روش قرآن در ترویج حجاب را الگو قرار دهیم
کد خبر: 4186391
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور:

روش قرآن در ترویج حجاب را الگو قرار دهیم

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: قرآن تا 90 سوره نسبت به دستوری که باید نسبت به حجاب و پوشش بدهد سکوت معناداری داشته است یعنی 90 سوره گذشته بعد پیامبر در مورد پوشش صحبت می‌کند و این نوع مواجهه قرآن با پوشش برای فرهنگسازی امروز الگو است.

عبدالکریم بهجت پوربه گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری رویداد ملی حجاب از نگاه علم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، استاد درس خارج حوزه علمیه، 15 آذرماه در مراسم اختتامیه حجاب از نگاه علم که در جامعه‌الزهرا(س) قم برگزار شد، بیان کرد: بین حجاب و عفاف تفاوت وجود دارد. آن چیزی که در قرآن است دو چیز است: یکی پوشش و دیگری حریم امن؛ آیات زیادی در مورد عفاف و پاکدامنی و آیات کمی در مورد پوشش اسلامی است. تلاش برای پاکدامنی از ابتدای نزول قرآن در مکه بوده اما در مورد پوشش، تمرکز بر حفظ از آسیب‌هاست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: از طریق ترتیب نزول می‌توان فرهنگ‌سازی کرد زیرا قرآن نزول تدریجی دارد و زمانی که نازل شده پا به پای جامعه پیش رفته است.

وی گفت: یکی از کلیدی‌ترین آیات در مورد پوشش اسلامی، آیه 59 احزاب است. این آیه به طور صریح در مورد زنان وابسته به جامعه اسلامی بحث کرده است. البته در مورد جلابیب بهتر است بگوییم پوشش رسمی روی لباس‌های داخل خانه. این آیه حدود 5 سال بعد بر پیامبر(ص) نازل شده است.

استاد حوزه اضافه کرد: قرآن تا 90 سوره نسبت به دستوری که باید نسبت به حجاب و پوشش بدهد سکوت معناداری داشته است یعنی 90 سوره گذشته بعد پیامبر در مورد پوشش صحبت می‌کند. وقتی از یک زمانی به بعد دستور پوشش می‌دهد چه چیزی معرف جامعه مومنات بود؟ چگونه این عناصر باید در جامعه محقق شود تا شرایط به طور طبیعی فراهم شود؟ چطور به نسل‌های بعدی انتقال بدهیم؟

رئیس سابق حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: در آیه 35 احزاب 10 ویژگی برای مؤمنین بیان شده است، مانند صادقین و صادقات، قانتین و قانتات و .. که زمینه را برای پوشش اسلامی فراهم کرده است. این ترتیب در نزول می‌تواند حکیمانه باشد یعنی در نظام تعلیم و تربیت اول مردم باید تسلیم شوند و راهکارهای تسلیم هم در سوره‌های اول بیان شده است. اول باید تعبد را در راه خدا ایجاد سپس اطمینان خاطر در آن‌ها ایجاد کنیم و مفاسد عدم حجاب را به زنان تذکر دهیم.

وی، راه رسیدن به فرهنگ پوشش اسلامی را ابتدا زمینه‌سازی دانست و گفت: باید این 10 ارزش در یک برنامه‌ریزی دقیق پیاده شود. هر وقت دشمنان خواستند اطمینان، خضوع و یا تعبد را پایین بیاورند، آن هنگام حجاب پایین می‌آید. اگر مراکز علمی و تربیتی مسائل حجاب را درست جا نیندازند، کارهای امور قضایی بی فایده می‌شود و امر مهم امر به معروف و نهی از منکر از یاد می‌رود.

یادآور می‌شود، در آغاز این مراسم، پیام تصویری کبری خزعلی، عضو شورای فرهنگی زنان و مریم میرزاده، رایزن فرهنگی ایران در لبنان پخش شد. 

در ادامه، حجت‌الاسلام سین سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به سخنرانی حول «بازخوانی حیا به عنوان بن‌مایه فطری زن» پرداخت. فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده نیز «زیست عفیفانه در رویکرد تاریخی ـ تمدنی» را محور مباحث خود قرار داد.

سخنرانی آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با دو محور «آیات حجاب در قرآن» و «آسیب‌شناسی عملکرد حوزویان در حوزه حجاب» پایان‌بخش این مراسم بود.

ارائه «گزارش کمی و کیفی رویداد ملی حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چندرشته‌ای» توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی ولی‌زاده، دبیر علمی این رویداد، نیز خوش‌آمدگویی سیده زهره برقعی، رئیس جامعة الزهرا (س)، از بخش‌های دیگر این برنامه بود. 

در حاشیه این مراسم، کتاب «بنیادهای خشونت علیه زنان» نوشته مهدی عنایت‌زاده نیز رونمایی و کتاب «راز حجاب» به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

رویداد ملی حجاب از نگاه علم در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ با ارائه ۱۴۰ استاد و پژوهشگر داخلی و خارجی از رشته‌های علوم انسانی،‌ اسلامی و تجربی در سطح کشور برگزار شد.

انتهای پیام
captcha