آرمان فلسطین و پاسداشت زبان فارسی دو بخش ممتاز جایزه جلالند
کد خبر: 4189668
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
گلعلی بابایی در نشست خبری:

آرمان فلسطین و پاسداشت زبان فارسی دو بخش ممتاز جایزه جلالند

دبیر علمی شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به آنکه رعایت حق‌الناس در روند داوری اصلی خدشه‌ناپذیر برای وجهه و اعتبار او به شمار می‌رود از برگزاری بخش‌های آرمان فلسطین و پاسداشت زبان فارسی، به عنوان دو ویژگی ممتاز شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، صبح یکشنبه، سوم دی؛ با حضور سردار گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد و حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستان خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر اجرایی این دوره از جایزه در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

حق‌الناس در داوری برای عدالت مهمترین دغدغه من است 

سردار گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد در این نشست با اشاره به آنکه زمانی ‌که پیشنهاد دبیری علمی این رویداد به او ابلاغ شد چندان رغبتی برای پذیرش آن نداشته‌اند در تشریح دلیل آن گفت: نخست آنکه سختی‌های حضور در مقام دبیر علمی یک رویداد ادبی را می‌دانم و مهم‌ترین موضوع در این مسئله برای من حق‌الناسی است که توسط تک‌تک آثار نویسندگان که در مراحل مختلف داوری این جایزه آثارشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند بر گردن من است. چراکه تمایل ندارم در حوزه روند داوری خدای‌نکرده حقی ناحق شود.

وی ادامه داد: انتخاب آثار برگزیده یا شایسته تقدیر از میان 2889 اثر رسیده به این دوره جشنواره انتخابی سخت است و باید در این حوزه علاوه بر نقش خود به‌ عنوان دبیر علمی، باید همراهی دبیر اجرایی و اعضای هیئت داورانی که الحق و الإنصاف به صداقت و نگاه عادلانه‌شان در خوانش تمامی آثار و ارائه رأی منتخبان شهادت دهم. آنها سهم مهمی از کاستن بار و دِینی که بر گردن خود در حوزه حق‌الناس می‌پنداشتم را از من در سکان‌داری این دوره جشنواره برداشتند.

دلیل تاخیر داوری، وسواس و حساسیت‌های برقراری عدالت بود

بابایی با اشاره به آنکه کار داوری آثار از 16 شانزدهم آبان با گونه نقد ادبی آغاز شد خاطرنشان کرد: بیشترین و پرزحمت‌ترین بخش‌ها به‌ترتیب بر داستان کوتاه، رمان و مستندنگاری متمرکز بود که ساعت‌ها و روزهای فراوانی از زمان هیئت داوران را برای رسیدن به عدالت در حوزه انتخاب آثار به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را به کار بستیم تا در آذر و موعد مقرر کار داوری را به پایان برسانیم اظهار داشت: به ‌سبب همین وسواس‌ها و سخت‌گیری‌ها در حوزه داوری عادلانه، درنهایت این رویداد در ششم دی با چند روز تأخیر شاهد برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

بابایی با اشاره به آنکه در برخی از بخش‌ها تصمیم‌گیری و رقابت بسیار نزدیک بود و نقش نمایندگان هیئت علمی و کارشناسان خبره داوری برای رسیدن به نفرات شایسته تقدیر و برگزیده نقشی غیرقابل‌انکار و راه‌گشا بود تصریح کرد: هیچ‌گاه در سکان‌داری و قبول مسئولیت یک رویداد ادبی به شکل مطلق ادعای بی‌عیب و نقص بودن آن را نداشته‌ام. امیدوارم حاصل آنچه که در گام شانزدهم به مخاطبان ارائه خواهد شد بر مسیر و مدار حق استوار باشد.

بخش‌های آرمان فلسطین و پاسداشت زبان فارسی، دو ویژگی ممتاز جایزه جلال

برگزاری بخش «آرمان فلسطین» خارج از فراخوان

بابایی همچنین در بیان بخش‌های اقماری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: امسال بخش ویژه‌ای با توجه به اتفاقات و وحشی‌گری‌های رژیم غاصب صهیونیستی به‌ عنوان بخش «آرمان فلسطین» خارج از فراخوان در این دوره گنجانده شده است. بر این اساس دبیرخانه آثار مختلف با موضوع فلسطین را به شکل خودجوش جمع‌آوری کرد و تلاش می‌کنیم تا به شایستگان تقدیر در این حوزه جوایزی اهدا کنیم.

بخش ویراستاری با هدف پاسداشت و احترام به زبان مادری

دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد همچنین در تشریح بخش جنبی این دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد خاطرنشان کرد: همچنین بخش ویراستاری با هدف پاسداشت زبان فارسی و احترام به زبان مادری به‌ عنوان یکی دیگر از بخش‌های اقماری جایزه جلال در گام شانزدهم مورد هدف قرار گرفته است. چه محملی بهتر از آنکه ویراستاران آثار ارسالی به این رویداد را مورد ارزشیابی قرار دهند و ببینند که آیا تلاش برای حفظ و پاسداشت زبان فارسی و احترام به زبان مادری در آثار اتفاق افتاده است یا خیر؟

وجهه و اعتبارم را پای صحت داوری گذاشتم

گلعلی بابایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره سهم و نقش او به‌عنوان دبیر هیئت علمی در مسیر ویژگی ممتاز این دوره جایزه و اعتبار بخشی افزون به آن گفت: نخست باید به این مسئله اشاره کنم که جایزه ادبی جلال پای‌بند به دستورالعمل‌هایی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را مصوب کرده و ما موظف به عمل در آن هستیم و کمترین نقش را در تغییر این دستورالعمل‌ها می‌توانیم داشته باشیم. پس قاعدتاً به‌ عنوان دبیر علمی این رویداد کاری خارق‌العاده نمی‌توانم انجام دهم.

وی تصریح کرد: اما برای وجهه و اعتبار خودم همواره ارزش قائل بودم و در این عرصه تلاش کرده‌ام که در حوزه عدالت در مقوله داوری و رعایت حق‌الناسی که به آن اشاره کردم بعد از پایان این دوره کمترین حرف و حدیثی را متوجه خود بداند و از خدای منان این آرزو را دارم که بر این هدفی که برای خود ترسیم کرده‌ام توفیق داشته باشم.

بخش‌های آرمان فلسطین و پاسداشت زبان فارسی، دو ویژگی ممتاز جایزه جلال

داوری 2889 عنوان کتاب در دوره شانزدهم جایزه جلال آل‌احمد

حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر اجرایی شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد به‌ عنوان دیگر سخنران این نشست با بیان آنکه معاونت شعر و ادبیات به‌عنوان دبیرخانه جایزه جلال از ابتدای تیرماه فعالیت خود را با جمع‌آوری کتاب‌های منتشرشده طی بازه زمانی یک‌ساله آغاز کرد و در مهرماه فراخوان دوره شانزدهم را منتشر کرد افزود: در مجموع 2889 عنوان کتاب به دبیرخانه رسید که در بخش‌های چهارگانه این رویداد به‌ترتیب در حوزه مستندنگاری 893 اثر؛ در حوزه داستان کوتاه 443 اثر؛ در حوزه رمان 1470 اثر و در گونه نقد ادبی 83 اثر تفکیک و به هیئت‌های داوری ارسال شده است.

دبیر اجرایی شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد با اشاره به آن‌که 40هزار عنوان کتاب طی 16 دوره برگزاری این جایزه به دبیرخانه رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: تا به امروز 113 برگزیده در این رویداد معرفی شده‌اند که آقای هدایت الله بهبودی با سه جایزه؛ آقایان محمدعلی گودینی و محمدرضا توکلی با دریافت دو جایزه رکوردداران برگزیده جایزه ادبی جلال به شمار می‌روند.

وی با بیان آنکه همچنین طی بازه زمانی 16 دوره جایزه؛ 55 ناشر به‌عنوان ناشر برگزیده منتخب انتخاب شده‌اند یادآور شد: در گام شانزدهم نیز سه ناشر نامزد دریافت جایزه شده‌اند که همگی از شهرستان‌ها هستند.

محقق در ارائه دیگر آمار نامزدهای جایزه جلال آل‌احمد با اشاره به آنکه در میان نویسندگان نامزد شده؛ دو نویسنده غیر تهرانی و بازه سنی برگزیدگان از 28 تا 62 سال را شامل می‌شود یادآور شد: همچنین در میان نامزدها سه نامزد حضور دارند که با نخستین کتاب خود به‌ عنوان نامزدهای بخش برگزیده یا شایسته تقدیر چهار گروه جایزه جلال در گام شانزدهم انتخاب‌شده‌اند. همچنین چهار استاد دانشگاه و پنج داور از اعضای هیئت داوران از نویسندگان و افراد صاحب‌قلم و شناخت شده غیر تهرانی در میان اعضای هیئت داوران هستند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی «آل جلال» در 11 استان و برگزاری 33 کارگاه و بهره‌مندی حدود 220 نفر در حوزه آموزش داستان‌نویسی یادآور شد: دوره «آل جلال» امسال نیز با محوریت آموزش ادبیات داستانی به حرکت خود ادامه خواهد داد و تا به امروز 250 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که بعد از گزینش ابتدایی 100 نفر برای دوره تخصصی جایزه جلال طی کارگاهی سه روزه از محضر 10 استاد ممتاز و برجسته کشور بهره‌مند خواهند شد.

اختتامیه «شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد» و جشن یکصد سالگی تولد آل‌احمد با عنوان «یک قرن جلال» چهارشنبه، ششم دی؛ ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha