ترسیم دنیای دختران بر مدار فاطمه(س)
کد خبر: 4188982
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
برخط جامعه

ترسیم دنیای دختران بر مدار فاطمه(س)

بررسی سیره فردی و اجتماعی حضرت زهرا(س)، تکمیل ظرفیت بهشت زهرا، تعویق سفر عمره‌گزاران، تعیین شعار هفته زن، بررسی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، تجلیل از برگزیدگان اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر و برگزاری پویش یلدای همدلی بهزیستی از جمله مهمترین رویداد‌های حوزه اجتماعی طی هفته گذشته است.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ تکمیل ظرفیت بهشت زهرا، تعویق سفر عمره‌گزاران، تعیین شعار هفته زن، بررسی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، تجلیل از برگزیدگان اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر و برگزاری پویش یلدای همدلی بهزیستی از جمله مهمترین رویداد‌های حوزه اجتماعی طی هفته گذشته است.
 
طی هفته گذشته به مناسبت هفته پژوهش مصاحبه‌هایی با حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام محسن انبیایی از اساتید حوزه و دانشگاه و جواد مداحی عضو هیئت علمی گروه مطالعات خانواده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی درباره کاربردهای هوش مصنوعی در عرصه پژوهش، تبلیغ دین پژوهش‌محور و پژوهش‌های حوزه خانواده انجام شد. همچنین به مناسبت یلدا، مصاحبه‌ای با مجید ابهری، جامعه‌شناس درباره آسیب‌های تجمل‌گرایی در یلدا انجام شده است.
 
یادداشت‌هایی نیز از حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، درباره خطبه عیادت جالب و خواندنی است. همچنین یلدا موضوع یادداشت احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون دایرةالمعارف اسلامی است.
 
ظرفیت بهشت زهرا (س) تکمیل است
 
حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران ۲۷ آذرماه در نشست خبری که در موزه فرش پارک لاله تهران برگزار شد، گفت: شهر تهران بیش از حد بزرگ شده است و حریمی برای آن باقی نمانده است. ظرفیت بهشت زهرا (س) تهران پر شده و باید برای تدفین اموات در تهران فکری اساسی کرد و این کار نیز باید در خارج و اطراف شهر انجام شود. برای این موضوع چند نقطه مطالعه شده و امروز در حال انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه هستیم. اصل در این زمینه پیدا کردن زمین و تملک آن است که امروز در مرحله تملک قرار داریم. چهار نقطه برای این منظور مدنظر قرار داشته و در حال بررسی و مذاکرات برای این نقاط هستیم.   
 
گذر یلدایی در پارک لاله تهران افتتاح شد
 
گذر یلدایی ۲۷ آذرماه از سوی شهرداری منطقه ۶ تهران، به مناسبت فرارسیدن شب یلدا، در محل پارک لاله تهران و با حضور حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه ۶ تهران و چند نفر از اصحاب رسانه افتتاح شد.
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
در این گذر که به تزئینات پائیزی مزین شده است، غرفه‌های مختلفی همچون انار، عرقیجات مختلف گیاهی، تغذیه سنتی، انواع چای و دمنوش‌های ویژه پائیزی و ... ارائه شده و علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بازدید از این غرفه‌ها نسبت به خرید از اجناس مختلف اقدام کنند.   
 
سفر عمره‌گزاران به هفته‌های آینده موکول شد
 
در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده، ولی فقیه درامور حج و زیارت برگزار شد، سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از به تعویق افتادن سفر زائران عمره به سرزمین وحی خبر داد و گفت: این تصمیم پس از مشورت با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت اتخاذ و مقرر شد که بستر لازم فراهم و با ظرفیت کامل، دوره‌های سفر عمره آغاز شود.
 
وی به ثبت نام اولیه بیش از بیست هزار نفر تاکنون اشاره و برنامه‌های آینده سازمان حج و زیارت برای تکمیل ظرفیت عمره در ماه‌های آینده را تشریح کرد.   
 
در این نشست که شماری از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های همکار با مجموعه حج و زیارت در ارتباط با برگزاری سفر‌های حج و عمره شرکت داشتند؛ حسینی به آغاز پیش ثبت نام حج آینده در دو هفته آینده اشاره کرد و گفت: این مجموعه آمادگی دارد تا عملیات حج را همراه با عمره پیگیری کند.
 
