به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام سیدهادی سهرابی، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه، نهم دیماه در سلسله جلسات «درسهایی از نهجالبلاغه» که با موضوع حکمتهای نهجالبلاغه در مسجد شهید مدنی شهر خرمآباد برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری حکمت چهارم نهجالبلاغه با این مضمون «وَ قَالَ(علیهالسلام) الْعَجْزُ آفَةٌ، وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ، وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى»، گفت: حضرت امام علی(ع) در این حکمت میفرمایند: «ناتوانى، آفت است و شكيبايى، دليرى است و زهد، توانگرى است و پارسايى، چونان سپر است. بهترين همنشين خشنودى است از خواست خداوند».
وی با بیان اینکه حضرت امام علی(ع) در این حکمت خبر از یک واقعیت و حقیقت داده است، افزود: «عجز» یک واژه ملموس است و در محاورات ما کاربرد زیادی دارد مثلاً میگوییم: «فلانی از انجام کارها عاجر است».
این مفسر نهجالبلاغه اضافه کرد: ناتوانی و عجزی که امام علی(ع) در این حکمت به آن اشاره کرده است به عنوان «آفت» معرفی شده کمااینکه «آفت» به هر چیزی گفته میشود که باعث فساد و تباهی یک شیء میشود.
این مفسر نهجالبلاغه با بیان اینکه ناتوانی و عجزی که در این سخن نغز و گهربار امیرالمؤمنین علی(ع) به آن اشاره شده است به عنوان «آفت» معرفی شده کمااینکه آفت به هر چیزی گفته میشود که باعث فساد و تباهی یک شیء میشود، اظهار کرد: از منظر حضرت عجز و ناتوانی به عنوان یک رذیله و آفت اخلاقی عنوان شده است و این بدان جهت است که عجز و ناتوانی معمولاً زمینه و بستری برای عدم تحرّک و تلاش است و آفتی ست که موجب محرومیت از دستیابی به بسیاری از توفیقات علمی، معنوی و حتی مادی میشود.
وی ادامه داد: حضرت امام علی(ع) در این حکمت خبر میدهد که عجز و ناتوانی یک آفت است و باطن این کلامشان بعث و برانگیختن مخاطب است بر اینکه مراقبت کند تا دچار عجز نشود و تحذیر است از اینکه خود را از عجز و ناتوانی دور کنیم و بر حذر باشیم از این آفت که میتواند مانع از بهرهمندی ما از بسیاری از موفقیتها شود.
حجتالاسلام سهرابی با اشاره به اینکه گاهی عجز و ناتوانی جسمی و گاهی نیز روحی است، اضافه کرد: به همین خاطر است که در آموزههای دینی تأکید و توصیه زیادی شده تا با بهرهمندی از تفریحات سالم و درست؛ روح و روان سالم و با نشاط و جسم شاداب خود را محافظت کنیم تا دچار آفت عجز جسمی یا روحی نشویم.
وی با بیان اینکه ارتباط و آمیختگی روح و جسم به شکلی است که روح و جسم شاداب و سرزنده باعث میشود انسان توجهش به معنویات نیز بیشتر شود؛ گفت: از اینرو سزاوار است انسان هم به سلامت جسمانی با تفریحات حلال و سالم و هم به نشاط روانی و روحی با اهتمام به عبادت و معنویت؛ توجه کند که البته در قرآن هم توصیه شده که انسان نصیب خود از دنیا را فراموش نکند؛ که در تفسیر بسیاری نصیب دنیا را به همین تفریحات حلال و سالم تفسیر کردهاند.
