نقش امام جماعت مسجد در تشکیل جلسه آموزش قرآن تدبرمحور
کد خبر: 4192295
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

نقش امام جماعت مسجد در تشکیل جلسه آموزش قرآن تدبرمحور

جلسه آموزش قرآن تدبرمحور در شمال‌شرقی تهران تشکیل شده است. در بررسی زمینه شکل‌گیری آن به دغدغه امام جماعت این مسجد و میزان ارتباط و آشنایی او با فعالیت‌های قرآنی رسیدیم که سبب شده است تا با حضور مدرسان زبده و جوان فضایی برای انس بیشتر نوجوانان و جوانان در این مناطق ایجاد شود.

جلسه آموزش قرآن کریم مسجد جامشهرک نفتع امام مهدی(عج) شهرک نفت، واقع در بزرگراه ارتش تهران مدتی است که دوشنبه‌ها بعد از اقامه نماز و مغرب و عشا و با تدریس حسن زرنوشه‌فراهانی، حافظ کل قرآن کریم و سیدمحمد حسینی‌پور، قاری بین‌المللی برگزار می‌شود.

آئین افتتاحیه این جلسه به همراه تجلیل از چهار پیشکسوت قرآنی، 11 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مسجد برپا شد.

تشکیل این جلسه از سوی دو نفر از جوانان قاری و حافظ قرآن کریم، در حالی که برخی از جلسات در طول شیوع کرونا به تعطیلی کشیده شده است و در سالی که در طلیعه ماه مبارک رمضان آن و در دیدار با رهبر معظم انقلاب با اعضای جامعه قرآنی بر تشکیل جلسات استماع و آموزش قرآن و نیز جایگاه مسجد به عنوان پایگاه قرآن تأکید داشتند، خبری بسیار مسرت‌بخش بود. برای تداوم این جلسه و افزایش تعداد آن در دیگر مساجد، ضمن دعای خیر موفقیت برای استادان از مسئولان ذی‌ربط این انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر و با بهترین تدبیر به حمایت مادی، در راستای ایجاد تسهیلات و حمایت‌های معنوی از استادان و نخبگان این جلسات بپردازند.

سیدمحمد حسینی پور

آنچه که در نوشتار فعلی به آن پرداخته می‌شود، اهمیت حمایت معنوی و ایجاد فضایی همراه با آسایش و آرامش برای این جلسات در مساجد است. بسیار شنیده شده است که در نقاط مختلف کشور، دست‌اندرکاران مسجد، همراهی با مربیان و مدرسان این قبیل جلسات را ندارند و در مواردی شاهد تعطیلی جلسه به بهانه‌های مختلف هستیم. یکی از ارکان مهم در مسجد و حمایت اثرگذار از جلسه و کلاس آموزش قرآن و معارف دینی، امام جماعت مسجد است. اگر امام جماعت خود نیز دغدغه تشکیل این جلسات را داشته باشد و دوستدار قرائت قرآن با صوت حَسَن و حفظ آیات باشد، قطعاً حمایت چندجانبه‌ای را از آن فعالیت خواهد داشت. مسجد جامع امام مهدی(عج) نیز از چنین موقعیتی برخوردار است و امام جماعت آن خود از مرتّلان و حافظان کل قرآن کریم است که سابقه حضور در رقابت‌های قرآنی را هم دارد و نقش مهمی در تشکیل این جلسه قرآن در منطقه شمال شرقی تهران دارد. در ادامه با این فعال قرآنی بیشتر آشنا می‌شویم.


جلسه تلاوت و تدبر در قرآن مسجد امام مهدی(عج) تشکیل شد


حجت الاسلام مجید رمضانی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رمضانی؛ امام جماعت مسجد جامع امام مهدی(عج) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه برگزاری جلسات قرآن در این مسجد در پی عمل به منویات مکرر مقام معظم رهبری صورت گرفته است، گفت: در بیان معظم‌له علاوه بر اینکه تأکید بر این بود که مساجد باید پایگاه قرآنی باشند، دیگر مسئله، تلاوت‌هایی تدبرمحور است و لذا جلسه قرآنی این مسجد را می‌توان نخستین جلسه تلاوت تدبرمحور در استان تهران نامید.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری جلسات قرآن این مسجد از اساتید طراز اول استفاده شده است، گفت: حسن زرنوشه‌فراهانی و سیدمحمدحسینی‌پور؛ دو تن از قاریان برجسته که در عرصه‌های رسمی مسابقات قرآن نیز حائز رتبه شده اند، مدیریت این جلسات را به عهده دارند و با توجه به انگیزه‌ای که در این دو نیروی جوان و خوش فکر وجود دارد، قطعاً جلسات پرونقی را شاهد خواهیم بود.

امام جماعت مسجد امام مهدی(عج) که خود حافظ کل قرآن است، تصریح کرد: تلاوت توأم با بیان برخی اشارات تدبری قرآن که از سوی حسن زرنوشه‌فراهانی که خود نیز مدرس دانشگاه است، بسته کاملی را فراهم خواهد آورد و قطعاً مطالب عنوان شده در آن مورد توجه عموم علاقه‌مندان و نمازگزاران خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه در مورد برگزاری این جلسات تبلیغات محلی و میدانی خوبی در سطح شهر تهران صورت گرفته است ضمن آن که دو مدرس این جلسات از آنجا که از جمله نیروهای فعال در عرصه آموزش قرآن هستند، ارتباط خوبی با مجامع قرآنی دارند و از وجود شاگردان خود نیز در هر چه پُربارتر برگزار شدن این جلسات استفاده خواهند کرد.

مسجد جامع مهدی شهرک نفت

رمضانی با اشاره به اینکه مسجد جامع امام مهدی(عج) نیز همچون سایر مساجد در تدارک برای برگزاری مراسم اعتکاف در ایام ماه رجب است، تأکید کرد: برای آن ایام برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت از جمله اینکه با حضور این دو قاری ممتاز، پنج جزء از قرآن را ختم خواهیم کرد که البته در این راستا از سایر مُرَتّلان و قاریان نوجوان و جوان نیز بهره‌مند خواهیم شد.

وی در پایان گفت در پاسخ به این پرسش که این مسجد در زمینه استعدادیابی در زمینه قرائت و حفظ قرآن آیا برنامه خاصی دارد؟ گفت: وقتی صحبت از استعدادیابی می‌شود، فوراً ذهن به این سمت گرایش پیدا می‌کند که باید از خلال برگزاری دوره‌هایی ویژه به کشف استعداد بپردازیم در حالی که عکس این اتفاق را پیگیر هستیم و از آنجا که بچه‌ها علاقه زیادی به بازی دارند، با طراحی و اجرای بازی آنها را تشویق می‌کنیم که در این بازی‌ها مقام کسب کنند و هدیه آنها شرکت در کلاس‌های حفظ و قرائت قرآن است.

انتهای پیام
captcha