اجازه نمی‌دهیم وضعیت علمی کشور تنزل یابد
کد خبر: 4190450
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه:

اجازه نمی‌دهیم وضعیت علمی کشور تنزل یابد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اجازه نخواهیم داد علم در کشور تنزل بیابد و معتقدیم حتی یک استاد هنر هم وقتی اثری هنری خلق کرد باید بتواند آن را به صورت علمی تبیین کند وگرنه یک هنرمند صرف خواهد بود. کسی که هیئت علمی دانشگاه است باید بتواند کار پژوهی کند؛ البته قالب‌های صوری را باید کنار بگذاریم.

ارسال// تعدد مسئولیت برای مدیران سالخوره آفت جدی برای کشور استبه گزارش ایکنا، عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، 7 دی‌ماه در مراسم رونمایی از مجموعه نرم‌افزاری آثارش و پیش‌نشست نظریه نظام انقلابی در سخنانی به تبیین اندیشه انقلابی‌گری پرداخت و گفت: پیاده‌روی اربعین چه در مسیر کربلا و چه در داخل شهرهای کشور، اعتکاف دانشجویی، توسعه مراسم لیالی قدر و ... نشانه‌هایی از تحقق نظام انقلابی است. قبل از انقلاب مراسم شب‌های قدر فقط در منازل محدودی در کشور برپا می‌شد ولی امروز توسعه پیدا کرده است. چرا نباید چنین رویش‌هایی را ببینیم؛ ولی وقتی چند دختر و پسر جوان اقدام به برخی رفتارهای خلاف شئونات اخلاقی می‌کنند، شروع به انتشار آن می‌کنیم و آن را جزء وظایف شرعی خود می‌دانیم.

وی افزود: اگر در محیط دانشگاه کار خلاف اخلاق رخ دهد، در همه سایت‌ها پخش می‌کنند ولی اگر در همین دانشگاه نماز جماعت باشکوه برگزار شود و شب‌های اعتکاف و برنامه‌های عزاداری و ... داشته باشد یک صحنه آن را هم پخش نمی‌کنند و فضای ناامیدی شکل می‌گیرد که وای اسلام از دست رفت. بنده نمی‌گویم آسیب‌ها را نباید دید ولی چرا منکر افزایش اخلاق و معنویت در فضای عمومی جامعه که رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، بشویم؟

خسروپناه با بیان اینکه نظریه نظام انقلابی دستاوردهای مهمی داشته است، ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم چندین بایسته برای نظام انقلابی برشمردند که اولین مقوله آن تقویت علم و پژوهش، دوم امنیت و سوم اقتصاد، چهارم، عدالت و مبارزه با فساد و ... در کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب انتظار دارم که در سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب صرفاً به برگزاری یک پیش‌همایش و یا همایش بسنده نکنند چون حفظ و نشر آثار فقط نشر کتاب نیست بلکه نشر اندیشه‌های ایشان است.

لزوم سنجش منصفانه نهادها

وی تأکید کرد: اکنون باید منصفانه به سراغ دستگاه‌های مختلف برویم و ببینیم که چقدر از سال 1397 به بعد به این 7 بایسته که رهبر انقلاب فرمودند توجه شده است؟ ابتدا هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع کنیم؛ البته در چند ماه اخیر ما این بازنگری را در مقوله علم شروع کرده و با تغییراتی که در فرهنگستان علوم داده‌ایم متولی بازنگری این نقشه راه در علم شده است ضمن اینکه هوش مصنوعی و کوانتوم به عنوان اولویت مورد توجه قرار گرفته است. به دنبال مچ‌گیری در این کارها هم نباید بود و هدف بررسی نقاط ضعف و قوت و رفع خلأها در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه نظریه نظام انقلابی هم کارکرد داشته و هم آینده‌نگر است، تصریح کرد: یکی از ارکان این نظریه خودسازی فکری و معرفتی و  خودسازی روحی و اخلاقی است یعنی فقط صرفاً سلوک معنوی فردی و درونی مطرح نیست تا گرفتار تحجر علمی و اخلاقی نشویم.

استاد حوزه علمیه افزود: هویت اسلامی، خانواده اسلامی و جامعه اسلامی سه رکن نظام انقلابی است از این رو بحث هویت از نظریات کلیدی است زیرا تا هویت اسلامی ایجاد نشود خانواده اسلامی ایجاد نخواهد شد و به تبع آن جامعه اسلامی هم نخواهیم داشت. روانشناسان در مورد هویت رفتاری چند نظریه مهم دارند. همچنین جامعه‌شناسان در مورد هویت جامعه‌شناسی نظریات گوناگونی دارند ولی اکنون اگر کسی از نظریه هویت و خانوداه در نظام انقلابی سؤال کند چه پاسخی برای او داریم؟

تقویت نظریه هویت انقلابی

خسروپناه ادامه داد: از مجموع فرمایشات رهبری در بیانیه گام دوم چندین زمینه برای شکل‌گیری هویت اسلامی در نظریه نظام انقلابی شکل می‌گیرد؛ اخوت و برادری، آزاداندیشی، امیدبخشی. ما قبل از انقلاب هیچ جایگاه علمی نداشتیم ولی الان رقابت بین‌المللی داریم؛ رتبه  علمی در ساحت تعداد مقالات است ولی در دستاوردهایی که از این مقالات و علوم در حوزه نانو و زیست‌فناوری داشته‌ایم بسیار در سطح بالاست و همین موشکی که اخیراً آزمایش شد در راستای همین سند تحول علمی است که در شورای عالی انقلاب مصوب شد.