این مفسر نهجالبلاغه با بیان اینکه صفت دیگر شجاعت است که یکی از فضائل اخلاقی به شمار میرود، ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) در ادامه این حکمت از صبر به عنوان دلیری و شجاعت یاد میکند؛ چرا که شجاعت میخواهد که آدمی ناملایمات را ببیند؛ گفتار و کردار باطل را علیه خود مشاهده کند اما از حدود الهی تجاوز نکند و بتواند بر حق بماند و لغزش نکند؛ در برابر بیمهریها، بیانصافیها، دشمنیها، کینهتوزیها، ناسزاها و هر آن جایی که هوای نفس انسان میخواهد در برابر آنها بیتابی کند و سرکش شود؛ اینگونه تقابل با هوای نفس و تحملها و صبر پیشگیها علامتی از شجاعت انسان به حساب میآید؛ کمااینکه ائمه ما اینگونه بودند و صبر آنان در برابر رنجها و سختیها از روی شجاعت آنان بود و از همین جهت است که صبر امام حسنمجتبی(ع) در برابر معاویه و یاران بیوفای خود؛ را از شجاعت او میدانیم و همینطور صبر امیرالمؤمنین(ع) در برابر ناملایمات پس از رحلت رسول خدا(ص) نیز از این نمونههاست.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: البته صبر به معنای سکون و سکوت و بیحرکتی نیست؛ بلکه بدین معناست که وظیفه و تکلیفت را با شجاعت و تلاش مضاعف انجام دهی و ناسپاسی نکنی؛ کمااینکه حضرت زینب(س) به عنوان اسوه صبر بود؛ مصیبتهای زیادی دید و رنج بسیاری چشید و کشید اما لب به شکوه، گلایه و ناسپاسی باز نکرد و برعکس عبادتش بیشتر شد و توکلش فزونتر؛ صبر زینب بود که نترسید و شجاعانه و مقتدرانه علیه ظالمین با خطابه و بیان رسا شورید و تاخت و همچنین صبر فاطمی که با قلبی شکسته و دلی رنجور از امت رسولالله؛ در خطابه های مسجد و روشنگری چهره به چهره با مهاجرین و انصار تجلی و تبلور پیدا کرد.
حجتالاسلام سهرابی با بیان اینکه فضیلت دیگر در این حکمت دلبسته نبودن به مال و زخارف دنیا یک ثروت واقعی است، گفت: ثروتمند و غنی یعنی آن کسی که بینیاز از دیگران است و طمعی به دنیای کسی ندارد و این زمانی به حقیقت میپیوندد و تحقق پیدا میکند که انسان از نظر معنوی واقعاً قلبش آکنده از محبت خدا باشد و از دنیا و ماسوی الله بریده باشد و هیچ طمعی و دلبستگی به مظاهر دنیا نداشته باشد.
وی افزود: وقتی انسان از نظر معنوی و قلبی از هرگونه وابستگی و دلبستگی نسبت به دنیا بریده شد؛ در درونش احساس فقر نسبت به دنیا نمیکند و ثروت یعنی همین بیاعتنایی و بیتوجهی به دنیا؛ حال چه انسان بهره مند از امکانات و مادیات باشد چه نباشد برای او تفاوتی نمیکند؛ البته این بیاعتنایی بیمعنای استفاده نکردن از امکانات دنیا نیست.
این کارشناس مذهبی در ادامه به دو صفت دیگر یعنی ورع و رضا اشاره کرد و افزود: ورع و پارسایی را امیرالمؤمنین(ع) یک سپر میداند چرا که انسان متقی و باورع گناه نمیکند و عذاب و آتش نیز برآیند و محصول گناه انسان است؛ پس در نتیجه انسان پارسا با ورع و تقوای درون خود نوعی سپر برای خویش در برابر آتش و عذاب فراهم کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رضا یکی دیگر از فضائلی است که امیرمؤمنان آن را به عنوان یک قرین و همراه خوب و نیک برای انسان میداند چرا که صفت رضا از ویژگیهای اوليا خداست و آنان خود را در هر شرایطی در برابر قضا و قدر الهی تسلیم دانسته و راضی به امر الهی اند و هیچ صفتی به این اندازه نمیتواند انسان را در برابر حوادث و ناملایمات آرام نگه دارد و رنج سختیها و گرفتاریهای دنیا را برای انسان آسان کند؛ به همین خاطر امیرالمؤمنین امام علی(ع) میخواهد به ما بگوید ای انسانی که به دنبال قرین میگردی و میخواهی در برابر سختیها و ناملایمات جزع و فزع نکنی و یکی کنارت باشد و آرامت کند؛ پس به دنبال مقام رضا باش که چه خوب همراه و قرینی است.
انتهای پیام