کُشتی با چوخه؛ گودِ زِینَل‌خان و مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4187200
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

کُشتی با چوخه؛ گودِ زِینَل‌خان و مسابقات سراسری قرآن

حالا در کنار نمادهای فرهنگی و تاریخی استان خراسان شمالی که در سراسر ایران اسلامی با آن شناخته می‌شوند باید میزبانی با شکوه از یک رویداد قرآنی را نیز ثبت کرد، میزبانی با شکوهی که به زعم مشاهده‌گران، رکوردی کم‌نظیر را در تاریخ مسابقات به ثبت رسانده است.

کُشتی با چوخه؛ گودِ زینل‌خان و مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن‌ کریم که بزرگ‌ترین رویداد رقابتی در حوزه قرآن است، از نهم تا هجدهم آذرماه به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار شد، استانی که برای اولین بار در تاریخ مسابقات سراسری قرآن کریم و در تاریخ 20 ساله خود (بعد از استقلالِ جغرافیایی از خراسان بزرگ)، افتخار میزبانی از این رویداد ملی را داشت و کیست که برای خاطره‌بازی با «اولین‌ها» بی‌تفاوت از کنار این رویداد و این اتفاق عبور کند.  

اولین‌ها همیشه نقطه آغاز و ترازو و سنگ محکی برای آینده بوده‌اند، همواره در اوج جذابیت قرار داشته‌اند، لبریز از اضطراب، سرشار از رمز و راز و البته در اوج شکوه و عظمت؛ شاید حسی شبیه به شنیدن اولین گریه نوزاد بعد از تولد یا حس‌های شبیه به این که با خواندن این سطور در ذهن‌ همه ما نقش بسته و نمی‌خواهیم هیچ‌گاه بازگو شود مبادا در روزهای آخرین پاییز ذره‌ای از شکوه آن «به یغما برود» ...

کُشتی با چوخه؛ گودِ زینل‌خان و مسابقات سراسری قرآن

به گفته آنها که در متن این رویداد ملی بوده‌اند و نیز آنهایی که با واسطه و از طریق رسانه این رقابت جذاب قرآنی را مشاهده‌ کرده‌اند، شکوه چهل و ششمین دوره در تاریخ مسابقات کم‌نظیر بوده و سالن مسابقات جایی برای نشستن علاقه‌مندان به قرآن در تمامی شب‌های رقابت‌ها، نداشته است، اقبال و رکوردی که فارغ از انس و الفت دیرینه مردم خراسان شمالی با قرآن کریم، باید درصدی از آن را به همین اولین بودن اختصاص دهیم.  

خراسان شمالی و اهالی آن که تا امروز به کُشتی با چوخه شناخته می‌شدند و گودِ «زینل‌خانِ» معروفش، که کلئوسومی برای اهالی این استان شده بود، اینک باید به میزبانی شایسته و باشکوه از قرآنیان نیز شناخته شوند.

حالا نمادی به نمادهای فرهنگی این دیار اضافه شده است، میزبانی شایسته از مسابقات قرآن در سال 1402 در کنار نمادهای تاریخی و فرهنگی این استان قرار گرفته و از این پس هرگاه نامی از دیار «گنجینه فرهنگ‌ها» به میان بیاید هم از کُشتی با چوخه یاد می‌شود، هم از شهر بلقیس، هم از گود زینل‌خان و هم از مسابقات با شکوه قرآن و علاقه‌ بی‌نظیر ساکنان این دیار به کلام وحی ...

بدون شک قرآنی‌ها و آنها که دغدغه‌مند این عرصه هستند، سال‌های سال قدردان این حماسه‌ اهالی استان خراسان شمالی خواهند بود و از این عظمت برای نسل‌های آینده نقل‌ خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha