ارزش حج اصغر و آنچه زائران قبل از عمره باید بدانند
کد خبر: 4190533
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹

ارزش حج اصغر و آنچه زائران قبل از عمره باید بدانند

روحانی کاروان‌های حج و عمره با اشاره به جایگاه ارزشمند عمره مفرده به عنوان حج اصغر، به زائران توصیه کرد فرصت حج رجبیه را قدر بدانند.

حجت‌الاسلام علی پروانه، روحانی کاروان‌های حج و عمرهحجت‌الاسلام علی پروانه، روحانی کاروان‌های حج و عمره و مشاور امور استان‌های نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه پس از مدت‌ها انتظار اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی آغاز می‌شود، گفت: در متون روایی وقتی می‌خواهند بگویند یک عمل پاداش زیادی دارد، می‌گویند اگر کسی این عمل را انجام دهد خداوند پاداش چند حج و عمره مقبول به او عطا می‌کند. یعنی به حدی حج و عمره ارزشمند هستند و جایگاه مهمی در مناسک دینی دارند که وقتی می‌خواهند انسان‌ها را به انجام اعمال نیک تشویق کنند می‌گویند اگر این عمل را انجام دهید خداوند به شما پاداش عمره و حج مقبول عطا می‌کند.

وی ادامه داد: در دعاهای ماه رمضان توصیه شده است که بگوییم: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی حَجَّ بَیتِک الْحَرامِ فِی عامی هذا وَفی کلِّ عامٍ» و از خدا بخواهیم که خداوند امسال و تمام سال‌ها توفیق ادای حج را به ما بدهد. از حضرت امیر(ع) نیز روایت است که می‌فرماید: «حج‌گزار و عمره‌گزار میهمان خدا هستند». امسال عمره زائران ایرانی که می‌خواهند مشرف شوند، با ماه رجب، شعبان و رمضان مصادف شده است. در روایات آمده است که بهترین عمره، عمره رجبیه است. بنابراین بهترین فرصت برای زائران عمره است که طبق فرمایش حضرت علی(ع) مهمان خدا باشند و بر خداست که میهمانش را گرامی بدارد و آنها را با مغفرت خویش دربرگیرد.

عمره همان حج اصغر است

این روحانی کاروان‌های حج و عمره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) که می‌فرمایند: «عمره همان حج اصغر است» نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی قدر عمره مفرده را ندانند و تصور کنند که چون عمره عملی مستحب است اما حج تمتع یک عمل واجب، پس ارزش معنوی آن کم است در صورتی که پیامبر(ص) می‌فرمایند:  عمره، همان حج اصغر است و يک عمره، بهتر از دنياست و آنچه در آن است و يک حج، بهتر از عمره است.

وی اضافه کرد: بسیاری از زائرانی که اکنون به عمره مشرف می‌‌شوند، امکان تشرف به حج تمتع را ندارند لذا باید قدر عمره را به عنوان حج اصغر بدانند. در روایات داریم که پاداش حج بهشت است و عمره کفاره گناهان است. زائرانی که به عمره مشرف می‌شوند پنج روز اول در مدینه خواهند بود و شش معصوم یعنی پیامبر اسلام(ص)، حضرت فاطمه(س) و ائمه بقیع(ع) را زیارت می‌کنند. حضرت رسول(ص) فرموده‌اند هر کس پس از وفات، مرا زیارت کند گویا در حال حیات مرا زیارت کرده است و من در روز قیامت او را شفاعت می‌کنم. زائر ما باید بداند که حالا که به زیارت پیامبر(ص) می‌رود گویی که پیامبر(ص) زنده هستند و ایشان را زیارت می‌کند.

حجت‌الاسلام پروانه ادامه داد: زائر باید بداند که وقتی به قبرستان بقیع می‌رود، قبور مطهر مادر حضرت ابوالفضل(ع)، مادر حضرت علی(ع) همسران پیامبر(ص)، دختران پیامبر و بسیاری از شخصیت‌های بزرگ اسلام در قبرستان بقیع را زیارت می‌کند. مدینه حرم پیامبر(ص) است و زائران باید بدانند به حرم پیامبر و ائمه بقیع(ع) می‌روند و در طول پنج روزی که در مدینه هستند، روحانیون کاروان‌ها زائران را به اماکن مقدسی مثل کوه احد که قبرستان شهدای احد در دامنه آن قرار دارد، مساجد سبعه، مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین می‌‎‌برند که هر کدام از این اماکن جایگاه ویژه‌ای در دین و تاریخ اسلام دارد.

وی به روایت دیگری از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: از پیامبر اسلام(ص) روایت شده؛ کسی که وضو بگیرد و در مسجد قبا دو رکعت نماز بخواند، خداوند به او پاداش یک عمره مقبول می‌دهد؛ لذا زائران باید قدر فرصت‌های ماندن در مدینه را بدانند. پیامبر اسلام(ص) فرمودند نماز خواندن در مسجدالنبی پاداش 10 هزار رکعت نماز را دارد. زائران عمره بعد از پنج روز به مسجد شجره می‌روند و در آنجا محرم می‌شوند که در میان میقات‌ها بهترین میقات است و جایی است که پیامبر اسلام(ص) در آنجا محرم شده‌اند.

قبل از تشرف حدیث شبلی را بخوانید

وی به همه زائران عمره توصیه کرد که قبل از تشرف به عمره حدیث شبلی را بخوانند و گفت: امام سجاد(ع) در این حدیث جزء به جزء اسرار اعمال حج را بیان می‌کنند. زائران با خواندن این حدیث از اسرار احرام، سعی بین صفا و مروه، تقصیر و ... آگاه می‌شوند.

این روحانی کاروان‌های عمره همچنین از زائران خواست در جلسات آموزشی قبل و حین سفر عمره شرکت کنند و گفت: کتاب‌ها و مطالب ارزشمندی در خصوص احکام، مناسک، تاریخ، اماکن اسرار و معارف حج وجود دارد که زائران عمره می‌توانند با خواندن این کتاب‌ها و مطالب، سفر معنوی‌تری داشته باشند و به درک بهتری از عمره مفرده برسند. مدیریت بعثه نیز کلیپ‌های مختلفی در سایت مدیریت آموزش بعثه قرار داده که آموزش مناسک و احکام، تاریخ و اماکن و ... به صورت تصویری است و زائران در فرصتی که دارند می‌توانند این کلیپ‌های آموزشی را ببینند.  

حجت‌الاسلام پروانه افزود: پاداش‌هایی که در این سفر نصیب زائران می‌شود بی‌نظیر است. در روایات آمده است که هرکس خانه خدا را ببیند، هیچگاه فقیر نمی‌شود و زندگی او تعادل پیدا می‌کند. در روایت‌ داریم که هر کسی یک ختم قرآن در مکه انجام دهد، نمی‌میرد مگر اینکه رسول خدا و جایگاه خود را در بهشت بنگرد. زائران پنج روز در مکه هستند و می‌توانند در این مدت قرآن را بخوانند و در کنار کوه صفا، قرآن را ختم کنند و حوائج دنیوی خود را از خدا بخواهند و دعا کنند خدا به همه علاقه‌مندان توفیق زیارت مدینه منوره و مکه مکرمه را عنایت کند.

انتهای پیام
captcha