نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث رونمایی می‌شود
کد خبر: 4191302
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
با سخنرانی حجت‌الاسلام قاضی عسگر؛

نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث، 15 دی ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسگر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در مرکز نور در قم برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال این مرکز، 15 دی‌ماه در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث با اشاره به تعریف رشته (علوم حدیث) گفت: در این علم به شناخت، فهم و چگونگی اخذ احادیث از پیامبر اکرم و اهل‌بیت(ع) پرداخته می‌شود. به عبارت دیگر «علم الحدیث» به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامون روایات از نظر اعتبارسنجی و نیز فهم دقیق حدیث می‌پردازد. 

مدیر گروه علمی حدیث و رجال در ادامه افزود: نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث، اولین نرم‌افزار در این رشته است که در آن تلاش کرده‌ایم مهمترین منابع علوم حدیث از شیعه و اهل‌سنت را گردآوری و در قالب کتابخانه دیجیتالی به محققان و علاقه‌مندان ارائه کنیم. 

باشتنی در ادامه سخنان خود به ضرورت و اهداف این طرح پرداخت و بیان کرد: برای تولید و عرضه این نرم‌افزار به نیاز محققان به خصوص حدیث‌پژوهان توجه ویژه شده تا بتوانیم کار علمی را برایشان تسهیل کنیم. لزوم دسترسی به منابع شیعه و اهل‌سنت در یک نرم‌افزار، گردآوری و آسان‌سازی دسترسی محققان به منابع مورد نیاز و ارائه فهرستی از واژگان و اصطلاحات تخصصی حدیث و رجال، از مهم‌ترین عوامل طراحی و تولید این محصول بوده است. 

باشتنی با اشاره به محتوا و منابع موجود در این کتابخانه‌ دیجیتالی، افزود: در نرم‌افزار «علوم حدیث» متن 427 عنوان کتاب و رساله در 550 جلد از مهم‌ترین منابع شیعه و اهل‌سنت در موضوعات مختلف مانند تاریخ حدیث، درایة‌الحدیث، فقه الحدیث، علل الحدیث و نقد الحدیث و .... ارائه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش کارپوشه تخصصی اصطلاحات و واژگان، نزدیک به 4500 اصطلاح حدیثی و رجالی از منابع معجم المصطلحات و موسوعه‌ها مانند موسوعة علوم الحدیث و فنونه یا مقباس الهدایه و ... از شیعه و اهل‌سنت ارائه شده است.

به گفته باشتنی، از قابلیت‌ها و امکانات فنی نرم‌افزار می‌توان به بهره‌مندی از موتور جست‌و‌جوی پیشرفته نور، قابلیت مشابه‌یابی متن با امکان تعیین درصد مشابهت، ایجاد میز پژوهشی برای ثبت پژوهش‌ها و فعالیت‌های کاربر، ارائه کتاب‌شناسی که در آن شرح حال نویسندگان و منابع عرضه شده، امکان به‌روزرسانی اینترنتی و ارسال نقد و نظرات کاربران اشاره کرد. 

مدیر گروه علمی حدیث و رجال در پایان سخنان خود به چشم‌انداز آینده این نرم‌افزار اشاره و تصریح کرد: این نسخه، گام اول ما در رشته علوم حدیث است و با توفیق الهی در نسخه‌های بعدی، ارتقای حجم کتاب‌ها و منابع نرم‌افزار و ارتقای تعداد اصطلاحات و استخراج مداخل تخصصی از دیگر کتب در دستور کار گروه حدیث قرار دارد.

وی تأکید کرد: همچنین تلاش خواهیم کرد تا مباحث و موضوعات علوم حدیث در قالب درخت‌واره‌ای نیز آماده شده و به زودی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha