عناوین برگزیدگان بخش علمی جشنواره قصه‌گویی
کد خبر: 4192617
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

عناوین برگزیدگان بخش علمی جشنواره قصه‌گویی

برگزیدگان بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری معرفی شدند.

برگزیدگان بخش علمی

به گزارش ایکنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بیانیه هیئت داوران بخش علمی این جشنواره آمده است: بخش علمی این جشنواره، در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهشی کانون، بستری را برای تولید دانش و تعمیق نگاه به جایگاه و اهمیت قصه و قصه‌گویی فراهم کرده است. بدین‌منظور با بهره‌مندی از خردجمعی صاحب‌نظران این حوزه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مباحث نو و جدید علمی، در سطح ملی شناسایی شد و برای ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی، متخصصان این حوزه با ارائه‌ی جستار، مقاله، کتاب (تالیفی و ترجمه)، پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی به رقابت پرداختند.

از میان ۴۵۰ اثر ارسالی به دبیرخانه بخش علمی، ۱۴۷ اثر در ۴ حوزه‌ پژوهش کتاب، رساله و پایان‌نامه، مقاله و جستار در فرایند داوری قرار گرفتند که از این میان در بخش رساله و پایان‌نامه ۷ اثر، مقاله ۵۸ اثر، جستار۷۸ اثر و کتاب ۴ اثر انتخاب شد.

برگزیدگان بخش رساله و پایان‌‌نامه

در این بخش هیئت داوران، توجه به این نکته‌ها را یادآور شدند: توجه به موضوع‌های کاربردی، خلاقانه و جدید با رویکرد پژوهشی؛ پیوند موضوع پژوهش با محورهای تعیین شده در فراخوان؛ رعایت اصول و ضوابط روش علمی؛ رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده درست از منابع و ارجاعات؛ نگارش روشمند و منسجم در تبیین پیشینه‌های پژوهش.

یوسف محمدنژاد عالی‌زمینی، حجت حصاری و علیرضا حسن‌زاده داوران بخش رساله و پایان‌نامه بودند.

برهمین اساس در این بخش مولودالسادات حسینی‌سده با اثر «بررسی بازنمایی نقش مایه‌های برجای مانده از تمدن‌های ایلام و بین‌النهرین در روایت‌های افسانه‌ای ایران» از اصفهان و مینو منجزی ئیلاق با اثر «مقایسه تاثیر قصه‌گویی همراه با نقاشی و قصه‌خوانی همراه با مشاهده تصاویر کتاب بر حافظه بصری، خلاقیت زبانی، انگیزش خواندن و حل‌مسئله در دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی دوم» از لرستان برگزیده شدند.

برگزیدگان بخش مقاله

در این بخش نیز هیئت داوران به نکته‌هایی از جمله مطالعه دقیق شیوه‌نامه و تدوین مقالات بر اساس راهنمای مندرج در شیوه نامه؛ انتخاب موضوع‌های جدید متناسب با محورهای اعلام شده در فراخوان؛ تدوین دقیق چکیده پژوهش بر اساس موضوع و محتوای پژوهش؛ نگارش دقیق کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع و استفاده از منابع جدید و به روز و ارائه مطالب بر اساس آخرین یافته‌های پژوهشی اشاره داشتند.

در این بخش با داوری سعید حسام‌پور، علی‌رضا رحیمی و بهار ملک‌پورشهرکی، مریم فراهانی و مینا فراهانی از استان مرکزی با اثر «طراحی مدل توسعه تبادل فرهنگی و تعامل‌های بین‌المللی از طریق دانش و هنر قصه‌گویی: یک مطالعه مبتنی بر نظریه داده بنیاد»، فهیمه مسلمی، رضاعلی نوروزی و جابر افتخاری از استان فارس با اثر «واکاوی مؤلفه‌های تفکر انتقادی در مجموعه‌ی داستان‌های فکری برای کودکان ایرانی» و سیده‌هاجر اکبری‌نودهی و آسیه تاج‌آبادی از استان گیلان با اثر «بررسی مفاهیم «خداشناسی» و «خودشناسی» در قصه‌های قصه‌گویان برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در سال‌های ۱۴۰۱-۱۳۹۱ (با محوریت قصه‌گویی به عنوان ابزار تربیت کودک) عنوان برگزیده را کسب کردند.

برگزیدگان بخش جستار

در این بخش هیئت داوران معتقدند پرداختن زیاد به مقوله‌ جستار روایی، چه در این جشنواره و چه در سال‌های گذشته، نشان از حجم بالای نگارش این‌گونه از جستار دارد.

در طی فرآیند مطالعه و بررسی آثار این جشنواره، داوران با مواردی از عدم رعایت نکته‌های فنی در حوزه‌ دستور زبان فارسی و درست‌نویسی مواجه شده‌اند که پیشنهاد می‌شود در دو مرحله‌ نگارش و بازنویسی آثار، شرکت‌کنندگان گرامی دقت عمل بیشتری به خرج دهند تا نگاه زیبا و اندیشه‌ سبزشان، روان و روشن به خواننده منتقل شود.

در این بخش با داوری مریم شریف‌نسب، سعید حسام‌پور و میثم متاجی، سپیده داداش‌زاده از استان البرز با جستار «قطار قصه‌ فال حافظ توقف ندارد»، لیلا سپهری از استان خوزستان با جستار «از کلاغ تا چارلی» و ژیلا خاکپور از استان مازندران با جستار «هر کتاب قصه ایست، قصه‌ای شنیدنیست» برگزیده شدند.

برگزیدگان بخش کتاب

در این بخش هیئت داوران شامل حجت حصاری، علی‌  رضا حسن‌زاده و اعظم بزرگی توجه به این نکته‌ها را به منظور ارتقای کیفیت آثار در دوره‌های آتی یادآوری کردند: توجه به اهمیت آثار تالیفی روزآمد و کاربردی در تمام حوزه‌های اعلام شده­ فراخوان جشنواره به منظور کاربست اجتماعی و حل مساله­ مخاطب و توجه­ به نکات درست‌نویسی و استفاده از انشا­ی مناسب در تولید اثر.

بر همین اساس فاطمه قانع و محمدرضا نجاریان از استان یزد با اثر «معنویت در داستان کودک» به عنوان برگزیده معرفی شدند.           

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر در شهر یزد و بخش علمی این دوره از جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز روزهای ۱۶ و ۱۷ دی در کرمانشاه برگزار شد.

انتهای پیام
captcha