«این سرزمین شیرزنان است؛ قهرمان»
 
اولین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر با حضور اعضای این شورا و انسیه خزعلی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته زن و روز مادر و معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده سه‌شنبه ۲۸ آذرماه برگزار شد.
 
در این نشست، حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی، معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ولادت حضرت زهرا (س) با سالگرد شهادت سردار سلیمانی همزمان شده است، گفت: باید تدابیر لازم در این زمینه دیده شود؛ این مراسم با هم تناقضی ندارد و اگر هر دو رویداد به درستی تبیین شود، موجب هم‌افزایی خواهد شد.
 
 انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز در خصوص زمان هفته زن گفت: پیشنهاد ما این است که همان هفته‌ای که شهادت سردار سلیمانی و میلاد حضرت فاطمه(س) در آن قرار دارد از روز شنبه تا روز جمعه را به عنوان هفته زن اعلام کنیم.
 
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری همچنین گفت: در بودجه امسال یک درصد بودجه به امور زن و خانواده اختصاص داده شده است و از دستگاه‌ها می‌خواهیم این یک درصد را اختصاص دهند. در بودجه سال بعد این یک درصد ادغام شده، اما وضعیت بودجه برای زنان و خانواده بهتر خواهد بود.   
 
الزامات توسعه فرهنگ فقرزدایی در دو سطح دولت و ملت
 
بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از مهمترین معضلات جامعه بشری است که جایگاه ویژه‌ای در بین سایر مسائل اجتماعی دارد. فقر از بنیادی‌ترین مشکلات و ناهنجارترین درد‌های زندگی انسان است که با وجود پیشرفت و توسعه گسترده در زندگی بشری، میزان آن نه تنها کاسته نشده، بلکه طبق آمار‌های موجود در حال افزایش است. مشکلات ناشی از فقر منحصر به پیامد‌های فقر نیست، بلکه این مشکلات زمانی شدت می‌یابد که زمینه‌ساز انحرافات شود.
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
خبرگزاری ایکنا درباره اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین با محمدرضا اخضریان کاشانی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به گفت‌‎وگو پرداخته است. اخضریان در بخشی از گفت‌وگو معتقد است؛ توسعه فرهنگ فقرزدایی در کشور باید در دو سطح دولت و ملت دیده شود. در سطح دولت نیازمند الزامات قانونی، بسترسازی و ساختارسازی هستیم. یعنی دولت باید شبکه‌ای را فراهم کند که در آن نیازمندی‌های اجتماعی مردم، جامعه و نظام به خوبی تصویرسازی و مشخص شود. یعنی باید شبکه‌ای با میلیون‌ها نیازمندی خرد در اختیار داشته باشیم که این نیازمندی‌های به بستر تأمین اجتماعی جامعه عرضه شود. البته بخشی از این نیازمندی باید از سوی دولت و بخش دیگری از آن باید از سوی مردم تأمین شود.   
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
هوش مصنوعی؛ از دستیاری برای پژوهش و تفکر تا عامل سرقت علمی
 
هفته گذشته به نام هفته پژوهش نامگذاری شده بود. با توجه به اینکه هوش مصنوعی در همه عرصه‌ها به ویژه تحقیق و پژوهش ورود کرده است، از این رو با حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که تحقیقات متعددی را در این باره دارد، درباره کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش گفت‌وگو کردیم. وی در این زمینه تصریح کرد: هوش مصنوعی از لحاظ گردآوری اطلاعات، دسته‌بندی کردن آن‌ها و معرفی منابع جدید، توانایی‌های بسیار بالایی دارد و از این جهت می‌تواند کمک زیادی به پژوهشگران کند و حتی کتابخانه‌ها هم تبدیل به هوش مصنوعی شده و ما اطلاعات زیادی را از هوش مصنوعی به دست می‌آوریم، در واقع هوش مصنوعی، منبع اطلاعات ماست. در گذشته، وقتی کسی می‌خواست اطلاعاتی را درباره موضوعی به دست آورد، به منابعی مانند کتاب‌ها، دایرةالمعارف و ... رجوع می‌کرد، اما اکنون به کمک هوش مصنوعی اطلاعات مورد نظر خود را به دست می‌آورند و گویا مهمترین منبع معرفت بشر شده است، به عبارتی وسیع‌ترین ذهن جمعی و مشترک را پدیدآورده است، ذهنی که همه در آن مشارکت دارند و اطلاعات را به دست می‌آورند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
حل مسئله جوانی جمعیت نیازمند احیای ارزش پدری و مادری
 
