ابعاد کنش‌گری حوزه علمیه در عرصه انتخابات بررسی شد + عکس
کد خبر: 4188919
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۸
در شهرکرد

ابعاد کنش‌گری حوزه علمیه در عرصه انتخابات بررسی شد + عکس

نشست کنش‌گری حوزه علمیه و روحانیت در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در شهرکرد با حضور مدیر دفتر سیاسی اجتماعی حوزه‌های علمیه کشور برگزار و ابعاد کنش‌گری این نهاد دینی در انتخابات پیش‌رو بررسی شد.

اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌و‌بختیاری روز گذشته، ۲۸ آذرماه در نشست «کنش‌گری حوزه علمیه و روحانیت در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» در شهرکرد با اشاره به اینکه حوزه علمیه شجره مبارکی است که غرس آن در زمان معصومین(ع) انجام شد، اظهار کرد: نام‌های بزرگی چون شیخ مفید، شیخ صدوق، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، علامه حلی و تا عصر معاصر و امامین انقلاب، از مصدر حوزه علمیه برخاستند که از ستارگان پرفروغ فرهنگ و تمدن اسلامی شدند. 

وی با ذکر اینکه حوزه علمیه با وجود تمام تلاش‌های مخالفان هیچ‌گاه خاموش نبوده است، ادامه داد: وقتی که حدود یک قرن پیش، مرحوم شیخ عبدالکریم حائری حوزه علمیه را باز تأسیس کرد، حرکت‌های اصلاحی در ساحت‌های اجتماعی به‌صورت جنبش‌های مجاهدانه مردمی شروع شد و در دوره آیت‌الله بروجردی، زمانی که مردم در زیر یوغ طاغوت قدرت تمکن و تنفس نداشتند، حوزه علمیه بود که پناهگاه و ملجأ ستمدیدگان و البته فرهیختگان فکری و فرهنگی شد.

سعیدی بیان کرد: بسیاری از مبلغان در آن دوران از سوی آیت‌الله بروجردی به اقصی نقاط دنیا اعزام شدند و یک ارتباط بین‌المللی بین حوزه‌های علمیه و نقاط مختلف جهان اتفاق افتاد. در دوره بعدی که دوران معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بود، هسته‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی، انجمن‌ها و تشکل‌های اسلامی شکل گرفتند و نقش‌آفرینی عالمان دینی در عرصه‌های حاکمیتی و مبارزه با دژخیمان طاغوت و خط الحاد بیگانه اتفاق افتاد. 

مدیر حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه با تدابیر امامین انقلاب فتنه‌ها و آشوب‌های مستکبران در تحمیل جنگ و سایر توطئه‌ها به شکست انجامید، افزود: حوزه‌های علمیه، مراجع عظام و اساتید و طلاب دینی در جریان تمامی این اتفاقات نقش‌آفرین و پیشگام مبارزه بودند؛ حوزه علمیه در گام دوم انقلاب نیز که دوران تهدید و تحریم و تبلیغات سوء علیه جامعه است، همچنان ایستادگی می‌کند و امروز این نهاد دینی در بسیاری از صحنه‌ها و خدمات حضور جدی و مؤثر داخلی و بین‌المللی دارد.

رسالت امروز حوزه در قبال جامعه بشری 

سعیدی با تأکید بر اینکه امروز دشمن به دنبال ایجاد خلأ تمدنی و شکاف نسلی در جامعه اسلامی ایران است، افزود: حوزه علمیه و روحانیت شیعی امروز باید مراقب باشند که جامعه فریب این شکاف‌ها و خلأهای تصنعی را نخورد، حوزه باید هوشمندانه از گسل‌های اجتماعی جلوگیری کند. روحانیت از سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی به‌عنوان امانتی ارزشمند برخوردار است که به لطف ایثارگری‌ها و مجاهدت‌های جهان اسلام به دست آمده و امروز ما وظیفه صیانت و ارتقای این ودیعه را بر عهده داریم. 

مدیر حوزه علمیه استان با تصریح اینکه رفتارها و کنش‌های مؤثر روحانیت باید مدنظر این قشر باشد، توضیح داد: سیاست حضور و کنش‌گری فعال، نگاه ایجابی به جای نگاه سلبی و جلب حداکثری از سیاست‌های حوزه علمیه است که این امر نیازمند ابتکار، ایده‌پردازی، جبهه‌سازی و هدف‌گذاری است. امروز هر روحانی به میزان وسع خود باید اهل خلاقیت و ابتکارات گوناگون در شئونات گوناگون با پرهیز از انفعال و تردید و دودلی باشد. 

سعیدی افزود: ارتباط عمیق با مردم به‌ویژه جوانان و هدایت و حمایت فکری و فرهنگی جامعه یک تکلیف دائمی برای روحانیت است و در ساحت اقدام کنش‌گرانه در عرصه انتخابات، روحانیت باید عالمانه، حکیمانه و مجاهدانه و با رویکرد بصیرت‌افزایی وارد میدان عمل شود. 

یادآور می‌شود، در این نشست که با سخنرانی مدیر دفتر اجتماعی و اجتماعی حوزه‌های علمیه کشور و هیئت همراه و حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان و مسئولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در ادارات برگزار شد، حاضران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود مرتبط با موضوع نشست پرداختند.

انتهای پیام
captcha