سایر کشور‌ها روایت‌های بیشتری در رابطه با مردم غزه تولید کرده‌اند
کد خبر: 4186862
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
حجت‌الاسلام محمدامین نخعی:

سایر کشور‌ها روایت‌های بیشتری در رابطه با مردم غزه تولید کرده‌اند

عضو میز تعلیم و تربیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما امروز کمی حاکمیت‌زده شده‌ایم و عادت کرده‌ایم که فردی از موضع بالا به ما بگوید که چه بنویسیم و یا چگونه بنویسیم،‌گفت: اینکه فرهنگ را به عنصر حاکمیتی تبدیل کنیم، باعث حفاظت از فرهنگ نخواهد شد. امروز متأسفانه سایر کشور‌ها روایت‌های بیشتری از ما در رابطه با مردم غزه تولید کرده‌اند.

راویان پیشرفتبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی راویان پیشرفت انقلاب اسلامی با عنوان راویا (راوی امید و یارایی انسان) امروز، ۱۸ آذرماه به همت بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) در محل مجموعه شهدای سرچشمه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، طاهره سیدی، معاون بانوان بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) طی سخنانی بیان کرد: بنیاد خاتم سال ۸۸ با تدبیر حسین یکتا ایجاد شد و اعضای آن در سال ۹۲ خدمت مقام معظم رهبری رسیده و ایشان به پیگیری مأموریت بنیاد تأکید کردند. بعد از سه سال شورای مرکزی بنیاد خدمت مقام معظم رهبری رسید و به ارائه گزارش پرداخت که ایشان در این جلسه نیز به پیگیری برنامه‌های بنیاد تأکید کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که بانوان نویسنده از سوی بنیاد شناسایی شوند و در خدمت ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی قرار گیرند. از آن زمان واحد بانوان بنیاد با تأکید مقام معظم رهبری به سمت شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت بانوان حرکت کرد. موضوع روایتگری که مدنظر مقام معظم رهبری است، در دستور کار بنیاد خاتم قرار گرفت و مجموعه مدیریت بنیاد نیز تأکید داشتند که این مأموریت از سوی بانوان به صورت بهتر و تأثیرگذارتری پیگیری شود؛ لذا این ماموریت به واحد بانوان بنیاد سپرده شد.

سیدی با بیان اینکه اولین مأموریت این واحد مراسم اربعین و ایجاد کانال برای حضرت زینب(س) بود، گفت: در این زمینه بانوان حاضر در مراسم اربعین می‌توانستند روایات مختلف خود را در این کانال بارگذاری کرده و روایتگری کنند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که نیازمند هم‌افزایی بیشتر در این حوزه هستیم که برای این منظور اقدام به برپایی نشست‌های مختلف با بانوان روایتگر اقدام کردیم تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف بتوانیم به منویات مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم. امیدواریم این جلسات در تعداد بیشتری برگزار شود تا بتوانیم گامی هرچند کوچک در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در این حوزه برداشته باشیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمدرضا جوان‌آراسته، مدرس دوره‌های نویسندگی طی سخنانی درباره موضوع روایتگری اظهار کرد: اصل سخنان بنده دارای دو محور است. محور اول در رابطه با روایت است. امروز جهان برپایه روایت‌ها قرار دارد و چنانچه هر فرد دست به قلم برده باشد، با یک کشف روبه‌رو شده و این بزرگترین اتفاقی است که روایت آشکار می‌کند.

وی افزود: زمانی که فرد برای روایت قلم به دست می‌گیرد، گویی می‌تواند شرایط را بهتر درک کرده و باور‌ها و تجارب خود را به خوبی بنگارد. روایت کمک می‌کند که راوی بفهمد که چه در چنته داشته و چه چیز‌هایی را به خوبی می‌فهمد. بهترین باب برای شناختن خود زمانی است که انسان دست به قلم می‌برد.