گروه اجتماعی ایکنا؛ در راستای هفته پژوهش با جواد مداحی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات خانواده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی درباره آسیب‌شناسی پژوهش‌های صورت گرفته در کشور در حوزه خانواده و نحوه اجرایی شدن نتایج پژوهش‌ها پرداخته است. مداحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت موضوع خانواده نیازمند انجام چه موضوعات پژوهشی در این خصوص هستیم، گفته است؛ خانواده ستون جامعه‌پذیر کننده افراد و منابع انسانی است و ارزش آن را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد. هم بیانات مقام معظم رهبری و هم دغدغه میزان قابل توجهی از مردم و مسئولین کشور نشان می‌دهد که نگاه به خانواده باید ویژه باشد. اکنون مسئله اول ما در حوزه خانواده موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت است. هم تشکیل خانواده و ازدواج و هم فرزندآوری از چالش‌هایی است که باید برنامه‌ریزی دقیق در خصوص آن‌ها داشته باشیم و هم از طریق پژوهش‌ها و هم تلاش همه دستگاه‌های متولی این حوزه اقدام عملیاتی انجام دهیم تا هر چه سریع‌تر جمعیت جوانمان را احیا و فرزندآوری را ترویج کنیم.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نتایج پژوهش‌ها مبلغان دینی را از چه اقداماتی منع می‌کند
 
مبلغ دین برای اینکه بتواند به اشاعه فرهنگ متعالی اسلام بپردازد و با موفقیت، وظیفه خود را انجام دهد، لازم است در کسب برخی صفات تلاش کند که اهم این صفات علم و آگاهی مبلغ است. اگر مبلغ بدون آگاهی و علم در مطلبی سخن بگوید نه تنها به هدف نائل نمی‌شود، بلکه ممکن است کار او به یک ضد تبلیغ دینی تبدیل شده و افراد جامعه را به سوی گمراهی سوق دهد. ایکنا برای بررسی جایگاه پژوهش‌های کاربردی در تبلیغ دین با حجت‌الاسلام محسن انبیایی، دکترای فلسفه دین و استاد سطح عالی حوزه گفت‌وگو کرده‌است.
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
حجت‌الاسلام انبیایی درباره پژوهش‌های انجام شده درباره اهمیت تبلیغ دین گفت: چندین دهه است که وارد عصر اطلاعات شده‌ایم و در این عصر، دسترسی سریع به اطلاعات گسترده، مفید و کاربردی نیز زیاد شده است. تا قبل از اینکه وارد عصر اطلاعات شویم، یک مبلغ دینی می‌توانست با اطلاعات اندکی که در سال‌های تحصیل در حوزه کسب کرده است، تا چندین سال با مخاطب خود ارتباط برقرار کند؛ چون همیشه چند قدم جلوتر از مردم روستا یا شهر خود بود. مردم سواد چندانی نداشتند و یا اگر داشتند، دسترسی به کتاب نداشتند و یا اگر کتاب بود، تعداد کتاب‌ها محدود بود و طلبه‌ای که ۱۰ - ۱۵ سال درس خوانده بود، همیشه جلوتر از محیط و مخاطبان خود حرکت می‌کرد و جذابیت کافی داشت. اما زمانی که مردم به اطلاعات گسترده و مفید دسترسی سریع پیدا می‌کنند، یک رقیب به وجود می‌آید و آن، رقیبی است که می‌تواند جنس جذابی را در اختیار مردم قرار دهد. اینجاست که وظیفه مبلغ دینی بیشتر می‌شود؛ چراکه باید هم محصولی را تحویل دهد که از نظر حجم اطلاعات بتواند با آن رقیب برابری کند و هم محصولش کاربردی و مفید باشد.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
لزوم تبیین دکترین فاطمی برای حکمرانی اسلامی
 
حضرت فاطمه زهرا(س) که کوثر و مبارکه و منصوره است، هرچند عمر بسیار کوتاهی داشت، اما تجلی خیر کثیر، برکت، نصر و پویایی است. حضرت زهرا(س) نه تنها الگوی زنان، که اسوه همه نیکان و پاکان تاریخ است. تاریخ شاهد مظلومیت آن حضرت و عدم شناخت وی از طرف معاصران و متأخران است.   
 
