برکات مسابقات قرآن و آینده جوانان شرکت‌کننده
کد خبر: 4188852
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
هادی تکیه بیان کرد:

برکات مسابقات قرآن و آینده جوانان شرکت‌کننده

نفر اول رشته حفظ بیست جزء چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: با توجه به شرایط فرهنگی موجود نیاز است، افراد برتر مسابقات و رویدادهای قرآنی به عنوان چهره‌های تأثیرگذار مطرح شوند.

مسابقات امسال حال و هوای جلسات قرآنی دهه 60 را زنده کرد

هادی تکیه در چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بعد از چند سال حضور در فینال مسابقات کشوری و دریافت رتبه‌های ششم و چهارم، سرانجام، موفق به دریافت رتبه برتر شد.

او اگرچه حافظ کل قرآن است، اما در این سال‌ها فقط در رشته حفظ 20 جزء حضور داشته است و حال با دریافت رتبه نخست این رشته باید دید این بار به رقابت با حافظان کل قرآن که رقابت در آن بسیار فشرده‌تر از حفظ 20 جزء است، می‌رود یا پرونده مسابقات خود را به همین رتبه خواهد بست.

هادی تکیه تا چند روز دیگر 35 سال خود را سپری می‌کند، موقعیت زمانی‌ای که بسیاری می‌گویند بحران میانسالی از آنجا شروع می‌شود. او هر چقدر در عرصه حفظ کل قرآن موفق بوده، در زمینه تحصیلی نیز به همان اندازه موفقیت داشته است. فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد رشته هوافضا از دانشگاه خواجه‌نصیر است، دانشگاهی که از آن با عنوان نخستین دانشگاه صنعتی ایران یاد می‌شود و جزء دانشگاه‌های برتر کشور نیز به شمار می‌رود.

به بهانه دریافت رتبه نخست رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت‌وگویی با این حافظ نخبه صورت گرفته که در ادامه آمده است.

ایکنا – جناب آقای تکیه ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید تا در ادامه به پرسش‌های دیگر بپردازیم.

متولد هشتم دی‌ماه 1367 در شهر قم و در حال حاضر ساکن تهران هستم. فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه خواجه‌‌نصیرالدین طوسی هستم و در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن به نمایندگی از استان تهران و در رشته حفظ 20 جزء حضور داشتم. 

ایکنا - چه شد وارد عرصه حفظ قرآن شدید، از آن اتفاق و جرقه‌ای که شما را وارد این مسیر کرد، بگویید.

من در شهر قم بزرگ شده‌ام و فضای مذهبی خانواده به سمتی بود که از دوران طفولیت ما را به این سمت و سو راهنمایی می‌کردند. خانواده به ویژه مادرم بسیار تأثیرگذار بود. بنده وقتی الفبا را آموختم در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن شرکت کردم و با راهنمایی پدر و مادر توانستم همان سال اول ابتدایی طی سه ماه روخوانی و روان‌خوانی قرآن را به اتمام برسانم. این کار را در جلسات و کلاس‌های خانگی انجام دادم.

در ادامه وارد عرصه تلاوت شدم و در دوره‌ای از استاد شحات تقلید می‌کردم، مدتی در یکی از شعب مؤسسه مهد قرآن بودم و سپس به مرکز قرآنی حرم حضرت معصومه(س) وارد شدم. شرایط به نحوی پیش رفت تا اینکه کلاسی در منزل ما تشکیل شود. استادم از طلاب جوان به نام محمدتقی عبدرضوانی بود. در مدت حفظ قرآن، استاد هفته‌ای یک یا دو جلسه به خانه ما می‌آمد تا حفظ را به اتمام برسانم. آرزوی سلامتی و طول عمر برای استاد عبدرضوانی دارم، ایشان فرشته زندگی بنده بودند.

در ادامه دوره‌های تثبیت را در موسسه جامعه‌القرآن سپری کردم، تثبیت آن دوره بسیار کمک‌کننده بود. الان خیلی فرصت مرور و تمرین ندارم، اما با کمک همان دوران با یک یا دو بار مرور می‌توانم در مسابقات ارائه خوبی داشته باشم.

مسابقات امسال حال و هوای جلسات قرآنی دهه 60 را زنده کرد

ایکنا - تا جایی که اطلاع دارم شما حافظ کل قرآن هستید، برای بسیاری سوال است که علت حضور برخی حافظان کل در مسابقات رده‌های پایین‌تر چیست، این درست است که رقابت در 20 جزء راحت‌تر از حفظ کل است؟ 

بله؛ الحمدلله سال 1380 موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم و تا کنون اغلب در مسابقات حفظ 20 جزء شرکت کرده‌ام. همه می‌دانیم که رقابت در رشته حفظ کل قرآن کریم بسیار فشرده و سنگین است و شرکت‌کننده‌ها آماده‌تر هستند، در کنار این با توجه به مشغله‌های کاری و زمان کمتری که برای مرور دارم، بر آن شدم تا ابتدا در رشته حفظ 20 جزء تجربه کسب کنم تا با فضای مسابقات آشنا شوم و بعد در رشته حفظ کل حضور پیدا کنم.

ایکنا - در مورد سوابق مسابقات خودتان هم بگویید.

بله؛ در مسابقات سراسری سازمان اوقاف و در رشته حفظ 20 جزء چندین دوره حضور داشته‌ام که از جمله آنها حضور در مسابقات سال 96 در ارومیه و 1400 در تهران بود که در هر دو این دوره‌ها به فینال مسابقات راه یافتم و رتبه ششم را دریافت کردم. 

سال گذشته که مسابقات سراسری قرآن به میزبانی اهواز برگزار شد نیز در رشته حفظ 20 جزء رتبه چهارم را به دست آوردم. در این دوره نیز به لطف الهی توانستم رتبه اول مسابقات را کسب کنم.

ایکنا - هنوز هم در حال تحصیل هستید؟

سال 1392 فارغ‌التحصیل شدم و هم‌اکنون در وزارت دفاع مشغول به کار هستم.

ایکنا – چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را چگونه دیدید و با توجه به اینکه سابقه حضور در مرحله کشوری چندین دوره از این مسابقات را دارید، فکر می‌کنید مسابقات امسال چه تغییرات و چه ضعف و قوت‌هایی نسبت به قبل داشت؟ 

چیزی که امسال همه ما را بسیار شگفت‌زده کرد، حضور بی‌سابقه مردم و علاقه بی‌نظیر مردم به قرآن بود. با اینکه محل مسابقات چند کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشت و اهالی بجنورد باید با وسایل شخصی ایاب و ذهاب می‌کردند، اما دیدیم که با وجود این سختی‌ها سالن مسابقات حال و هوای تلاوت‌های دهه شصت را زنده کرد.

حال و هوای سالن مسابقات در این دوره مانند آن سال‌هایی بود که اساتیدی همچون شحات انور، بسیونی متولی عبدالعال، غلوش و ... به ایران می‌آمدند و به همین دلیل است که می‌گویم مسابقات امسال بیشتر شبیه مجالس انس با قرآن بود تا رقابت قرآنی. نکته دیگر اینکه افرادی که در مسابقات اوقاف حضور می‌یابند تمام زحمات خود را تا پیش از این مسابقات کشیده‌اند و می‌آیند تا تمام هنرشان را در این مسابقات به تصویر بکشند، دوستان دیگری که در این دوره شرکت کرده بودند در اوج آمادگی قرار داشتند و تلاوت‌های خیلی خوبی به نمایش گذاشتند.

مسابقات امسال حال و هوای جلسات قرآنی دهه 60 را زنده کرد

ایکنا – درست است که شما یا دیگر حافظان کل به خاطر رقابت راحت‌تر در رشته حفظ 20 جزء در مسابقات حضور می‌یابید اما به نظر می‌رسد رقابت در این رشته نیز سختی‌های خاص خود را داشته باشد، در مورد رقابت‌های این رشته و سطح شرکت کنندگان هم می‌گویید.

شاید رقابت در رشته حفظ 20 جزء فشردگی حفظ کل را نداشته باشد، اما اگر امتیازات را نگاه کرده باشید، متوجه خواهید شد که اختلاف شرکت‌کنندگان بسیار اندک است. آنهایی که رتبه آوردند از رتبه اول تا پنجم اختلافشان کمتر از یک نمره بوده است.

ایکنا – کسب این رتبه تأثیری در فعالیت‌های قرآنی محل کار شما خواهد داشت و آیا می‌توان گفت که از سوی شما باعث ترویج فعالیت‌های قرآن در بین کارکنان شود؟

دوستان و همکاران و مجموعه دارالقرآن وزارت دفاع به ما خیلی لطف دارند. مسلماً وقتی خبر موفقیت یکی از همکاران در عرصه فعالیت‌های قرآنی یا در هر عرصه دیگر به گوش همکاران و خانواده‌ها می‌رسد، تأثیر خودش را خواهد گذاشت، این تأثیر به خصوص در نسل جوان بیشتر خواهد بود. 

متأسفانه رغبتی که در گذشته و در دهه‌های شصت، هفتاد و حتی هشتاد به قرآن وجود داشت در این سال‌ها دیگر نمی‌بینیم و این شاید کار متصدیان امور قرآنی را به مراتب سنگین‌تر از متصدیان امور قرآنی در سال‌های دهه هفتاد و هشتاد کرده باشد. همین باعث می‌شود مسئولان امر چه در مجموعه ما و چه در مجموعه‌های دیگر نگاه کنند و بگویند مثلاً یک نفر که با توجه به شرایط کاری و زندگی توانسته موفقیت قرآنی کسب کند برای بقیه کارکنان و همکاران و خانواده‌های آنها این امکان هم هست که بتوانند در این مسیر گام بردارند و به موفقیت برسند.

ایکنا - این رتبه تأثیری در جایگاه سازمانی شما خواهد داشت؟

حفظ قرآن در مجموعه نیروهای مسلح تنها مزیتش این است که فرد یک رتبه ارتقا پیدا خواهد کرد. من از این قانون در بدو ورود به وزارت دفاع استفاده کردم و مدرک تخصصی درجه دو حفظ قرآن را که سال 92 دریافت کرده‌ بودم، ارائه دادم.

مجموعه نیروهای مسلح هر ساله آزمونی برای حافظان برگزار می‌کند و با توجه به حدنصاب شرکت‌کنندگان در آن آزمون یک رتبه ارتقا پیدا می‌کنند. کسب رتبه در مسابقات هیچ تأثیری ندارد.

ایکنا – یکی از موضوعاتی که بسیاری از کارشناسان از آن با عنوان آسیب یاد می‌کنند، حضور افراد در مسابقات طی سال‌های متمادی است، موضوعی که به نظر می‌رسد به خاطر جوایز مادی مسابقات باشد، نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ 

شاید بسیاری فکر کنند حضور در مسابقات به خاطر کسب جایزه مادی است، در صورتی که اینگونه نیست، مسابقات دلیلی است که ما حفاظ تمرینات حفظ خودمان را جدی‌تر انجام دهیم. در عرصه قرآنی کشور خیلی به حفاظ بها داده نمی‌شود. در اعزام کاروان قرآنی حج، می‌بینید 20 قاری و یک حافظ قرآن اعزام می‌شود. در بحث سفرهای تبلیغی ماه مبارک رمضان هم همینطور است. همانطور که اساتید مسلم حفظ قرآن همچون استاد شهریار پرهیزکار بارها فرموده‌اند حفظ و حافظان قرآن محروم هستند.

به این دلیل در مسابقات حضور می‌یابیم که مسابقات به ما تلنگری می‌زند تا حفظ خود را سرپا نگه داریم، حافظ باید مرور منظمی داشته باشد.

مسابقات امسال حال و هوای جلسات قرآنی دهه 60 را زنده کرد

ایکنا - در مورد افقی که برای خودتان در عرصه مسابقات و فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته‌اید، بگویید.

