درخشش نام و یاد سردار دل‌ها در فعالیت‌های اجتماعی
کد خبر: 4191449
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۸

درخشش نام و یاد سردار دل‌ها در فعالیت‌های اجتماعی

پس از شهادت سردار سلیمانی نهادهای فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ها و طرح‌های متعددی را برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره و ترویج فرهنگ و مشی سردار دل‌ها اجرا کرده‌اند که به گوشه‌ای از آن اشاره می‌کنیم.

نهادهای فرهنگیبه گزارش ایکنا، بامداد 13 دی‌ماه سال 1398 سردار حاج قاسم سلیمانی و یاران جان برکفش به دست تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. شهید سلیمانی روستازاده‌ای که با خودسازی و تفکر الهی به نقطه‌ای رسید که نماد و اسطوره‌ راست‌قامتی و مقاومت در برابر ظالمان و دشمنان خدا برای ملت ایران شد.

مقام معظم رهبری در رابطه با شخصیت سردار شهید سلیمانی این‌گونه فرمودند که «شخصیت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش می‌شود شخصیتی مثل شهید سلیمانی که حتی دشمنانش او را تحسین می‌کنند. این شهید عزیز ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر می‌رفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیر توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود».

با شهادت سردار سلیمانی، تلاش فراوانی از سوی نهادهای مختلف ایران اسلامی برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره سردار دل‌ها و یاران گلگون‌کفنش آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه داشته است. در این زمینه به ویژه نهادهای فرهنگی کشور نسبت به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی با موضوعیت سردار سلیمانی اقدام کردند که مخاطبان فراوانی را نیز به خود اختصاص داده‌ است.  

تلاش نهادهای فرهنگی حوزه شهری تهران برای تقدیر از سردار دل‌ها

سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران یکی از نهادهای تأثیرگذار فرهنگی در حوزه شهری است که پس از شهادت سردار دل‌ها برنامه‌های فراوانی را با محوریت این شهید بزرگوار برگزار کرده است. تمامی فرهنگسراهای شهر تهران زیرمجموعه این نهاد فرهنگی هستند که هر کدام به نوبه خود برنامه‌هایی را در راستای گرامیداشت سردار شهید سلیمانی برگزار کرده‌اند.   

فراخوان عکاسی سین هشتم،‌ گرامیداشت شهدای جبهه مقاومت، همایش نسل سلیمانی‌ها، مسابقه روزنامه دیواری پلاک 17،‌ همایش غزه (نقش سردار قاسم سلیمانی)، بازتاب شهادت قاسم سلیمانی در فرهنگسرای اندیشه، فراخوان جایزه هنری سردار دل‌ها، آئین رونمایی از سردرب فرهنگسرای قاسم سلیمانی، اجرای سرود مقاومت در ایستگاه‌های مترو، اختتامییه جهان بی تو، کاندیدای جایزه هنری نمایشنامه سردار سلیمانی، کمیک موشن چهل سردار و نصب سردیس حاج قاسم در فرهنگسرای ملل از جمله این برنامه‌ها است. 

تلاش نهادهای فرهنگی حوزه شهری تهران برای تقدیر از سردار دل‌ها

مسابقه کتابخوانی مالک زمان، رونمایی از مجسمه قاسم سلیمانی، ویژه‌برنامه سردار دل‌ها، اجرای سرود سردار دل‌ها در شهر تهران، آئین رونمایی از مجموعه کتاب سر دلیران، فراخوان مسابقه نشان سرباز، رونمایی از کتاب 40 روز پس از حاج قاسم، تعزیه نگین سلیمانی در پایتخت، آئین رونمایی از سنگ مزار حاج قاسم سلیمانی در فرهنگسرای رضوان، چالش لباهنگ صبح دلگیر فرهنگسرای ارسباران، اکران و بررسی مستند هجده هزار پا، دومین قسمت کمیک موشن چهل سردار، پویش نذر سردار فرهنگسرای خاوران، شرح دلبری (مسابقه وصیت‌نامه سردارسلیمانی)، سرود همدلی  در رثای شهید سلیمانی، مسابقه دلنوشته این مرد پایان ندارد، جایزه هنری سردار دل‌ها و شیشه‌نویسی خودروها (قهرمان من) از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و مجموعه‌های وابسته به آن با موضوع سردار سلیمانی اجرا شده است. 