وی افزود: مایه تعجب است که برخی می‌گویند باید پژوهش از شرایط ارتقای استادان بیرون برود؛ مگر می‌شود استادی کار پژوهشی نکند؟ البته این سخن که مقاله آی‌اس‌آی شرط ارتقا باشد یا یک مقاله حتماً باید تعداد صفحات خاصی داشته باشد، برداشته شود ولی شرط پژوهش دقیق و معتبر علمی به هیچ وجه نباید حذف شود و حذف نخواهد شد ولو اینکه برخی فشار زیادی به ما وارد می‌کنند و تهمت می‌زنند.

اجازه نمی‌دهیم وضعیت علمی کشور تنزل یابد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما اجازه نخواهیم داد علم در کشور تنزل بیابد و معتقدیم حتی یک استاد هنر هم وقتی اثری هنری خلق کرد باید بتواند آن را به صورت علمی تبیین کند وگرنه یک هنرمند صرف خواهد بود. کسی که هیئت علمی دانشگاه است باید بتواند کار پژوهی کند؛ البته قالب‌های صوری را باید کنار بگذاریم.

خسروپناه با بیان اینکه تقویت هویت ملی، جوان‌گرایی و امیدبخشی، تقویت رسانه اسلامی هم از دیگر زمینه‌ها برای تقویت نظریه نظام انقلابی است، گفت: حضرت آقا در مورد تمد‌ن‌سازی بحثی دارند که شامل نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است؛ زمینه تمدن‌‌سازی هم تحول‌گرایی، سبک زندگی اسلامی، الگوی اسلامی پیشرفت، وحدت وبیداری اسلامی، دشمن‌شناسی، استکبارستیزی، جهاد و مقاومت و انتظار سازنده است.

وی با بیان اینکه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی سه رکن اصلی نظام انقلابی است، اظهار کرد: اینها خودشان ارکان، زمنیه و فرایندهایی دارند ولی در مجموع نظریه نظام انقلابی در طول  سال اخیر کارکرد داشته است و اگر نداشت این قدر هجمه به ایران چه معنایی دارد؟ اگر یک کشور منزوی و عقب‌مانده در این  سال بودیم چه دلیلی برای این همه هجمه و فشار از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها است. جامعه مرده که دشمن ندارد. بیش از  سازمان امنیتی علیه ایران کار می‌کنند. در همین حمله اخیری که سازمان جاسوسی اسرائیل قر ار بود در اصفهان و برای نابودی یکی از کارخانجات مرتبط با صنایع هسته‌ای اقدام کند 20 دانشمند اسرائیلی از بین 200 کومله، 4 نفر از بهترین افراد را برای اجرای این عملیات آماده کرده و سه سال به آنان آموزش دادند ولی در نهایت هر 4 نفر شب قبل از عملیات در اصفهان دستگیر شدند.

وی افزود: سازمان جاسوسی آمریکا و اسرائیل به صورت هماهنگ با یکدیگر علیه ایران کار می‌کنند؛ سازمان آمریکایی بیشتر اطلاعات جمع می‌کند و رژیم صهیونیستی هم اقدام می‌کند گرچه تفاوت این دو آن است که صهیونیست‌ها وقتی صد درصد در مورد مؤثر بودن کاری به نتیجه نرسند اقدام نمی‌کنند ولی آمریکا با ضریب ریسک خطای حتی تا 10 درصد هم اقدام می‌کند و این اقدام در اصفهان هم با احتمال انجام صد درصدی رخ داد ولی از سوی نیروهای امنیتی ایران خنثی شد و این از دستاوردهای نظام انقلابی است.

8 گام برای تحقق کامل نظریه نظام انقلابی

وی تأکید کرد: 8 گام شامل اندیشه‌ورزی، تقویت فعالان فرهنگی اجتماعی، تقویت گروه‌های فرهنگی اجتماعی، ایجاد حرکت عمومی گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی و جبهه‌سازی همچنین حمکرانی اسلامی باید طی شود تا نظریه نظام انقلابی به صورت کامل محقق شود.

خسروپناه در پایان گفت: جوان‌گرایی به معنای پیرزدایی نیست و می‌توان از تجارب آنان استفاده شود گرچه سکان اصلی اداره کشور باید به دست جوانان داده شود؛ برخی پیرمردها در بسیاری از جلسات چرت می‌زنند و گاهی متأسفانه هر کدام چندین مسئولیت دارند که هر کدام از آنها را باید به یک جوان سپرد و این از آفات نظام انقلابی ماست. 

انتهای پیام
captcha