آیت‌الله صافی گلپایگانی؛ از تولد در مهد علم تا بوسه بر دست طلبه سیاه‌پوست
کد خبر: 4193328
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
حجت‌الاسلام معنوی تشریح کرد:

آیت‌الله صافی گلپایگانی؛ از تولد در مهد علم تا بوسه بر دست طلبه سیاه‌پوست

رئیس مؤسسه دارالزهرا(س)، ضمن اعلام خبر برپایی مراسم یادبود دومین سال ارتحال آیت‌الله العظمی صافی همزمان با شب شهادت امام هادی(ع) به ذکر خاطراتی از آن مرحوم پرداخت.

سیدابوالحسن معنویبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن معنوی، رئیس مؤسسه دارالزهرا(س)، شامگاه 20 دی‌ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های مراسم یادبود دومین سال ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی، گفت: مراسم دومین سالگرد آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در شب شهادت حضرت امام هادی(ع)، شامگاه 24 دی‌ماه در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مراسم با محوریت شهادت امام هادی(ع) است و سخنران آن ایت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه است، به برخی از ویژگی‌های این شاگرد مکتب امام هادی(ع) پرداخت و اظهار کرد: اولین ویژگی آن مرحوم این بود که ایشان در مهد علم متولد شدند و پدر، دایی‌ها و والده ایشان جزء مردان و زنان عالمه و فاضله بودند و در شأن والده گرامی ایشان نقل است که هر سه روز یک ختم قرآن داشتند و در قنوت نمازشان دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواندند لذا دو تن از فرزندانشان به مقام مرجعیت رسیدند.

معنوی با بیان اینکه ایشان مدتی در نجف حضور داشتند ولی به خاطر بیماری مادرشان به ایران آمدند و همین آغازی بر موفقیت آن مرحوم شد، افزود: ایشان از شاگردان خاص مراجع ثلاث بودند و در نماز بارانی که به مدت 3 روز در قم توسط آیت‌الله محمدتقی خوانساری خوانده شد، شرکت کردند. در آن زمان، انگلیسی‌ها در قم حضور داشتند و به تمسخر کسانی که در نماز حضور داشتند پرداختند ولی بعد از روز سوم آسمان قم ابری شد و باران بارید و همین عامل سبب شد تا افرادی متنبه شوند.

رئیس مؤسسه دارالزهرا(س) اضافه کرد: ایشان 18 سال در درس آیت‌الله بروجردی حضور داشتند و استاد نیز در درس فرمودند که من به خاطر آیت‌الله صافی و برادرشان به درس می‌‎آیم؛ ایشان کتاب منتخب‌الاثر را در پاسخ به شبهات مهدویت نوشتند و شبهاتی که به محضر آیت‌الله بروجردی می‌آمد، به ایشان برای پاسخگویی محول می‌کردند که از جمله کتاب تعلیمات بودا بود و به جواب برخی شبهات پرداختند. همچنین نامه‌های مهم علمای اهل سنت به آیت‌الله بروجردی هم در اختیار ایشان قرار می‌گرفت و پاسخ می‌دادند.

80 سال پاسخگویی به استفتائات

وی با بیان اینکه آن مرحوم بیش از 80 سال در مقام پاسخگویی به سؤالات شرعی و استفتائات بودند، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان جاذبه‌های اخلاقی بود که از جمله می‌توان به بوسه بر دست طلبه سیاه‌پوست اشاره کرد؛ این حرکت جهانی و باعث هدایت افراد شد و نشانه تواضع آن مرحوم هم بود. ایشان برای سادات خیلی احترام قائل بود و جلوی پای آنان می‌ایستاد و کوچک و بزرگ هم نداشت.

معنوی با بیان اینکه حافظه بسیار قوی داشتند و ادعیه را حفظ بودند، اظهار کرد: از منظر ایشان، عرفان حقیقی خدمت به مردم بود؛ ایشان هیچ وقت از یاد حضرت بقیه‌الله(عج) غافل نبودند و تنها مرجعی در دوره غیبت صغری هستند که 20 عنوان اثر در باب مهدویت نوشتند که یکی منتخب الاثر 6 جلدی است.

رئیس مؤسسه دارالزهرا(س)، افزود: ایشان با فرقه‌‎های انحرافی به شدت مبارزه می‌کرد و تذکر می‌دادند و اگر کسی نقاط مثبتی هم داشت تشکر می‌کردند. در روز آخر عمر، 14 روزنامه کنارشان بود و با مسائل روز آشنا بودند.

وی با بیان اینکه بیش از 100 عنوان اثر از ایشان برجامانده است، گفت: کتاب شهید آگاه یکی از آثار ایشان در پاسخ به اثر صالحی نجف آبادی بود و برخی معتقدند اینکه ایشان با عزت و احترام در کنار مرقد مطهر امام حسین(ع) دفن شدند نشانی از عنایت امام(ع) بوده است.

معنوی به خدمات اجتماعی آن مرحوم اشاره کرد و گفت: یکی از مراکز اجتماعی تحت مدیریت ایشان، مرکز ایتام حضرت قاسم(ع) است و این مرکز هنوز فعال است و تعداد زیادی از ایتام و بدسرپرستان در این مرکز مورد حمایت هستند؛ مؤسسه دیگر که تبلیغی علمی است مؤسسه دارالزهرا است و تاکنون هزار و 742 نفر از این مؤسسه فارغ‌التحصیل شده‌اند، همچنین اعزام مبلغ و پزشک به مناطق محروم از دیگر خدمات ایشان است.

معنوی، ساخت مدارس، خانه‌های علم، برخی مراکز بهداری و ... را از دیگر خدمات ایشان برشمرد و گفت: ایشان تنها مرجعی بود که در ایام کرونا اجازه دادند نصف سهم امام در این راه هزینه شود همچنین تهیه 12 هزار جهیزیه و بسته‌های معیشتی و تأمین آب شرب برای برخی مناطق کشور از دیگر خدمات این مرجع تقلید بود.

عنایت امام حسین(ع)

وی با بیان اینکه دفن ایشان در کربلا هم با درخواست خودشان نبود بلکه خود عتبه حسینی(ع) تماس گرفتند و دو قبر در نظر گرفته بودند و در نهایت با آن تشییع باشکوه این کار انجام شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در پیام تسلیت این مرجع تقلید از ایشان با عنوان مرجع با بصیرت یاد کردند.

معنوی، همچنین اخلاص را از ویژگی‌های بارز آن مرحوم برشمرد و گفت: وقتی قرار بود برخی مساجد به نام حضرت زهرا(س) در کشور آذربایجان خراب شود، ایشان نامه به مسئولان این کشور نوشتند و مانع شدند. ایشان خود را سرباز امام زمان(عج) می‌دانستند.

انتهای پیام
captcha