فراخوان یادواره جهان بی تو، نمایشگاه عکس سردار دل‌ها در فرهنگسرای بهمن، تغییر نام کتابخانه و دارالقرآن بهاران به نام همرزمان قاسم سلیمانی، نمایش نفس سرد در پردیس خاوران، پوئم سمفونی سرباز، آئین رونمایی از کتاب بدرود سردار در فرهنگسرای خانواده، برترین محصولات مجازی با موضوع سردار سلیمانی، تک آهنگ میدان‌دارها، ویژه‌برنامه سلام سردار فرهنگسرای گلستان، موشن گرافیک پرواز هدیه کن، نمایش میدانی این درد بی‌نهایت در تهران، پویش میدانی قهرمان من، مسابقه کتابخوانی کتاب ماه، ویژه‌برنامه سردار دل‌ها، نمایشگاه مجموعه پوستر معیار مقاومت و رویداد تولید محتوای قهرمان من، از جمله برنامه‌های سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در راستای گرامیداشت مقام سردار شهید سلیمانی بوده است. 

همچنین، پوئم سمفونی اروند، اجتماع بزرگ فرزندان حاج قاسم، ویژه‌برنامه جان‌فدا‌ (شعرخوانی، رونمای از روایت موسیقایی سربازنامه، نگاه گذر سیمای سردار در فرهنگسرای امام، تولید کارت قصه چهارمین شکلات، مسابقه دلنوشته‌ای برای حاج قاسم، مسابقه کتابخوانی از چیزی نمی‌ترسیدم، مسابقه ورزشی یادواره شهید سلیمانی و برگزاری دومین دوره مسابقه  قصه من و قهرمان من از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران برگزار شده است. 

سازمان زیباسازی شهرداری تهران

سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز یکی از نهادهای فرهنگی، هنری شهری است که از زمان شهادت سردار سلیمانی طرح‌های تأثیرگذاری را در حوزه شهری و در مناطق 22 گانه تهران اجرا کرده است. 

سال گذشته و در سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی سازمان زیباسازی شهرداری تهران نسبت به اجرای کارویژه‌ها و اکران‌های فرهنگی گرامیداشت این ایام اقدام و همزمان با سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی از المان #شهدای_مدافع_حرم رونمایی کرد. این المان فلزی به شکل درخت سرو به ارتفاع ۱۰ متر است که با ۶۵۰ پلاک از شهدای مدافع حرم مزین شده است. همچنین، در آن ایام از #تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی نیز رونمایی شد.  

اکران‌های فرهنگی ویژه و گسترده‌ای با بهره‌گیری از بخش‌هایی از وصیتنامه سردار سلیمانی و اجرای دو دیوارنگاره از تصاویر این شهید بزرگوار در پایتخت از دیگر برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران در سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی بود.

تلاش نهادهای فرهنگی حوزه شهری تهران برای تقدیر از سردار دل‌ها

همچنین، رونمایی از اثر حجمی دست مهر به یاد سردار دل‌ها یکی از طرح‌های سازمان زیباسازی در این رابطه بود. این اثر حجمی با ۶ متر ارتفاع و از جنس فایبر گلاس و فلز توسط هنرمند کشورمان مرام علی نوری و با اقتباس از تصویر اهدای گل سرخ ازسوی محمد حسین بواس فرزند شهید مدافع حرم حسین بواس در حین نماز جماعت به حاج قاسم است که عمق مهربانی و مردمی بودن سردار دل‌ها را به تصویر کشیده است.

تاکنون طرح‌های متفاوتی برای حاج قاسم سلیمانی کار شده است اما این طرح یکی از متفاوت‌ترین کارهاست که چهره حاج قاسم در آن نیست و بدون اینکه تصویر حاج قاسم را نشان دهد مکتب ایشان را روایت می‌کند و آن صحنه‌ای که یک کودک به ایشان گل داد در خاطر همه ما مانده است.

همچنین، همزمان با خبر شهادت سردار شهید «سیدرضی موسوی» از فرماندهان ارشد سپاه و همرزمان دیرینه حاج قاسم سلیمانی در سوریه، به همت سازمان زیباسازی شهر تهران طرح‌های فرهنگی «قهرمانی که نمی‌شناسید؛ گمنام در زمین: خوشنام در آسمان» و «کم شد ز خسته دلان یار دیگری» در فضای شهری پایتخت اکران شد.

تلاش نهادهای فرهنگی حوزه شهری تهران برای تقدیر از سردار دل‌ها

سازمان بسیج سازندگی نیز از جمله نهادهایی است که پیوسته و به صورت ویژه برنامه‌های مختلفی را با یاد و نام سردار دل‌ها اجرا می‌کند. این سازمان مردمی که در لباس بسیج مشغول خدمت‌رسانی به محرومان و مردم شریف ایران اسلامی است، به صورت مردم‌پایه وارد میدان شده و پس از شهادت سردار سلیمانی نسبت به اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف به یاد آن سردار شهید و یاران گلگون‌کفنش اقدام کرده است.

یکی از مهمترین طرح‌های سازمان بسیج سازندگی که با یاد شهید سلیمانی و در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان اجرا شده است، طرح «نهضت خدمت مؤمنانه به یاد حاج قاسم» است. طی اجرای این طرح خدمت‌رسانی که در راستای محرومیت‌زدایی از نیازمندان در سراسر کشور اجرا شده است، سازمان بسیج سازندگی نقطه هدف خود را محرومیت‌زدایی از نیازمندان با نیت حاج قاسم سلیمانی قرار داده است.

توزیع ۳۴۵ هزار سبد معیشتی در میان خانواده‌های کم‌برخوردار، توزیع ۸۴۰۰ سری جهیزیه کامل به زوج‌های جوان، کمک به آزادسازی ۴۳۰ زندانی جرائم غیر عمد و افتتاح دو هزار پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور از جمله برنامه‌هایی است که در قالب طرح «نهضت خدمت مؤمنانه به یاد حاج قاسم» و از سوی سازمان بسیج سازندگی در ایام سالروز سهادت سردار دل‌ها و یاران جان برکفش اجرا می‌شود.

از طرح‌های دیگری که از سوی سازمان بسیج سازندگی و با نیت حاج قاسم سلیمانی اجرا می‌شود، رویداد ملی سربازان حاج قاسم است که طی این رویداد طرح‌های مختلف در حوزه‌های علمی و فناوری افتتاح و اجرایی می‌شود. 

وزارت بهداشت نیز در ایام شیوع کرونا، طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را با عنوان «مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور» با مشارکت بسیج مستضعفین از ابتدای آذر ۹۹ شروع کرد. برای اجرای طرح شهید سلیمانی سازماندهی‌هایی در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و در سطح محلات اتفاق افتاد و کمیته‌های اجرایی و عملیاتی شکل گرفت تا کارها با نظم و انسجام بیشتری هدایت و اجرا شود.

به یاد سردار دل‌ها

طی سال‌های پس از شهادت سردار، پویش‌های متعدد معنوی و اجتماعی انجام شده که خروجی آنها کمک به مردم شریف ایران و قشرهای مظلوم و آسیب‌دیده از لحاظ اقتصادی و همچنین رشد و تعالی معنوی ملت عزیز ایران بوده است. پویش به نیت حاج قاسم با محوریت سازمان صدا و سیما و شهرداری تهران با تأکید بر آزادی زندانیان زن جرائم غیرعمد و تأمین جهیزیه برای زوج‌های جوان است. پویش «عهد می‌بندم حاج قاسمت باشم» نیز  با تأکید بر جنبه‌های تربیتی و اخلاقی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی برای قشر نوجوان و جوان برگزار شده است. همچنین پویش‌های متنوع دانش‌آموزی، دانشجویی و مردمی در حوزه‌های فرهنگی، خدمات اجتماعی، محرومیت‌زدایی توسط اقشار مختلف مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد با استفاده از ظرفیت سالگرد شهید برای ترویج کارهای خیر و حل مشکلات اجتماعی و معیشتی مردم برگزار شده است.

به یاد سردار دل‌ها

کتاب‌های «این خانه فروشی نیست»، «باران گرفته است»، «همراه ما بود»، «بچه‌های حبیب»، «جهت ۱ و۲» و «طبقه‌بندی موضوعی (مجموعه سخنرانی‌های حاج قاسم)» نیز توسط نشر مکتب حاج قاسم و قطعه موسیقی «بوسه تو» با شعری از محمدمهدی سیار و با صدای محمد معتمدی با الهام از نامه شهید به فاطمه سلیمانی دختر شهید سلیمانی رونمایی شده است.

انتهای پیام
captcha