افزایش 60 برابری مساجد روسیه طی سه دهه گذشته
کد خبر: 4187953
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

افزایش 60 برابری مساجد روسیه طی سه دهه گذشته

معاون رئیس‌جمهور روسیه از افزایش 60 برابری مساجد روسیه طی سه دهه گذشته خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از گلوبال ویلیج اسپیس، ماگومد سلام ماگومدوف، معاون رئیس‌جمهور روسیه، طی سخنانی در نوزدهمین مجمع بین‌المللی مسلمانان مسکو گفت: تعداد مساجد این کشور در سه دهه گذشته 60 برابر شده است.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، اسلام همراه با سایر ادیان به شدت تحت کنترل بود و تعداد روحانیون به رسمیت شناخته شده نسبتاً کم بودند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آزادی ادیان به یک حق قانونی در روسیه تبدیل و باعث تجدید حیات اسلام در کنار سایر ادیان و در درجه اول مسیحیت ارتدوکس شد.

ماگومدوف در این مجمع گفت: در سال 1991، فقط 120 مسجد در روسیه فعالیت داشت و اکنون بیش از 7000 مسجد در روسیه وجود دارد.

معاون ریاست‌جمهوری روسیه همچنین گفت: هر ساله بالغ بر 25 هزار مسلمان روسی به سفر حج مشرف می‌شوند. وی افزود که در مجموع 350 هزار مسلمان از روسیه در 30 سال گذشته این سفر عبادی را انجام داده‌اند.

نوزدهمین مجمع بین‌المللی مسلمانان در مسکو روز  ۲۱ آذر در مسجد مرکزی مسکو برگزار شد، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ عمر فاروق ساووران، مشاور امور مذهبی سفارت ترکیه در مسکو؛ محمود ارول کیلیچ، مدیر کل مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی(IRCICA)؛ مرتضی بدر، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی سازمان دیانت ترکیه(ISAM) و جمعی از دانشمندان و شخصیت‌های مذهبی جهان اسلام در این مجمع حضور داشتند. 

انتهای پیام
captcha