حرکت به سمت موفقیت

جوان‌آراسته بیان کرد: هیچ اتفاقی در جهان رخ نخواهد داد مگر اینکه افق دید افراد همه جهان باشد و مرز‌های کشور‌ها برای آن‌ها معنایی ندارد. فردی که افق نگاه بلندی دارد، هیچ‌گاه بدون حضور در یک تشکیلات نمی‌تواند موفق باشد. هیچ‌گاه فرد به تنهایی نمی‌تواند به موفقیت چندانی دست پیدا کند و حتماً باید در کنار جمع به سوی موفقیت حرکت کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که کار باید تشکیلاتی باشد؛ لذا اگر بنابر این است که کاری انجام دهیم باید این کار‌ها را درون تشکیلات و جمع انجام دهیم. انسان‌های زیادی با رویا‌های فراوانی نتوانستند کاری انجام دهند لذا ما نیز باید نگران این موضوع باشیم. اگر انسان روایت کردن را بلد باشد، ابزاری در اختیار دارد که تمامی قدرتمندان جهان نیز سرباز جبهه‌ای هستند که او در خط مقدم آن قرار دارد. اگر فردی در قله ادبیات و روایت قرار داشته باشد، تمامی ابزار رسانه‌ای و ... نیز در اختیار او قرار دارد؛ لذا فردی که روایتگری بداند و در تشکیلات منسجمی فعالیت می‌کند، رویاپردازی تمدنی برای او خیال‌انگاری نبوده و دور از دسترس او نیست؛ لذا اگر افراد دغدغه کار تشکیلاتی دارند، از هوش بالایی برخوردار بوده و می‌توانند به قله‌های بالا دست پیدا کنند.

وی بیان کرد: روایتگران باید روایات خود را به صورت فرم‌مند بنگارند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. در رابطه با نگاشتن روایت نیز المان‌های بسیار زیادی وجود دارد که هر فرد می‌تواند فرم ویژه‌ای را برای روایت خود انتحاب کند؛ لذا ساختار‌ها و فرم‌های متفاوتی برای روایتگری وجود دارد که در حوزه‌های تخصصی‌تر می‌توان از آن‌ها بهره برد.

در ادامه، حجت‌الاسلام محمدامین نخعی، عضو میز تعلیم و تربیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: خدا انسان را موجود مختار آفریده است. روایتگران باید به مخاطبان خود اجازه انتخاب دهند تا تعداد مخاطبان بیشتر شود. هر چقدر روایتگران برای مخاطب خود تصمیم بگیرند، روایت آن‌ها مانایی کمتری خواهد داشت. اگر زیبایی متن و رفتار روایتگران به خوبی فهمیده شود، مخاطبان بیشتری خواهد داشت. روایت‌های ما باید دارای جزئیات باشد، اما در این زمینه باید به حوصله مخاطب نیز دقت کرد. روایتگران باید با هر امکاناتی که در اختیار دارند، وجوه انسانی افراد را روایت کنند.

حفاظت از فرهنگ

وی بیان کرد: ما امروز کمی حاکمیت‌زده شده‌ایم و عادت کرده‌ایم که فردی از موضع بالا به ما بگوید که چه بنویسیم و یا چگونه بنویسیم. اینکه فرهنگ را به عنصر حاکمیتی تبدیل کنیم، باعث حفاظت از فرهنگ نخواهد شد. امروز با افرادی سرو کار داریم که اصلاً نمی‌خواهند روایت ما را بشنوند که باید در این زمینه کاری کرد.

نخعی اظهار کرد: پروردگار متعال فرموده است که ما هیچ پیامبری را نفرستادیم الا اینکه به زبان مردم خود سخن بگوید. امروز متأسفانه سلبریتی‌ها و دیگر کشور‌ها روایت‌های بیشتری از ما در رابطه با مردم غزه تولید کرده‌اند. روایت مادری در غزه، روایت فرزندان شیرخوار، روایت مادران شهدا و ... همگی از مسائل انسانی هستند که می‌توان بدان‌ها پرداخت.

وی تصریح کرد: جامعه بانوان ذاتاً راوی بوده و در روایت قدرتمند هستند؛ لذا بانوان باید به صورت ویژه به این حوزه ورود کنند. زنان راوی ایران در ماجرای فلسطین در نقل روایت از آنچه در فلسطین می‌گذرد، متأسفانه نمره قبولی نگرفتند. باید بدانیم که متن زیبا حتماً تاثیرگذار خواهد بود و بانوان راوی باید بدین مسئله دقت کنند.

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست و با حضور مسئولان حاضر، از روایتگران برتر بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا (عج) تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha