تأثیر سکوت معنادار کشورهای عربی در تداوم حمایت‌‌‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4188981
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۹
ساداتیان مطرح کرد:

تأثیر سکوت معنادار کشورهای عربی در تداوم حمایت‌‌‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی

دیپلمات باسابقه کشورمان با انتقاد از انفعال برخی کشورهای مهم اسلامی و عربی با گذشت بیش از 70 روز از جنگ غزه گفت: این سکوت معنادار نوعی چراغ سبز به اسرائیل در جهت ادامه کشتار مردم غزه و عامل مصمم‌تر شدن آمریکا و غرب در تداوم انواع حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی است. ‌

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در انگلیس

سیدجلال ساداتیان، کاردار اسبق ایران در انگلیس و دیپلمات باسابقه کشورمان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سناریوهای پایان نبرد غزه و نگاه آمریکایی‌ها به این موضوع گفت: آمریکایی‌ها تحت تأثیر فشار افکار عمومی دنیا در داخل و سایر نقاط جهان با برگزاری تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی، می‌باید مسئله حقوق بشر را لحاظ کنند وگرنه دچار بی‌اعتباری می‌شوند اما با این وجود دیدیم قطعنامه شورای امنیت در خصوص آتش‌بس فوری در غزه تنها با رأی منفی آمریکا وتو شد در حالی که حتی بریتانیا هم به این قطعنامه رأی ممتنع داد که موجب انتقادات جهانی از آمریکا شد.
 
وی افزود: این رأی در کنار حمایت مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از اسرائیل نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به شدت تحت فشار صهیونیست‌ها هستند. آمریکا در کنار اسرائیل به دنبال آن است که حاکمیت حماس بر غزه را از بین ببرد و لذا می‌خواهد کار حماس را تمام کرده و یک دولت مانند تشکیلات خودگردان در غزه شکل بگیرد.
 

اشتراک اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی   

 
ساداتیان اظهار کرد: در واقع آمریکا و اسرائیل در هدف با هم مشترک هستند و اختلاف نظر آنها تنها در شیوه عملیات و زمان رسیدن به این هدف است اما افکار عمومی به دلیل سبوعیت و خشونت صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، به شدت مقامات آمریکایی‌ها را مورد انتقاد و اعتراض قرار داده‌ و این موجب شده آمریکایی‌ها در مواضع اعلامی خود دم از ضرورت رعایت حقوق بشر و جلوگیری از کشتار غیر نظامیان می‌زنند تا از این فشارها بر خود بکاهند. البته این مواضع به معنای اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل در موضوع مبارزه با حماس نیست و هر دو به دنبال نابودی یا ناتوان کردن حماس هستند.
 
این دیپلمات باسابقه کشورمان درباره رویکرد کشورهای عربی در طی این 75 روز نبرد غزه گفت: کشورهای عربی در قبال این ماجرا سکوت کامل کرده‌اند و حتی بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جده بسیار ضعیف و در حد تعارفات بود و تنها به ابراز نگرانی و محکومیت لفظی اقدامات اسرائیل بسنده کردند و هیچ اقدام عملی واقعی تاکنون از سوی آنها در حمایت از مردم فلسطین و وارد کردن فشار به اسرائیل انجام نگرفته است.
 
وی تصریح کرد: اتفاقا تداوم ارتباطات اقتصادی از سوی برخی کشورهای اسلامی و عربی با اسرائیل نوعی چراغ سبز به رژیم صهیونیستی در این نبرد و اعلام موافقت آنها با از بین بردن حماس است. در مجموع شاهد یک سکوت معنادار از سوی کشورهای عربی به نفع غربی‌ها و آمریکا هستیم و حمایت مورد انتظاری از مردم فلسطین نکرده‌اند و همین سکوت هم آمریکا را در افزایش حمایت از اسرائیل علیرغم اعتراضات جهانی مصمم‌تر کرده است.
 

وضعیت نابسامان در داخل سرزمین‌های اشغالی

 
ساداتیان با اشاره به وضعیت حساس داخل اسرائیل و تأثیر آن در پایان دادن به این جنگ گفت: اعتراضات داخل اسرائیل از قبل از این جنگ وجود داشت که بیشتر سیاسی و علیه نتانیاهو بود اما وقوع این جنگ بر دامنه و وسعت آن افزوده است. برخی دیگر از اعتراضات مربوط به خانواده‌های گروگان‌ها و حامیان اینها است که برای پایان دادن به جنگ و تبادل اسرا و گروگان‌ها نتانیاهو را تحت فشار قرار داده‌اند. بخش دیگر این اعتراضات نیز از سوی نسل جدید ساکنان سرزمین‌های اشغالی است که تا حدود زیادی جزو دسته سکولارها محسوب می‌شوند که تظاهرات جدی علیه طیف تندرو و افراطی مذهبی اسرائیل انجام می‌دهند.
 
وی ابراز کرد: حال اگر اسرائیل از این جنگ دستاورد مدنظر خود را، که همان نابودی حماس است، به دست نیاورد، حتما نتانیاهو و دولت وی سقوط می‌کند و لذا وضعیت موجود داخلی اسرائیل نیز بسیار بر این جنگ اثرگذار است و قطعا پایان جنگ بدون یک دستاورد مشخص پایان عمر سیاسی نتانیاهو خواهد بود.

 

زنده ماندن جریان مقاومت؛ با حماس یا بی‌ حماس 

 
ساداتیان در پاسخ به این سؤال که نابودی احتمالی حماس به معنای نابودی مقاومت در فلسطین است یا خیر، گفت: در وهله اول باید گفت نابودی حماس و دستگیری یا کشتن فرماندهان اصلی حماس چندان محتمل نیست و حتی فرماندهان نظامی اسرائیل هشدار داده‌اند که رسیدن به این هدف، سال‌ها طول می‌کشد و اقتصاد اسرائیل کشش و توان این جنگ طولانی را با وجود حمایت مالی گسترده دولت بایدن ندارد.
 
کاردار اسبق ایران در انگلیس افزود: حال با فرض از بین رفتن حماس مسئله اصلی برای صهیونیست‌ها نسلی از مردم فلسطین و غزه است که حاضر به تسلیم نیستند و همچنان بر مقاومت پافشاری می‌کنند و دیدیم که با اعلام آتش‌بس موقت بسیاری از مردم دوباره به خانه‌های خود برگشتند و این بیانگر آن است که آنچه از بین نرفته و زنده مانده مسئله مقاومت است.
 
ساداتیان در پایان اظهار کرد: در مجموع باید گفت این جنگ در بلندمدت قابل دوام نیست و وضعیت اقتصادی و شرایط اجتماعی متزلزل داخل اسرائیل در کنار فشارهای جهانی و نگرانی دولت بایدن از تبعات منفی طولانی شدن جنگ بر نتیجه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، مانع اساسی در برابر این امر است و این مؤلفه‌ها در درجه اول نابود کردن حماس را در کوتاه‌مدت بسیار نامتحمل می‌کند. به همین دلیل است که همه تلاش نتانیاهو و دولت ائتلافی او بر پاین است که در کوتاه‌مدت به یک دستاورد مشخص و قابل اعتنا برسد.       
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha