ساحت انسان معنوی از دیدگاه اسلام
کد خبر: 4185734
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

ساحت انسان معنوی از دیدگاه اسلام

مدیر حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی با اشاره به ساحت انسان معنوی از دیدگاه اسلام گفت: یک برداشت اشتباه که نسبت به انسان معنوی وجود دارد این است که فقط در ظاهر عمل به واجبات داشته باشد، اما در اصل انسان معنوی کسی است که در هر موقعیتی، زندگی او براساس تکلیف و وظیفه باشد؛ به عبارت دیگر تسلیم خدا و اهل خدمت باشد.

علی‌جان دلدار، مدیر حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبیحجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، مدیر حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه انسان معنوی از دیدگاه اسلام در قرآن کسی است که با عالم معنا و غیب ارتباط داشته و در هر شرایط و موقعیتی وظیفه خودش را به بهترین نحو ممکن بشناسد و عمل کند، گفت: یک برداشت اشتباه که نسبت به انسان معنوی وجود دارد این است که فقط در ظاهر عمل به واجبات داشته باشد، اما در اصل انسان معنوی کسی است که در هر موقعیتی، زندگی او براساس تکلیف و وظیفه باشد؛ به عبارت دیگر تسلیم خدا و اهل خدمت باشد.

وی با بیان اینکه انسان وقتی وظیفه‌شناس بار می‌آید که در ساحت فکر و اندیشه، اعتقادات درستی داشته و همچنین از جهان‌بینی صحیحی در ساحت عاطفه و احساسات برخوردار باشد، گفت: معنوی‌ترین انسان‌ها پیامبران و ائمه(ع) بودند، چراکه وظیفه‌ خود را در عرصه‌‌های متفاوت به بهترین نحو انجام می‌دادند؛ درواقع انسان معنوی علاوه بر نگاه جامع و کامل به معنویت، باید در این راه وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر باشد که از آن به عبد بودن، تعبیر می‌کنیم.

انسان معنوی با نگاه جامع، کامل از معنویت ارتباط با غیب و عالم معنا باید نتیجه‌اش برگردد به وظیفه‌شناسی و مسئولیت پذیر بودن که از آن تعبیر می‌کنیم به عبد، که معنوی‌ترین انسان‌ها پیامبران و ائمه(ع) بودند، چراکه وظیفه‌ خود را در عرصه‌‌های متفاوت به بهترین نحو انجام می‌دادند.

دلدار گفت: حضرت زهرا(س) بهترین مسلمان و انسان خداپرست بودند که از همه لحاظ بهترین و یک زندگی باکیفیتی داشتند؛ بر مبنای عمل به وظیفه وقتی که پای دفاع از امام پیش می‌آمد، آن حضرت ولایت‌مدارترین فرد بودند که با همه وجود دفاع می‌کردند. زمان خانه‌داری نیز بهترین همسر و در بحث مادری بهترین مادر و در جنگ جهاد نیز حاضر بوده و به انجام وظایف می‌پرداختند و این یک انسان معنوی و در میدان عمل براساس تشخیص وظیفه بر محور مسئولیت است.

مدرس حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه معنویت در اسلام فقط به معنی رهبانیت، گوشه‌گیری، جداشدن از مردم و پرداختن به عبادت فردی نیست، تصریح کرد: اسلام یک دین اجتماعی است که حضور و نقش‌آفرینی ما را در اجتماع می‌خواهد؛ اسلام بر خلاف مسیحیت(که دعوت به رهبانیت کرده)، به معنویت پرداخته و بر انجام تکالیفی که بر عهده مسلمانان است، تأکید دارد.

وی در خصوص اینکه ادیان به چه دلیل آمده‌اند، گفت: همه ادیان حرفشان این بوده که مردم عبد شوند و در عرصه‌های مختلف کاری، سیاسی، اجتماعی و خانواده، اقتصادی وظیفه‌شناس و به امر خدا تسلیم باشند. فردی که در بطن بازار است می‌تواند به دور از رباخواری، گرانفروشی و افزون‌طلبی، و با عمل به احکام الهی و رعایت انصاف، بهترین خلق خدا باشد.

دلدار همچنین با تأکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات بیان کرد: همان‌طور که انجام عبادات فردی یک وظیفه و تکلیف است؛ توجه به مسائل اجتماعی همچون انتخابات نیز تکلیفی مهم است که باید به آن عمل کرد، چراکه در سرنوشت انسان‌ها و کشور تأثیرگذار است. انتخاباتی صحیح است که سرشار از حس وظیفه‌شناسی باشد؛ اگر معنویت در زندگی‌مان حضور و نقش داشته باشد نه تنها خود ما به کمال و آرامش می‌رسیم، دیگران نیز در سلامت و امنیت از شر خواهند بود و جامعه به آسایش و آرامش می‌رسد.

مدیر حوزه علمیه رضویه خراسان‌جنوبی یادآور شد: انسان نمی‌تواند به چیزهایی که در اطراف او می‌گذرد بی‌تفاوت باشد، چراکه انفعال پسندیده نیست، لذا ما باید فعال در میدان حاضر بوده و در عین حال عمل به دستورات خدا را در وظایمان داشته باشیم که این همان تقوای قوی است.

انتهای پیام
captcha