نمایشگاه‌های قرآن محله‌ محور در کرمان برپا می‌شود
کد خبر: 4193575
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

نمایشگاه‌های قرآن محله‌ محور در کرمان برپا می‌شود

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از برگزاری نمایشگاه قرآن به‌صورت محله محور در کرمان خبر داد و گفت: دسترسی آسان‌تر مردم به نمایشگاه، شناخت و حل مشکلات مردم محله، سرکشی از فعالان قرآنی محله و ... از جمله مزیت‌های برگزاری چنین نمایشگا‌ه‌هایی است.

رضا فتحی‌زاده رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانرضا فتحی‌زاده، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری نمایشگاه قرآن به‌صورت محله محور در کرمان خبر داد و گفت: پیش از این نمایشگاه‌های قرآنی که در استان کرمان برگزار می‌شد جزو بهترین نمایشگاه‌ها بود و در طول یک هفته برگزاری حدود ۳۵۰ هزار نفر بازدید‌کننده داشت اما این نمایشگاه‌ها تلفیقی از فعالیت‌های مختلف بود.

وی با بیان اینکه در این دوره تصمیم بر این است تا نمایشگاه قرآن را بین مردم ببریم و در محلات کرمان برگزار کنیم، افزود: ۱۴ محله در شهر کرمان وجود دارد که به درخواست مردم و ائمه جماعات محله، این نمایشگاه در مسجد، مؤسسه قرآنی فعال، حسینیه یا مدرسه‌ای از آن محله برگزار می‌شود.

فتحی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر چهار محله برای برپایی نمایشگاه قرآن در کرمان در نظر گرفته شده که تا اواسط بهمن‌ماه در دو محله (محله مدیریت، مسجد سیدالشهدا(ع) و محله ۲۴ آذر، مسجد برخورداری) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در جریان برگزاری نمایشگاه‌های قرآن محله ‌محور می‌توان برای احصا و حل مشکلات محله میزهای خدمت نیز از سوی نهادهای مختلف برپا کرد، ادامه داد: دسترسی آسان‌تر مردم به نمایشگاه، شناخت و حل مشکلات مردم محله، سرکشی از فعالان قرآنی محله و معرفی آنها و... از جمله مزیت‌های برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است.

فتحی‌زاده با اشاره به همکاری و حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان از این نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه قرآن به بهترین نحو ممکن، ارتباط مفید و مؤثر فعالان قرآنی محله، وجود پایگاه مقاومت و کانون‌های فرهنگی هنری فعال در مسجد، وجود مؤسسه قرآنی فعال در محله، مکان‌های مناسب برای فعالیت‌های مربوط به نمایشگاه و مشارکت خوب مردم از جمله شرایط مهم برای برگزاری نمایشگاه قرآن در یک محله است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد کرمان افزود: برگزاری نمایشگاه قرآن محله‌ای اگرچه سخت است اما سبب شور و نشاط اجتماعی می‌شود و یک فعالیت به یاد ماندنی است و اینگونه مردم متوجه می‌شوند که این ما هستیم که به قرآن نیاز داربم و به برکت قرآن مردم محله دور هم جمع می‌شوند.

وی در خصوص برنامه‌های نمایشگاه قرآن محله‌محور، گفت: برگزاری مسابقات کتابخوانی، پیاده‌روی، برپایی محافل انس با قرآن، تجلیل از فعالان قرآنی و افراد زحمتکش محله، دعوت از سخنران‌های مختلف در موضوعات متناسب با مشکلات محله و... بخشی از برنامه‌های این نمایشگاه است. همچنین در هر محله افراد ذی‌نفوذ فرهنگی، اجتماعی، هنری و... حضور دارند که کنار هم قرار گرفتن این افراد در ذیل یک رویداد قرآنی می‌تواند گره‌گشای مشکلات آن محله باشد.

فتحی‌زاده با بیان اینکه در یک نمایشگاه قرآنی متمرکز امکان اجرای چنین برنامه‌های جانبی نیست و بیشتر درگیر اجرائیات هستیم، ادامه داد: دولت اگرچه برای برگزاری نمایشگاه قرآن محله‌ محور کمک می‌کند اما در اجرای آن دخالتی ندارد و مجری آن مردم محله هستند.

وی توانمندسازی محله را از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه قرآن برشمرد و تصریح کرد: یکی فعالیت‌هایی که جریان برگزاری نمایشگاه انجام می‌شود جمع‌آوری کتب مقدس و قرآن‌های قدیمی و فرسوده است که برای جایگزینی در حال رایزینی برای ارائه قرآن‌های نیم‌بها هستیم.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد کرمان در پایان از برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه متمرکز قرآن و عترت به منظور عرضه محصولات قرآنی در کرمان خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه صرفاً برای عرضه و فروش انواع تولیدات حوزه قرآن مانند کتاب‌های مختلف، قلم‌ها و نرم‌افزارهای قرآنی و... با حضور تولیدکنندگان سراسر کشور است که هیچ برنامه جانبی دیگری نخواهد داشت و در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha