خدمت جهادی با هدف کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی
کد خبر: 4188604
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹

خدمت جهادی با هدف کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی

قرارگاه جهادی شهید کسایی استان آذربایجان شرقی عمده فعالیت‌های خود را بر روی کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه حاشیه‌ شهرهای استان قرار داده است.

جهاد با هدف کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینیعلی شاهی، جانشین قرارگاه شهید کسایی آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با ایکنا، به فعالیت‌های این قرارگاه جهادی اشاره و اظهار کرد: پس از پایان شیوع کرونا در کشور، قرارگاه شهید کسایی متشکل از چندین گروه جهادی در سطح استان ایجاد شد و نسبت به فعالیت‌های مختلف جهادی اقدام کرد. گروه‌های زیرمجموعه قرارگاه هر یک در حوزه تخصی خود وارد میدان شده و نسبت به خدمت‌رسانی برای محرومان اقدام کردند.

شاهی ادامه داد: انسجام و وحدت گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی استان آذربایجان شرقی در چارچوب خدمت‌رسانی ویژه به محرومان از جمله مهم‌ترین اهداف ایجاد قرارگاه جهادی شهید کسایی بوده است و تاکنون نیز خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف تخصصی از سوی دانشجویان برای محرومان انجام شده است.

جانشین قرارگاه شهید کسایی آذربایجان شرقی بیان کرد: گروه‌های جهادی دانشجویی زیرمجموعه قرارگاه شهید کسایی مرتبط با رشته‌های مختلفی که در آن‌ها تحصیل می‌کنند، فعالیت کرده و به محرومان خدمت می‌کنند. حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، پزشکی، دامپزشکی، آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی، غربالگری سلامت، دندان‌پزشکی، حقوق، روان‌شناسی و ... از جمله حوزه‌هایی است که قرارگاه شهید کسایی بدان‌ها می‌پردازد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های مهم قرارگاه جهادی شهید کسایی، خدمت‌رسانی به محرومان در شهرستان‌های چاراویماق و هوراند بوده است که به طور ویژه دانشجویان عضو قرارگاه و گروه‌های جهادی زیرمجموعه آن در این شهرستان‌ها حضور یافته و برنامه‌های جهادی ویژه‌ای را به صورت منسجم انجام دادند.

شاهی تصریح کرد: مهمترین برنامه قرارگاه شهید کسایی در حال حاضر رسیدگی به امر حاشیه‌نشینی در شهرستان‌های مختلف استان آذربایجان شرقی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق است. مناطق حاشیه شهرها همواره یکی از محیط‌های پرخطر و در معرض آسیب‌های اجتماعی است که مسئولان باید به صورت ویژه و جهادی برای رفع مشکلات مادی و فرهنگی این مناطق بکوشند تا جامعه نیز از آسیب‌های کمتری برخوردار باشد.

جانشین قرارگاه شهید کسایی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این راستا قرارگاه جهادی شهید کسایی در قالب قرارگاه جمعیت امام حسنی‌ها وارد میدان شده و نسبت به اجرای پویش‌های فرهنگی همچون پویش لبخند ایران و دوره‌های محیا در مناطق حاشیه‌نشین شهرهای مختلف استان اقدام کرد.

وی با اشاره به اجرای دوره‌های محیا (توانمندسازی گروه‌های جهادی) بیان کرد: توانمندسازی گروه‌های جهادی فعال در حاشیه شهرها اصلی‌ترین فعالیت قرارگاه شهید کسایی است که این روزها و در ایام مختلف سال اجرا می‌شود. در راستای توانمندسازی گروه‌های جهادی حاشیه‌نشین، آموزش این گروه‌‌ها برای رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی در دست اقدام است که به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

جهاد با هدف کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی

شاهی اظهار کرد: در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه شهرها خدمات مختلفی همچون شناسایی و ساماندهی معتادان، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست و ... انجام می‌شود و با اجرای طرح‌های مختلف موضوعات و مشکلات مختلف این افراد در حوزه‌های مختلف وضعیت معیشتی، برگزاری دوره‌های درمانی، اجرای دوره‌های آموزشی، حمایت از فرزندان آسیب‌دیده و بدسرپرست و ... پیگیری می‌شود.  

جانشین قرارگاه شهید کسایی آذربایجان شرقی تصریح کرد: متأسفانه این روزها مشکل تورم و گرانی اقلام مختلف باعث شده است تا فعالیت‌ها در این زمینه کاهش پیدا کند و برخی از گروه‌های جهادی در تأمین اقلام مورد نیاز محرومان و پیگیری مشکلات ایشان به ویژه در حوزه‌های معیشتی دچار مشکلاتی شوند که امیدواریم بتوانیم با کمک خیران و مهادهای مختلف نسبت به رفع این مشکل نیز اقدام کنیم.

شاهی با اشاره به اینکه قرارگاه شهید کسایی در حوزه‌ بحران‌های مختلف طبیعی و ... فعالیت داشته است، بیان کرد: در این زمینه گروه‌های مختلف زیرمجموعه این قرارگاه در حوادث و بلایای طبیعی همچون زلزله خوی، سیل کرمانشاه و خرم‌آباد و ... حضور پیدا کرده و به ارائه تخصص‌های خود به افراد و خانواده‌های آسیب‌دیده از این بلایا پرداخته‌اند. 

وی تصریح کرد: امروز حدود 50 گروه فعال در زیرمجموعه قرارگاه شهید کسایی فعالیت می‌کنند که نیمی از این گروه‌ها در شهر تبریز و نیمی دیگر نیز در شهرستان‌های مختلف استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند. یکی از موضوعات مهم مربوط به این قرارگاه حضور دانشجویان در تخصص‌های مختلف است. این دانشجویان بدون هیچ چشم‌داشتی در مواقع مختلف وارد میدان شده و خدمات رایگان خود را به محرومان و نیازمندان ارائه می‌کنند.

انتهای پیام
captcha