گروه اجتماعی ایکنا در رابطه با بیانات و مؤلفه‌های اجتماعی بسیار مهم خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی رفیعی‌راد، دانش‌آموخته دکترای مطالعات استراتژیک و پژوهشگر دینی و حکمرانی کشور پرداخته است. وی در این گفت‌وگو درباره شیوه مهندسی اعتقادی حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه گفت: زمانی که از عدالت اجتماعی سخن می‌گوئیم یعنی در حال بیان جان نظام اسلامی هستیم؛ لذا اصلی‌ترین مسئله نظام اسلامی عدالت اجتماعی است و این بدان معنا است که تمامی اتفاقات در درون نظام اسلامی باید به عدالت اجتماعی ختم شود. عدالت اجتماعی یعنی هر کسی به اندازه تلاش خود بتواند امکان رشد داشته و به پیشرفت برسد. عدالت اجتماعی یعنی این‌گونه نباشد که جوانی که استعداد تحصیلات عالیه دارد، به جای اینکه توان خود را برای تحصیلات بگذارد، به دنبال این باشد که برای مثال داماد یکی از مسئولان شود تا بتواند به اندوخته‌ای برای خود دست پیدا کند. این بزرگترین آسیب در نظام اسلامی است. دامادسالاری خلاف عدالت اجتماعی است.   
 
منظور اصلی از این مسئله خارج کردن عدالت اجتماعی از مسیر اصلی خود است که نباید رخ دهد. برخی هیچ‌گونه توانایی و استعدادی در این جامعه ندارند، اما بیشترین امکانات را به واسطه رانت و آشنایی و فامیلی می‌برند. این مسئله خلاف عدالت اجتماعی است. هر کسی که براساس تعاریف معصومان(ع) از عدالت سخن گفته و به سمت عدالت اجتماعی حرکت کند، بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشته و جامعه نیز آهسته آهسته به سمت عدالت حقیقی گام برمی‌دارد. امروز همه انسان‌ها از عدالت لذت می‌برند و کسی نیست که از عدالت ناراحت باشد. نقطه مقابل عدالت نیز ظلم است. امروز رژیم صهیونیستی در حال ظلم به مردم مظلوم غزه است و کار به جایی رسیده است که حتی صدای دوستان این رژیم منحوس نیز درآمده است و مردم بسیاری از کشور‌های جهان علیه آن‌ها شعار می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که فطرت انسان‌ها خداجوست و در برابر ظلم سکوت نمی‌کنند.   
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
ویژگی‌های خطبه عیادت
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) در سلسله یادداشت‌هایی به بررسی خطبه آن حضرت در جمع زنان مدینه پرداخته است. در طی هفته گذشته دو یادداشت با تیتر‌های «پشتوانه منطق مهاجر و انصار؛ عافیت‌طلبی و دنیاخواهی» و «هشدار حضرت فاطمه(س) نسبت به فجایع آینده» منتشر شد.   
 
در بخشی از یادداشت اول آمده است؛ یکی از ویژگی‌های خطبه عیادت، پرداختن به ابعاد مختلف رخداد شورای سقیفه است. در گفتار سوم، هشت عنوان کلی از این خطبه را فهرست کردیم، با وجود این عنوان دیگری از آن فهرست از قلم افتاد که در این گفتار درباره آن بحث می‌کنیم. حضرت زهرا(س) قبل از آنکه به پیامد‌های ناگوار کوتاه مدت و دراز مدت حاکمیت گفتمان سقیفه بپردازد؛ به بررسی انتقادی منطق اقدامات مهاجرین و انصار پرداخت و گفتمان آنان را به سخن (استنطاق) واداشت. آن حضرت از همه خواست که هوشیارانه به این مناظره گوش فرا دهند و ناظر دقیقی بر این مناظره باشند؛ تا منطق اقدام مهاجرین و انصار را به خوبی ارزیابی کنند و بدانند که آنان با چه پشتوانه منطقی دست از حمایت علی (ع) برداشتند؟ در آغاز کلام حضرت آرزو می‌کند، بتواند توجیهی برای اقدام آنان پیدا کند؛ از این رو می‌فرماید:‌ای کاش می‌دانستم که:
- اقدام مهاجر و انصار، به کدامین سند، انجام شده است؟
 
مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی گل باغبان‌پرور بود
 
مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی یکی از چهره‌های درخشان علمی ایران به شمار می‌رود که با بنیان‌گذاری پژوهشکده رویان و توسعه دانش سلول‌های بنیادی، سهم بزرگی در پیشرفت علمی کشور ایفا کرد. به همین دلیل در سال ۱۳۸۳ از او به عنوان چهره ماندگار کشوری تقدیر شد. وی در نیمه دی‌ماه سال ۱۳۸۴ بعد از سال‌ها خدمت به جامعه علمی ایران با اینکه ۴۴ سال داشت، دیده از جهان فرو بست. مقام معظم رهبری ایشان را یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی خواندند که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
ایکنا به مناسبت هجدهمین سالروز درگذشت مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی سلسله‌گفت‌وگو‌هایی با دوستان، همکاران و افرادی که در رابطه با این جهادگر فقید اثری تولید کرده‌اند، انجام داده است. در دومین گفت‌وگو به سراغ سیدحسن شهرستانی، استاد دانشگاه هنر و از اساتید دوران دانشجویی مرحوم کاظمی‌آشتیانی رفته است.
 
کاظمی آشتیانی مصداق تعبیر آیه «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» یا به قول عطار «تو پای به ره در نه و از هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که، چون باید رفت» بود که پا در راهی گذاشته بود و در آن راه با اعتقاد ایستادگی کرد. گاهی به دوستان خود می‌گفت که صلوات نذر کنیم که فلان کار تحقیقی به نتیجه برسد.
 
فوت ناگهانی ایشان برای کشور دردناک بود و در مطلبی که به همین منظور نوشته بودم عنوانی را انتخاب کردم بدین مضمون که «سعید کاظمی‌آشتیانی گل باغبان‌پرور بود» این تعبیر غیرعادی است، زیرا معمولاً باغبانان گل را و استادان، شاگردان را پرورش می‌دهند، اما کاظمی آشتیانی فردی بود که استاد بار می‌آورد و در افرادی که از او نیز بزرگتر بودند برای فعالیت‌های ارزنده انگیزه ایجاد می‌کرد.
 
متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
جلوتر بودن از زمان؛ ممتازترین جلوه مرحوم کاظمی‌آشتیانی
 
مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر (رویش) یادبود دانشمند جهادگر سعید کاظمی آشتیانی و راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر ۲۸ آذرماه در محل دهکده نشاط حضرت ولیعصر (عج) تهران برگزار شد.
 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم گفت: مرحوم کاظمی آشتیانی با دست خالی وارد میدان شد و تلاش کرد و به جایگاه والا رسید. دشمنان به دنبال کشف و حذف دانشمندان ما هستند که باید در این زمینه هوشیار باشیم. امروز اگر بخواهیم از پژوهشگران برتر پاسداشت کنیم، باید ابتدا جلوتر از جامعه روش‌های میان‌بر و سریع‌تر را دیده و وارد میدان شویم و با توکل به خدا به سمت موفقیت حرکت کنیم.
 
پروفسور مسعود سلیمانی، پژوهشگر و دانشمند کشور نیز  اظهار کرد: بزرگترین مسئله‌ای که دشمنان ما را آزار می‌دهد، علم و پژوهش است. این نشان می‌دهد که باید به صورت ویژه به علوم و تحقیقات توجه داشته و از جوانان که می‌توانند مشکلات کشور را به خوبی برطرف کنند، حمایت کنیم تا بتوانیم کشور آباد و آزاد و مستقل اسلامی داشته باشیم که حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا داشته باشد.
 
مهدی زارع، پژوهشگر عرصه هوش مصنوعی نیز در سخنانی بیان کرد: دانشگاه الازهر امروز به دنبال دستیابی به مرجعیت علمی دنیای اسلام است و قرارداد‌های زیادی در این زمینه منعقد کرده است. یکی از استاندارد‌هایی که دشمنان برای ما تعریف می‌کنند، اخلاق هوش مصنوعی و فضای دیجیتال است. آموزه‌های این اخلاق به دور از اسلام بوده و اگر در این زمینه کاری نکنیم، اخلاقیات هوش مصنوعی از سوی دشمنان به ما القا خواهد شد. امروز در حوزه تولید علم به توفیق الهی در رتبه ۱۵ دنیا و در حوزه کاربردی‌سازی علوم در رتبه ۷۰ جهان قرار داریم که می‌توانیم در این حوزه به جایگاه‌های رفیع‌تری دست پیدا کنیم. در دوران هوش مصنوعی نمی‌توانیم با ابزار‌های قدیمی کار کنیم و اگر امروز به این ابزار دست پیدا نکنیم، از دنیا عقب خواهیم افتاد.
 
عبدالرضا گنجی‌پور، دبیر اولین جشنواره پژوهشگران شاهد و ایثارگر تصریح کرد: امروز راه مرحوم کاظمی‌آشتیانی از سوی نخبگان کشور به شایستگی ادامه دارد. از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره که در برگزاری آن به مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک کردند، قدردانی می‌کنم. مقام معظم رهبری فرموند که در زمینه هوش مصنوعی باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم که باید در این زمینه به خوبی تلاش کنیم.
 
تأمین آزادی بیان و بهبود قوانین برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر
 
نشست علمی و نخبگانی «بررسی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» سه‌شنبه ۲۸ آذر با حضور سیدصادق کاشانی، دکترای حقوق خصوصی، حجت‌الاسلام حسین جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سیدمحمدمهدی غمامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
 
سیدصادق کاشانی در این نشست گفت: اگر فضای نقد و امر به معروف و آزادی بیان را تعیین نکنیم، بیان مطالب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به سمت خارج از مرز‌های ایران و یا به سمت اکانت‌های فیک می‌رود و افرادی مطالب را بدون اعلام مشخصات خود منتشر می‌کنند. البته یکسری از چالش‌ها هم به دلیل فیلتری است که شده و افراد از طریق فیلترشکن‌ها، مطالبی را منتشر می‌کنند که اصلاً قابل شناسایی نیستند.    
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
غمامی در ادامه این نشست دومین زیرساخت بعد از دسترسی به اطلاعات و داده، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها است. بزرگ‌ترین منکر ممکن فساد است، فساد وقتی رخ می‌دهد که رانت اطلاعاتی و انواع مختلفی از فساد‌ها مانند نفوذ و تبانی وجود داشته باشد و دسترسی اطلاعات برای چند فرد خاص ممکن باشد و آن‌ها بتوانند تصمیم بگیرند.
 
حجت‌الاسلام جوان آراسته ادامه داد: اصل هشتم، سه حوزه را برای امر به معروف و نهی از منکر مشخص کرده است که شامل مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت می‌شود. آنچه اینجا مطرح است؛ سبقه مردمی امر به معروف و نهی از منکر بسیار پررنگ است، یعنی از این سه حوزه، دو حوزه مردمی است و یک حوزه مربوط به دولت است؛ بنابراین جایگاه مطلوب قانون امر به معروف و نهی از منکر را زمانی می‌توانیم داشته باشیم که سبقه مردمی آن پررنگ باشد، در حالی که در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که اعضای ستاد فهرست می‌کند، اصلاً سبقه مردمی نداشته و سبقه آن دولتی است.
 
ترفند یلدایی کلاهبرداران فضای مجازی
 
کلاهبرداران و مجرمان سایبری در مناسبت‌های مختلف از جمله یلدا و اعیاد و ... با تبلیغات ویژه در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ... سعی دارند کاربران را به درگاه‌های جعلی بکشانند و یا ترفند‌های دیگری را به کار گیرند.
 
در همین راستا پلیس فتا با توصیه‌های سایبری به شهروندان هشدار داد تا در دام چنین مجرمانی نیفتند. پلیس فتا اعلام کرد؛ با توجه به نزدیکی شب یلدا افراد کلاهبردار با انتشار آگهی‌های جعلی تحت عناوینی مانند جشنواره فروش شب یلدا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، وعده‌های حراج بی‌نظیر، قیمت‌های باورنکردنی و ... دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زنند.
 
شهروندان برای خرید‌های آنلاین صرفاً از فروشگاه‌های اینترنتی رسمی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند. چراکه در اکثر این کلاهبرداری‌ها پس از خرید و واریز وجه، کالایی برای مشتریان ارسال نمی‌شود و کلاهبردار نیز دیگر پاسخگو نیست.
 