یکی از آرزوهای من این است که جلسه و کلاس آموزشی راه‌اندازی کنم. همچنین به توفیق الهی، در آینده در رشته حفظ کل هم شرکت خواهم کرد و از آرمان‌های کسانی که در مسابقات حضور می‌یابند حضور در مسابقات بین‌المللی ایران است. تلاوت‌هایی که امسال در فینال حفظ و قرائت شنیده شد حیرت‌انگیز بود و بچه‌ها در بالاترین سطح ممکن تلاوت کردند، لذا این مسیر بسیار سخت است.

ایکنا - جوایز این دوره به چه صورت بود؟

هنوز جایزه‌ای دریافت نکرده‌ام تا متوجه تغییرات و افزایش آن با جوایز سال قبل شوم، اما شنیده‌ها حاکی از این است که افزایشی خواهد داشت. افرادی که در مسابقات شرکت می‌کنند، عملاً خیلی به فکر جایزه نیستند، اما دوستانی که مسابقات را برگزار می‌کنند، این را در نظر بگیرند که وقتی متسابق قرآن را تکریم می‌کنند، قشر قرآنی و خود قرآن را تکریم کرده‌اند. با توجه به شرایط فرهنگی موجود نیاز است دوستان قرآنی و افراد برتر مسابقات به عنوان چهره‌های تاثیرگذار مطرح شوند.

شروع حفظ قرآن برای من مصادف با زمان بروز آقایان جواد فروغی و محمدحسین طباطبایی به عنوان نوجوانان قرآنی بود. اینها موجی در کشور راه انداختند. با توجه به هجمه‌های فرهنگی در جامعه نیازمند معرفی چنین نخبگانی هستیم.

ایکنا – آیا می‌توان امیدوار بود که مسابقات قرآن بتواند چنین موج‌هایی را ایجاد کند؟ 

بله؛ صددرصد؛ الان تلاوتی که آقای سیدمحمد حسینی‌پور، ‌نفر اول رشته قرائت تحقیق انجام داد و تلاوتی که سایر فینالیست‌ها داشتند عالی بود. تلاوت‌های صورت گرفته واقعاً در قلوب تأثیر می‌گذاشت، وقتی این تلاوت‌ها از رسانه پخش شود و جمعیت علاقه‌مند هم آن را بیینند به این نتیجه خواهد رسید که وقتی این جوان در این سن به این مرحله از تلاوت رسیده پس برای ما نیز امکان‌پذیر است، لذا اگر روی او سرمایه‌گذاری شود اگر آنجایی که لازم است از او حمایت شود، می‌تواند با تلاوت‌های شورانگیز خود موج ایجاد کند. همچنین دیگر رتبه‌های برتر مانند آقای محمدرضا زاهدی با حدود 20 سال سن که چنین اجرای استادانه در قرائت ترتیل داشتند. یکی دیگر از شرکت‌کنندگان آقای میلاد عاشقی از تبریز بود که در بهترین رشته و بهترین دانشگاه تحصیل می‌کند و از لحاظ علمی هم در سطح بالایی قرار دارد، خدا به این افراد لطف کرده است که در کنار حفظ قرآن مدارج علمی را هم پیش برده‌اند. این افراد باید به عنوان الگو در جامعه مطرح شود. 

ایکنا - در مورد خانواده هم بگویید. آیا در خانواده شما شخص دیگری به صورت تخصصی حفظ قرآن را دنبال کرده است؟ 

خواهرم حافظ کل قرآن است. برادرم نیز در عرصه تلاوت قرآن فعالیت دارد. ما از کودکی به همراه پدر به جلسات هفتگی قرآن که یک ساعت قرآن و یک ساعت روضه بود می‌رفتیم و بعد از آن هم به صورت تخصصی‌تر به جلسات اساتید تلاوت می‌رفتیم. آن زمان یک ضبط داشتیم که من و برادرم با هم تلاوت‌های استاد شحات انور را گوش می‌دادیم.

در پایان لازم می‌دانم از دیگر اساتیدم همچون منصور قصری‌زاده، محمدجواد جاوری، محمدرضا پورزرگری، ‌حسن ربیعیان، علی‌اکبر ملکشاهی و ... قدردانی کنم.

انتهای پیام
captcha