست یافتن به خانواده‌ای سالم و در نتیجه جامعه‌ای سالم تحقق پیدا کرده و هیچ قدرتی قادر به تضعیف آن نخواهد بود.

محمد رعد بیان کرد: اهمیت دادن به خانواده و حمایت از این نهاد یک مسئولیت شرعی، انسانی و اخلاقی است که باید این مسئولیت را در چارچوب مقاومت فرهنگی قرار داده و از آن دفاع کنیم. آن دسته از جوانانی که زیر پرچم مقاومت اسلامی به میدان جهاد رفته  و جان خود را در راه دفاع از ارزش‌های والا فدا کرده‌اند، تربیت‌کننده‌ همان خانواده‌هایی هستند که با ایمان به خداوند متعال، چنین فرزندانی را آموزش داده و در دفاع از دین حنیف اسلام آنان را به جبهه‌های حق علیه باطل راهی کردند و صحنه‌های دردناکی که از نوار غزه به ما می‌رسد نشان‌دهنده وجود چنین خانواده‌هایی است که سنگ زیر بنای جامعه غزه بوده و کانون اصلی رشد و تعالی مردمان صابر و مظلوم غزه به شمار می‌رود.

رعد در پایان سخنان خود اظهار کرد که خانواده‌های شهدا حامی اصلی و اساسی مقاومت اسلامی در لبنان هستند و جامعه‌ای که شهدای آن با موافقت و تشویق خانواده به جبهه‌های نبرد راهی می‌شوند این جامعه حتماً پیروز است.

انتهای پیام
captcha