هشدار به والدین درباره بازی‌های رایانه‌ای دخترانه
 
شاید بسیاری از والدین تصور کنند بازی‌های رایانه‌ای ویژه دختران یا پسران به دور از هرگونه مشکل و مسئله‌ای باشد و خیالشان از بابت اینکه فرزندانشان مشغول بازی ویژه خودشان هستند، راحت باشد، اما با اندکی جست‌وجو در بازار بازی‌های خاص دختران که به راحتی قابل دانلود هستند، از این ساده‌پنداری خارج می‌شوند.
 
در واقع سازندگان بازی‌های رایانه‌ای می‌دانند که اغلب دختران، جذب بازی‌های خشن نمی‌شوند و محتوای مورد پسند آن‌ها را تولید می‌کنند که هیچ سنخیتی با فرهنگ کشورمان ندارد؛ چراکه در آن‌ها شاهد آرایش و سبک خاص پوشش، دوستیابی با جنس مخالف، رفتن به محل قرار، فرار از خانه و ... هستیم.
 
پلیس فتا در این راستا به والدین هشدار داده و نکاتی را اعلام کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله اینکه والدین در انتخاب بازی رایانه‌ای برای فرزندان خود دقت کنند و اگر مشغله‌های فراوان اجازه این کار را نمی‌دهد، از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، براساس راهنمای انتخاب بازی، بازی مناسب فرزندان خود را پیدا و نصب کنند.
 
سایت کدومو هم، سایت مناسبی برای اطلاع از محتوای بازی‌های رایانه‌ای است و به والدین در این زمینه کمک می‌کند.
 
معرفی هیئت داوران سوگواره نوحه فاطمیه «معجزه مادری»
 
با توجه به اینکه سه‌شنبه ۲۸ آذر آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه کنگره بود، هر نوحه‌سرا حداکثر ۵ اثر می‌توانست ارسال کند. از این رو آثار ارسالی باید در فاطمیه ۱۴۰۲ سروده شده باشد و آثار ارسالیِ اجرا شده در هیئت دارای امتیاز هستند و هر محور دو برگزیده ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریالی خواهد داشت.
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
محمدرضا طاهری، محمدمهدی سیار، سیدمحمدجواد شرافت، مهدی زنگنه و علی افسری، به عنوان اعضای هیئت داوران سوگواره نوحه «معجزه مادری» انتخاب شدند.
 
اختتامیه این سوگواره جمعه ۸ دی‌ماه همزمان با ایام وفات حضرت ام‌البنین (س) در تهران برگزار خواهد شد. این سوگواره با همکاری سازمان هیئت و تشکل‌های دینی و معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود.
 
چگونه شادکامی یلدا به تلخی می‌گراید
 
در گذشته نه چندان دور که صمیمت و سادگی این میهمانی‌ها و دورهمی‌ها هنوز جای خود را به تجمل و زرق و برق‌های امروزی نداده بود که، بزرگ خانواده، پدربزرگ و مادربزرگ، میوه و شیرینی را تهیه می‌کردند و در کنار سایر اعضای خانواده خوش بودند، شعر می‌خواندند، نقالی می‌کردند و قصه می‌گفتند و همین این‌ها نسل به نسل و سینه به سینه به عصر و روزگار ما رسیده است، بنابراین باید آن را قدر بدانیم و این سنت دیرینه را با تجمل‌گرایی، آلوده نکنیم.    
 
اگر در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی چرخی بزنید، ابتذال و صرفاً نمایشی از موقعیت و پول بسیاری از بلاگر‌ها و صاحبان صفحات اجتماعی را می‌بینید که به بهانه یلدا، سفره‌های پر زرق و برق و لباس‌های مجلل را به‌رخ می‌کشند که هیچ سنخیتی با فرهنگ یلدایی اصیل ایرانی ندارد.
 
خبرگزاری ایکنا در همین راستا به سراغ مجید ابهری، جامعه‌شناس و رفتارشناس رفت. وی در این زمینه معتقد است؛   نباید با چشم و هم‌چشمی جشن‌هایی را که می‌توانند به شادکامی ما منجر شوند، به تلخکامی تبدیل کنیم. چشم و هم‌چشمی و اشراف‌زدگی بیشتر از روی رقابت‌های نادرست و مسموم بوده و باید بدون توجه به آن‌ها از کنارشان عبور کرد و این گونه مراسم را گرامی داشت.
 
متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
گرمانشینی خانواده ایرانی زیر سایه بلند یلدا
 
احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در یادداشتی که به انگیزه یلدا؛ بلندترین شب سال نوشته است به آداب و سنن خانواده‌های ایرانی در این شب پرداخته است، در بخشی از این یادداشت آمده است؛   کرسی فرهنگ خاص خود را داشت؛ به‌ویژه در مناطق روستایی ایران، هم برای خود کرسی، هم برای شب‌های بلند زمستان. شب یلدا اوج رخ‌نمایی کرسی بود که همه دورش جمع می‌شدند و انواع جوزقند و آجیل شیرین یا مشکل‌گشا، لواشک و آب ترشاله (آب برگ هلو بود و در لیوان بزرگ بلوری) و بامیه یا شیرینی‌های خانگی مخصوص منطقه خود را می‌خوردند.
 
////آرامستان‌های جدید برای اموات
 
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
 
برگزاری پویش یلدای همدلی بهزیستی
 
سید محمد جواد حسینی، رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در راستای تحکیم بنیاد خانواده و رسالتی که در خصوص حمایت از فرزندان تحت پوشش خود در مراکز شبانه روزی دارد هرساله با نزدیک شدن به شب یلدا، تمام تلاش و همت خود را به کار می‌گیرد تا با تهیه بسته‌های معیشتی یلدای شادی را برای فرزندان تحت حمایت خود رقم بزند.
 
وی افزود: در همین راستا پویش یلدای همدلی با هدف کمک به جامعه هدف سازمان در تاریخ ۲۸ آذر لغایت ۳۰ آذر ماه برگزار می‌شود تا مردم شریف ایران درقالب روش‌های همدلی زیر نسبت به کمک در جهت بهتر برگزار شدن این جشن قدم بردارند.
 
حسنی روش‌های مشارکت در این همدلی را اعلام کرد وگفت: هموطنان می‌توانند حمایت‌های خود از مددجویان بهزیستی را از طریق شماره کارت ۷۰۷۵-۷۰۷۰-۹۵۷۰-۶۳۶۷، کد‌های دستوری: #۱۲۳* و #۹*۷*۷۳۳* و #۵*۵*۷۴۱* و نرم افزار موبایلی:۷۲۴ واریز کنند.
 
ارائه محصولات حجاب؛ بدون حامی، ولی به دور از گران‌فروشی
 
دومین نمایشگاه پوشاک هدی شامل انواع محصولات عفیفانه از چهارشنبه ۲۲ آذرماه تا جمعه یکم دی‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
 
در این نمایشگاه ۷۰ تولیدکننده محصولات حجاب به عرضه انواع محصولات خود از پارچه چادر مشکی و رنگی گرفته تا چادر‌های آماده، لباس حجاب، لباس حجاب مناسب مهمانی، انواع روسری و شال، ساق دست و حتی انواع جوراب پرداخته‌اند.   
 
حمیدرضا امیدی، مدیرعامل انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب و رئیس دومین نمایشگاه هدی در گفت‌وگو با ایکنا درباره اینکه آیا تمام پارچه‌های به کار رفته در محصولات نمایشگاه هدی وارداتی است، گفت: خیر؛ در این نمایشگاه پارچه کارخانه حجاب شهرکرد را نیز داریم؛ همچنین محصولاتی که با پارچه ایرانی تولید شده است. ما یک بحث گرانی داریم و یک بحث گران فروشی داریم. بحث گرانی محصولات شامل تمام محصولات می‌شود، اما ما گران فروشی نداریم. حدود ۱۱ سال است که انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب در تلاش هستند با قرار گرفتن کالا‌های حجاب در زمره کالاهی فرهنگی (که اخیراً در مجلس و شورای نگهبان کلیات آن تصویب شد)، بتوانند از تخفیفات مالیاتی و بیمه‌ای کالای فرهنگی استفاده کنند تا در قیمت محصولات حجاب تأثیر بگذارد. در این نمایشگاه چادر مشکی از ۵۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون تومان عرضه شده است؛ همچنین غرفه دوخت رایگان چادر داریم که افرادی که پارچه چادری بخرند می‌توانند از خدمات این غرفه بهره‌مند شوند.
 
متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
انتهای پیام
captcha