پوستر جایزه جهانی شهید صدر در قم رونمایی شد
کد خبر: 4191095
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹

پوستر جایزه جهانی شهید صدر در قم رونمایی شد

مراسم رونمایی از پوستر جایزه جهانی شهید صدر امروز 10 دی‌ماه در قم انجام شد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم در ابتدای مراسم رونمایی از پوستر جایزه جهانی شهید صدر که امروز 10 دی‌ماه برگزار شد، با اشاره به اینکه جایزه جهانی شهید صدر در مقایسه با سایر جوایزی که در حوزه علوم اسلامی و انسانی در کشور وجود دارد در نوع خود بی بدیل است، گفت: علت این ویژگی آن است که جایزه شهید صدر به دنبال پیوست بین المللی سازی جوایز دیگر است و آنچه که در دیگر رویداد‌های علمی کشور مانند کتاب سال، کتاب حوزه، جایزه جهانی فارابی و جایزه جهانی علوم انسانی-اسلامی اتفاق می‌اُفتد، در درون مرز‌های کشور است و جای سکویی که این اندیشه‌ها را به عرصه‌های بین المللی برساند، خالی بود.

وی ادامه داد: با توجه به تأکید اسناد بالادستی سازمان فرهنگ و ارتباطات برای ایفای نقش قرارگاهی، سازمان متبوع وی به دنبال چرخه‌ای هست که این اندیشه‌ها و نظریات گزینش شده را به ساحات بین‌المللی برساند؛ بنابراین جایزه شهید یک جایزه در کنار بقیه جایزه‌ها نیست که به انبوهی جایزه‌ها در حوزه جایزه‌های علوم اسلامی انسانی در کشور دامن بزند بلکه حلقه مفقوده ایست که علوم اسلامی انسانی تولید شده را به عرصه بین الملل پیوند می‌زند.

جهان از نگاه پوزیتویستی به دانش عبور کرده است

رئیس نمایندگی سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم گفت: واقعیت اینست که دنیای امروز از نگاه پوزیتویستی و آمپریستی به حوزه دانش عبور کرده و امروز در غرب، رویکرد‌های جدی به مطالعات اسلامی و شیعه شده است که باید از این دگردیسی استفاده کرد. به گفته وی مطالعات سازمان متبوع وی نشان داده است که در کنار حضور تبلیغی که در سرتاسر جهان دارد، فقدان حضور دانشی و اندیشه‌ای در عرصه بین الملل به شدت احساس می‌شود.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با توجه به نگاه شهید مطهری که معارف و اندیشه‌های اسلامی را در قالب علوم اسلامی معرفی می‌کند به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات برای تحقق این نگاه در عرصه بین‌الملل تأکید کرد: لازمه آن وجود سکویی مانند جایزه شهید صدر است.

وی ایجاد مرجعیت علمی برای حوزه‌های علیمه در علوم اسلامی در پژوهش‌های جهانی را یکی از مهم‌ترین اهداف جایزه شهید صدر خواند و با اشاره به اینکه واقعیت آن است که بسیار از پژوهشگران ما نگاه فروملی دارند و برای ایجاد نگرش فراملی، باید از ظرفیت جایزه شهید صدر برای انگیزه بخشی و ایجاد رقابت بین اندیشمندان علوم انسانی جهت حضور دانشی در عرصه‌های جهانی استفاده کرد.

توجه به حل مسائل و پدیده‌های جهانی، شاخص اصلی ارزیابی جایزه شهید صدر

جهانگیری مسئله‌پژوهی در مقیاس جهانی را از دیگر اهداف جایزه شهید صدر برشمرد و ابراز کرد: برای مثال اگر در یک نقطه از جهان با مشکلی در سبک زندگی یا حکمرانی مواجه هستند، ما باید برای آن‌ها حرف داشته باشیم. اگر قرار است که در مقیاس جهانی هدف «یقیظ العلم منه الی سایر البلاد» اتفاق بیفتد باید نگاه ما به مسائل، فقط نگاه قمی نباشد بلکه نگاه قومی باشد و اقوام و انگاره‌های دیگر جهان هم در نظر گرفته شود.

جهانگیری با اشاره به هدف بعدی جایزه شهید صدر مبنی بر حرکت‌بخشی به نقش آفرینی علوم اسلامی در ساحت تولید علم و قدرت علمی کشور، افزود: سهم علوم انسانی در تولید علم کشور عددی نزدیک به صفر و سهم علوم اسلامی از آن هم بسیار است، مزیت رقابتی انقلاب اسلامی را در علوم اسلامی-انسانی دانست که میتواند در رقابت با کشور‌های دیگر به رتبه اول برسد در حالی که این بستر در سایر رشته‌های علمی وجود ندارد.

وی در ادامه جانمایی نقش سازنده علوم اسلامی در تمدن نوین اسلامی را هدف مهم دیگر جایزه شهید صدر دانست چرا که دال مرکزی ایجاد یک تمدن، دانش است که نباید در عرصه فروملی بماند.

جهانگیری با اشاره به مشارکت افراد و شخصیت‌های علمی و همچنین نهاد‌های مرتبط با این موضوع در کشور در شکل گیری جایزه شهید صدر گفت: مهمترین شاخص ارزیابی نظریه‌های پذیرفته شده در جایزه شهید صدر این است که حتماً در مقیاس جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و با نگاه نو و ابتکاری موجب حل مسائل انسان معاصر شود.

جهانگیری مرجعیت نسبی و اثرگذاری روی اندیشه‌های افراد متخصص را از دیگر شاخص‌های انتخاب نظریه‌های برتر در جایزه شهید صدر دانست؛ وجود ظرفیت جهت دهی و جلب نظر دیگر اندیشمندان جهان به سمت انقلاب اسلامی از دیگر شاخص‌های انتخاب برترین آثار در جایزه شهید صدر است.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم گفت: در جایزه جهانی شهید صدر در مورد رشته‌های دانشی ۸ حوزه را بر اساس بومی‌سازی علوم انسانی اسلامی مشخص نموده‌ایم که عبارتند از: فقه، اصول و حقوق؛ فلسفه، کلام و دین پژوهی؛ اخلاق و عرفان؛ تفسیر، علوم قرآن و حدیث؛ سیره، تاریخ و تمدن اسلامی؛ تعلیم، تربیت و روانشناسی اسلامی؛ علوم سیاسی و اجتماعی اسلامی؛ مدیریت، حکمرانی و اقتصاد اسلامی؛ مطالعات خانواده و جنسیت. به گفته ایشان بر اساس رشته‌ها و شاخص‌های ارزیابی که بیان شد، کمیته‌های داوری شکل گرفته است که آثار را داوری خواهند کرد.

این پژوهشگر علوم اسلامی، با اشاره به دلیل نامگذاری جایزه به نام شهید صدر، تصریح کرد: ایشان در حوزه‌های متنوع دانشی از اقتصاد تا اصول فقه و از منطق تا فلسفه، آثار و پژوهش‌های مهمی را انجام داده است به طوری که شخصیتی مانند وزیر فرهنگ تونس سخنی دارد که کتب در مصر تولید می‌شود، در لبنان چاپ می‌شود و در نجف خوانده می‌شود و تنها کسی که این چرخه را تغییر داد، محمدباقر صدر بود. 

جهانگیری در پایان هدیه نفر اول جایزه شهید صدر را یک میلیارد ریال به همراه کمک هزینه سفر به یکی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان، برای ارائه نظریه خود عنوان نمود که برای چهار نفر بعدی هم جایزه‌های مشابه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha